Ministers gaan malafide schuldbemiddelaars harder aanpakken
DEN HAAG (ANP) - Malafide aanbieders van schuldbemiddeling moeten harder en sneller worden aangepakt. De ministers Carola Schouten (Armoedebeleid) en Franc Weerwind (Rechtsbescherming) willen via een wetswijziging regelen dat bedrijven die tegen betaling schuldbemiddeling verlenen, bijvoorbeeld een bestuurlijke boete kunnen krijgen.
Het is verboden om tegen betaling schuldbemiddeling te verlenen, maar het gebeurt wel. Elk jaar wordt een aantal malafide aanbieders strafrechtelijk vervolgd, schrijft Schouten in antwoord op Kamervragen. Naast het strafrechtelijke traject wil ze samen met Weerwind bestuursrechtelijke handhaving mogelijk maken. "Op die manier kan met een boete sneller opgetreden worden en kan erger voorkomen worden."
Tevens gaat Schouten het verbod aanscherpen "zodat bepalend is wie de werkzaamheden feitelijk uitvoert als dit omzeiling van het verbod kan voorkomen". Nu bieden mensen schuldbemiddeling via een 'achterdeurtje' aan, via bijvoorbeeld een advocaat, bewindvoerder of curator. Daar willen beide ministers een einde aan maken. "De werkwijze waarbij een advocaat, bewindvoerder of curator alleen in naam betrokken is bij de schuldbemiddeling, maar die niet zelf uitvoert, vind ik in strijd met de geest van de wet", schrijft Schouten. Het gaat om de Wet op het consumentenkrediet.
"Mensen met schulden moeten kunnen rekenen op goede hulp. Het uitgangspunt is daarbij dat de kosten voor de schuldbemiddeling de financiƫle problemen niet mogen vergroten", benadrukt de bewindsvrouw.
Schouten wil tevens duidelijker maken wie wel en wie niet bij schuld mag bemiddelen. Ook wil ze een meldpunt inrichten waar zowel burgers als professionals signalen kunnen melden over malafide schuldbemiddeling en advies krijgen wat ze het beste kunnen doen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
11 minuten geledenHAARLEM (ANP) - ProRail kan de komende jaren op steeds meer delen van het spoor alleen strikt noodzakelijk onderhoud plegen. Werkzaamheden om het spoor 'toekomstklaar' te maken, raken daarbij in de verdringing. Volgens de spoorbeheerder komt dat door tekorten aan geld en personeel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal meldingen van kindermisbruik is in vier jaar met 20 procent toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor seksueel geweld tegen kinderen 2020-2024. In die periode steeg het aantal meldingen geregistreerd door de politie van 3010 naar 3690 per jaar. Vooral het onlinemisbruik neemt toe, zoals grooming en het verspreiden van naaktbeelden.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen die lhbtqia+ zijn, kunnen steeds minder vaak vrij en veilig opgroeien. Ze worden gepest, bedreigd en aangevallen, en ze voelen zich niet genoeg gesteund door leraren. Hun rechten staan steeds vaker onder druk, waarschuwt Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
4 uur geledenZEVENBERGEN (ANP) - Dat Moerdijk ook wordt genoemd in een onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale in Noord-Brabant leidde woensdag tijdens een informatieavond tot vragen van bewoners. Afgelopen weken werd bekend dat het dorp mogelijk moet verdwijnen ten behoeve van een ander energieproject: Powerport. Het onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale viel daar "bijzonder ongelukkig" mee samen, zei gedeputeerde Wilma Dirken van de provincie.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Schrijver Anja Meulenbelt krijgt de P.C. Hooft-prijs 2026 voor haar beschouwend proza. Ze krijgt 60.000 euro, die hoort bij de belangrijke literaire oeuvreprijs voor een Nederlandse schrijver.
17 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben woensdag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in gebruikershandleidingen. Zo schreven zij dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dit niet klopte. Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.
17 uur geleden