Minister Dijkgraaf: bevriezen studierente niet mogelijk in 2024
DEN HAAG (ANP) - Het is technisch niet haalbaar om de studierente voor studenten die onder het leenstelsel vielen volgend jaar te bevriezen op het niveau van 2023. Dat schrijft minister Robbert Dijkgraaf (Onderwijs) vrijdag aan de Tweede Kamer. Die had hem hiertoe eerder in een motie opgeroepen; een Kamermeerderheid schaarde zich eind oktober achter een voorstel van GroenLinks-PvdA en ChristenUnie.
Een rentemaatregel specifiek voor de groep leenstelselstudenten treffen per 1 januari, schrijft de minister, is "uitvoeringstechnisch niet haalbaar". Het vraagt volgens hem grote aanpassingen van de systemen van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), die op z'n vroegst per 1 januari 2026 gerealiseerd kunnen worden. Ook stelt hij dat de maatregel zou vereisen dat de Wet studiefinanciering 2000 voor 1 januari gewijzigd moet worden en dat noemt hij "niet realistisch".
De Tweede Kamer hield rekening met deze conclusie en verzocht de minister in dat geval om het bevriezen van de rente "breder te bekijken". De minister belooft dat te gaan doen in samenhang met een andere oproep uit de Kamer om "de rente voor de groep leenstelselstudenten te verlagen". Hierbij gaat het om een amendement van Kamerlid Pieter Omtzigt, dat eveneens een meerderheid kreeg vorige maand.
Demonstraties
Vorige maand waren er flinke demonstraties tegen de verhoging van het rentepercentage op studieschulden voor de zogeheten 'pechgeneratie'. Die bedraagt nu voor de meeste mensen die geld hebben geleend tijdens hun studie nog 0,46 procent. Op 1 januari wordt dat 2,56 procent, een vervijfvoudiging en het hoogste niveau in veertien jaar. De verhoging is het gevolg van de gestegen rente op de kapitaalmarkt.
Studenten qua studierente tegemoet komen, moet betaald worden door een belastingvoordeel voor expats te versoberen. Daarover sprak een Kamermeerderheid zich ook vorige maand uit.
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) baalt van het nieuws en vindt het een moeilijke boodschap om te slikken. "(Oud-)studenten hadden eindelijk goede hoop dat ze financieel ademruimte kregen", zegt voorzitter Demi Janssen. "We hopen dat de nieuwe Tweede Kamer straks met een plan van aanpak komt om deze groep alsnog tegemoet te komen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden