Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Miljoenenboete voor tabaksfabrikanten voor gesjoemel met prijzen

Miljoenenboete voor tabaksfabrikanten voor gesjoemel met prijzen

DEN HAAG (ANP) - Vier sigarettenfabrikanten krijgen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een boete van meer dan 82 miljoen euro. Ze hebben de concurrentie vervalst door informatie over toekomstige prijzen van pakjes sigaretten uit te wisselen. Dat gebeurde onder andere via groothandels en is verboden, aldus de toezichthouder.

De vier bedrijven maken veel verschillende merken sigaretten, zoals Marlboro, Lucky Strike, Gauloises en Camel. British American Tobacco (BAT) krijgt de hoogste boete, van ruim 31 miljoen euro. Philip Morris Nederland volgt met meer dan 27,5 miljoen euro. Ook JT International Company Netherlands en Van Nelle Tabak Nederland krijgen een boete, van respectievelijk ruim 13 miljoen euro en meer dan 10 miljoen euro.

De concurrentievervalsing vond plaats tussen juli 2008 en juli 2011. "Het was vaste praktijk dat sigarettenfabrikanten informatie van groothandels ontvingen over de consumentenprijzen van pakjes sigaretten van concurrenten vóórdat die prijzen van kracht werden. Daarmee konden die fabrikanten hun eigen prijzen van tevoren afstemmen op die van concurrenten", aldus bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM. "De fabrikanten wisten dat de uitwisseling van dit soort informatie op gespannen voet staat met de mededingingsregels", zo voegt hij toe.

Alle vier de sigarettenfabrikanten hebben bezwaar ingesteld tegen het besluit, laat de waakhond weten. Ook hebben drie fabrikanten zich verzet tegen publicatie van het boetebesluit zelf, maar dit heeft de voorzieningsrechter in Rotterdam afgewezen.

Samenspannen

Het boetebesluit van de ACM laat zien hoe de sigarettenfabrikanten onderling samenspanden. Partijen kregen inzicht in elkaars prijsgedrag via hun afnemers, vooral groothandels en detailhandelsketens. Wat de zaak ook bijzonder maakt, is de uitzonderlijke positie van sigarettenfabrikanten in het bepalen van de prijzen. Elke sigarettenfabrikant bepaalt namelijk zelf de prijs van een pakje en vermeld deze op het pakje. Dat is anders dan bij vrijwel alle andere consumentenproducten, waarbij de winkelier de prijs bepaalt.

Bij sigaretten sturen alle fabrikanten enkele weken voordat de prijzen in de winkel worden aangepast, hun nieuwe prijslijst aan groothandels en andere afnemers. Die kunnen daarmee hun verkoopsystemen alvast aanpassen. Maar sommige afnemers stuurden die prijslijsten ook direct door aan concurrerende fabrikanten vóórdat de nieuwe consumentenprijzen van kracht werden. De ACM kreeg inzicht in e-mails tussen medewerkers van groothandels en tabaksproducenten.

Ook werd er gewerkt met bepaalde strategieën. Zo werden er proefballonnen met informatie naar de groothandels gestuurd om te kijken wat de reactie van concurrenten zou zijn. "Fabrikanten wisten namelijk dat hun eigen prijsinformatie door groothandels zou worden doorgespeeld aan concurrenten", aldus de ACM. Het resultaat was dat sigarettenfabrikanten regelmatig hun prijzen aanpasten op basis van informatie over toekomstige prijzen van concurrerende sigarettenmerken die zij via groothandels ontvingen.

Meer uit Financieel

20.000 koffers gestrand op Schiphol door storing bagagesysteem

SCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol zijn vrijdag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde uren. Pas aan het einde van de middag meldde het vliegveld dat de storing in Vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de dag is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de geplande vluchten meegenomen.

1 uur geleden
Beleggers terughoudender op Damrak na flinke winsten donderdag

AMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam liet vrijdag weinig verandering zien. Beleggers deden het rustiger aan na de flinke winsten donderdag. De Europese Centrale Bank (ECB) kwam die dag met een rentebesluit en hield de rente in de eurozone voor de vierde keer op rij onveranderd op 2 procent.

2 uur geleden
PostNL wil rechtszaak beginnen om afwijzing subsidie door kabinet

DEN HAAG (ANP) - PostNL wil een rechtszaak aanspannen vanwege het besluit van het demissionaire kabinet om het bedrijf geen subsidie te geven. Het kabinet besloot vrijdag dat het bezorgbedrijf vanaf 1 juli 2026 twee dagen mag doen over het bezorgen van de post die onder de zogeheten universele postdienst (UPD) valt en vanaf juli 2027 drie dagen. Maar door de lange bezorgtijd is de overheidssubsidie volgens het kabinet niet nodig.

2 uur geleden
Heineken beboet voor 1,5 miljoen om blikjes zonder statiegeld

AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft een boete gekregen van 1,5 miljoen euro om blikjes zonder statiegeld. Volgens het Openbaar Ministerie vulde de bierbrouwer tussen 1 en 11 april 2023 nog ruim 7,2 miljoen blikjes bier zonder statiegeld. Deze blikjes zijn vervolgens op de markt gebracht, ondanks dat statiegeld op blik toen al verplicht was.

3 uur geleden
Sportmerk Nike hard onderuit op Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - Nike ging vrijdag hard onderuit op de beurzen in New York. De sportkledingfabrikant presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht, maar zag de verkopen in China voor het zesde kwartaal op rij dalen. Het bedrijf ondervindt ook de gevolgen van de hogere handelstarieven van president Donald Trump, die de marges negatief beïnvloeden. De winst viel daardoor een derde terug ten opzichte van een jaar eerder.

4 uur geleden
Shein moet leeftijd checken voor verkoop sekspoppen, anders boete

PARIJS (ANP/RTR) - Shein krijgt in Frankrijk een boete van 10.000 euro voor iedere keer dat de Chinese webwinkel nog een sekspop verkoopt zonder een leeftijdscheck te hebben gedaan. Dat is de uitkomst van een rechtszaak in Parijs. De Franse regering had zo'n leeftijdsverificatie geëist voordat externe verkopers hun producten weer mochten aanbieden via het platform in het land.

4 uur geleden
ACM: energietarieven gedaald door flink lagere energieprijzen

DEN HAAG (ANP) - De energietarieven voor huishoudens zijn dit jaar gedaald door de flink lagere energieprijzen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in zijn Energiemonitor. Volgens de toezichthouder komt dat voor huishoudens met een gemiddeld gebruik neer op een kostendaling van ongeveer 130 euro per jaar.

5 uur geleden