Moederbedrijf Facebook doet goede zaken met digitale advertenties
MENLO PARK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft afgelopen kwartaal meer inkomsten in de boeken gezet en voorziet voor het lopende kwartaal een flinke verdere groei. Daarmee lijkt het Amerikaanse concern een herstel van zijn positie op de markt voor digitale advertenties aan te kondigen.
De kwartaalopbrengsten stegen met 3 procent op jaarbasis tot 28,6 miljard dollar. Voor het tweede kwartaal voorziet Meta zelfs een verdere verbetering naar mogelijk 32 miljard dollar. Beide cijfers zijn veel sterker dan kenners alom voor mogelijk hielden en het aandeel Meta ging woensdag in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street wel 11 procent vooruit.
Analisten vreesden juist tegenvallende cijfers. Meta meldde in maart namelijk nog eens 10.000 extra banen te schrappen om kosten te besparen. In november had het bedrijf al gezegd dat er 11.000 arbeidsplaatsen gingen verdwijnen. Die ingrepen deed Meta juist vanwege een vertraging van de advertentievraag. Vaak zijn snel op elkaar volgende grote ontslagrondes ook een teken dat het niet zo goed gaat met een bedrijf.
Gemeenschap
Meta lijkt er nu echter van te profiteren dat de digitale advertentiemarkt in deze economisch onzekere tijden juist verschuift naar beproefde platforms zoals Facebook en Instagram. Veel bedrijven steken hun advertentiebudgetten liever in reclames via Facebook en Instagram dan dat ze op een andere manier iets nieuws uitproberen.
De nettowinst van Facebook zakte wel met bijna een kwart tot 5,7 miljard dollar. Maar zo'n sterke winstval hadden analisten al min of meer ingecalculeerd, eigenlijk hadden ze gerekend op een slechter resultaat.
Topman Mark Zuckerberg wijst er verder op dat het aantal gebruikers van Facebook, oftewel de "gemeenschap" zoals hij dat noemt, blijft toenemen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook bedraagt inmiddels meer dan 2 miljard. Dat betekent dat ruwweg een kwart van de wereldbevolking elke dag op de site inlogt. Voor alle Meta-diensten, naast Facebook ook Instagram en WhatsApp, gaat het om iets meer dan 3 miljard dagelijks actieve gebruikers.
Meer uit Financieel
LISSABON (ANP/BLOOMBERG) - Microsoft gaat 10 miljard dollar investeren in een groot AI-datacenter in Portugal. Volgens het Amerikaanse softwarebedrijf gaat het om een van de grootste Europese investeringen van dit jaar.
2 uur geledenFRANKFURT (ANP/RTR) - Een zwakke binnenlandse vraag, en niet de Amerikaanse invoerheffingen, is de belangrijkste reden dat China overtollige producten tegen bodemprijzen op de Europese markt dumpt. Dat staat in een nieuwe studie van de Europese Centrale Bank (ECB).
2 uur geledenLUXEMBURG (ANP/DPA) - Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft de EU op de vingers getikt over een deel van de richtlijn van het minimumloon. Niet de EU, maar de lidstaten stellen de lonen vast, ook het minimumloon. Enkele criteria die de EU in de richtlijn had vastgesteld, zijn in strijd met die bevoegdheid van lidstaten, stelt het hof.
2 uur geledenMÜNCHEN (ANP/DPA/AFP) - Een Duitse rechtbank heeft dinsdag geoordeeld dat OpenAI auteursrechten heeft geschonden door het gebruik van songteksten. Auteursrechtenorganisatie Gema, die de schrijvers van meerdere Duitse liedjes vertegenwoordigt, had hierover een zaak aangespannen tegen de Amerikaanse maker van de populaire taalbot ChatGPT.
3 uur geledenLOS GATOS (ANP) - Netflix wil meerdere indoorpretparken openen in de Verenigde Staten. Maar een Netflix House in andere landen zit er voorlopig niet in. Dat heeft marketingdirecteur Marian Lee van Netflix gezegd in een interview met het Franse persbureau AFP.
3 uur geledenBEIJING (ANP/AFP) - Burger King wil het aantal restaurants in China komende jaren meer dan verdubbelen, heeft moederbedrijf Restaurant Brands International (RBI) aangekondigd. RBI verkoopt zijn meerderheidsbelang in de Chinese tak aan de Chinese investeerder CPE. Die samenwerking levert 350 miljoen dollar aan nieuwe investeringen op.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Adyen behoorde dinsdag tot de stijgers op het Damrak met een plus van bijna 2 procent. Het betaalbedrijf, dat transacties verwerkt voor bedrijven als Facebook-moederbedrijf Meta, Uber, H&M, eBay en Microsoft, presenteerde voorafgaand aan een beleggersdag in Amsterdam nieuwe doelen voor de komende jaren. Voor 2026 rekent Adyen nog altijd op een omzetgroei van 20 tot 25 procent. Na 2026 stijgt de omzet jaarlijks met ongeveer 20 procent. Financieel topman Ethan Tandowsky zei verder "aanzienlijke kansen" te zien voor Adyen om een van de grootste spelers in de branche te worden.
5 uur geleden