Mensen vinden naleven coronaregels lastiger, aldus onderzoek RIVM
BILTHOVEN (ANP) - Mensen vinden het steeds lastiger zich te houden aan de coronamaatregelen die er nu nog zijn. Dat komt naar voren uit een onderzoek van het RIVM en de GGD GHOR. Ook geven de ondervraagden aan het huidige coronabeleid minder te steunen, laten mensen zich bij klachten minder vaak testen bij de GGD en kiezen ze vaker voor een zelftest.
De organisaties laten sinds vorig jaar voorjaar mensen vragenlijsten invullen. Toen werd de zogenoemde Corona Gedragsunit opgericht en een van de onderdelen daarvan was het opzetten van een grootschalig vragenlijstonderzoek. In deze vijftiende ronde van dat onderzoek vulden 44.366 mensen de vragenlijsten in. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 8 en 12 september dit jaar.
"Toen begin van de zomer de cijfers snel daalden, de vaccinatiegraad steeg en veel versoepelingen werden aangekondigd, nam het draagvlak voor maatregelen af en het vertrouwen in het beleid toe", staat in de samenvatting van het onderzoek. De onderzoekers concluderen dat er nu minder vertrouwen is in het coronabeleid van de overheid: van 31 procent zes weken geleden naar 26 procent nu. Ook zien ze dat meer mensen het beleid oneerlijk vinden en de maatregelen verwarrend. Tegelijkertijd voelen steeds minder ondervraagden zich eenzaam. Met name jongeren van 16 - 24 jaar lijken het fijn te vinden dat ze weer meer sociale dingen kunnen doen.
In april dit jaar werd de coronathuistest ingevoerd. Sindsdien gebruiken steeds meer mensen zo'n test: 25 procent in de huidige meetronde. Voornamelijk de jongeren (16-24) gebruiken zo'n zelftest: 63 procent. Mensen van 70 jaar en ouder gebruiken die test het minst vaak: 9 procent. Ook geeft een op de drie ondervraagden met klachten aan geen coronatest te hebben gedaan, omdat ze al zijn gevaccineerd.
Meer uit Binnenland
LA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
16 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
19 minuten geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
24 minuten geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
4 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
4 uur geleden