Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

 Met mout, hop en gist kun je heel veel variëren

Met mout, hop en gist kun je heel veel variëren

“Het is eigenlijk raar dat in sterrenrestaurants zo weinig bier wordt geschonken. Laten we eerlijk zijn: wijn is eigenlijk heel saai. Het lijkt allemaal op elkaar. Dan bier, daarin is eindeloos veel variatie. Pils, dubbel, blond, stout, IPA om maar wat te noemen. Alleen met mout, hop en gist kun je al heel veel variëren.” Kees Bubberman brouwt al ruim twintig jaar zijn eigen bieren. Eerst als hobby-brouwer, samen met een vriend. Later als professioneel brouwer bij brouwerij Emelisse in Kamperland. En nu al ruim zes jaar binnen zijn eigen bedrijf: Brouwerij Kees in Middelburg. “Als hobby-brouwer viel ik regelmatig in de prijzen en werd ik zelfs een paar keer Nederlands Kampioen. Dat was een mooie aanbeveling om professioneel aan de slag te kunnen gaan. Na een aantal jaren begon dat dienstverband te knellen. Ik wilde mijn eigen ding doen: bier brouwen en zakendoen volgens mijn eigen wensen en ideeën.”

Moderne bierdrinker wil verrast worden
Kees had volop naam gemaakt als brouwer. In 2015 maakte hij dan ook een vliegende start met zijn eigen brouwerij. Zijn plan om alles zelf te doen, ging al snel over boord. Inmiddels werkt hij met vijf collega’s en is de sales manager voortdurend onderweg. Het assortiment bestaat uit zeven, wat hij noemt, ‘core bieren’. Deze bieren vormen de pijlers van de brouwerij. Daarnaast produceert Brouwerij Kees diverse seizoenbieren en maandelijks één of meerdere eenmalige brouwsels, de one-off series. Kees legt uit: “De biermarkt is in een kwart eeuw enorm veranderd. Waren er in 1985 nog maar 8 brouwerijen, inclusief de grote namen, nu zijn dat er 750. De moderne bierdrinker wil steeds verrast worden en drinkt de meeste bieren maar één keer. Om die reden hebben wij een stevige core range en daarnaast veel eenmalige bieren voor de échte bierdrinker.”

Inspiratie? Er is zoveel mogelijk!
Wie Kees vraagt naar de inspiratie voor die bieren, ziet een haast verbaasde blik. Inspiratie? Voor Kees is het de normaalste zaak van de wereld om steeds over te lopen met ideeën voor bier. “Dat is echt niet moeilijk. Er is zoveel mogelijk. Momenteel zijn bijvoorbeeld de hazy (troebele) IPA’s populair. Verder hebben we iedere maand een bier dat gelagerd is, bijvoorbeeld op oude whisky of cognac vaten. Het is allemaal geen ‘rocket science’. Het is creatief werk en het geeft veel voldoening.”

Half miljoen liter bier per jaar
Jaarlijks produceert Brouwerij Kees een half miljoen liter bier. Circa tien procent is bestemd voor de export, binnen Europa en naar de Verenigde Staten, Canada en China. “We verkopen in Nederland via drie groothandels. Je vindt ons bier bij alle grote supermarkten en bij slijterijen.” Opvallend is dat de bieren verkocht worden in mooie blikjes. “We kiezen voor een opvallende, strakke vormgeving. Het blikje moet eruit knallen, zodat je direct denkt: hé dat bier wil ik kopen!”, vertelt Kees. “We zijn de eerste, grote Nederlandse brouwer die volledig is overgestapt op blik. Dat heeft te maken met onze keuze voor kwaliteit. We gebruiken veel hop in onze bieren en dat verandert van smaak onder invloed van licht. Om die reden is blik beter. Dat is overigens een trend, die je in de Verenigde Staten en Engeland al veel eerder zag; daar is vrijwel alles op blik.”

Van hobby naar werk
Wie Kees vraagt naar zijn ambities, ontdekt dat deze niet per se tot aan de maan reiken. “We proberen ieder jaar te groeien door mensen te blijven verrassen. Verder vind ik het vooral geweldig dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken. We komen met ons bier overal; we gaan naar bierfestivals wereldwijd. Dat is fantastisch. En ja, als ik op zaterdagochtend hier in mijn eentje rondloop en alle loodsen en bierketels zie, dan ben ik trots en heb ik het gevoel dat ik het goed gedaan heb.”

Meer uit Zeeland

‘MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’

MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”

2 maanden geleden
Horecabeurs Goes: Dé vakbeurs van Zuidwest-Nederland!

Horecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

2 maanden geleden
HOOGSTE PUNT

Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.

6 maanden geleden
MONO, voor onszelf en voor alle cursisten

‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”

6 maanden geleden
Inkoopprijzen Stellendamse garnalen meer dan gehalveerd

Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”

8 maanden geleden
Oosterscheldeweek 2024

Van 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.

8 maanden geleden
Contacta 2024: 'Maak gebruik van Sterke Schakels"

Contacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.

8 maanden geleden