Meer dan duizend verpleeghuizen kampen met coronabesmetting
DEN HAAG (ANP) - Meer dan duizend verpleeghuizen in Nederland kampen met een uitbraak van het coronavirus binnen de muren. In de afgelopen vier weken hebben 1018 locaties te maken gehad met een recente besmetting. Het is voor het eerst sinds het begin van de epidemie dat het aantal boven die grens uitkomt.
Het aantal besmettingen binnen verpleeghuizen is de afgelopen weken snel gestegen. Een maand geleden kampten zo'n 400 verpleeghuizen met een recente besmetting en begin oktober iets meer dan honderd.
De grens voor een 'recente besmetting' is vier weken. Dit is twee keer de zogeheten incubatietijd, de periode waarin iemand ziek kan worden. Wanneer iemand het coronavirus oploopt, duurt het twee tot veertien dagen voordat klachten ontstaan. Als een bewoner van een verpleeghuis bijna vier weken geleden besmet is geraakt, kan die tot bijna twee weken geleden zonder het te weten iemand hebben aangestoken, en die persoon zou nu nog net ziek kunnen worden en weer een ander kunnen besmetten. Als ook die termijn is verstreken, geldt het verpleeghuis als coronavrij.
Stijging
In de afgelopen vier weken zijn meer dan 8000 bewoners van verpleeghuizen positief getest. Dat is het hoogste niveau sinds half januari. Het aantal kan nog oplopen door meldingen die nog binnenkomen.
Ook het aantal sterfgevallen onder bewoners is de afgelopen weken aanzienlijk gestegen. Begin oktober overleden dagelijks een of twee bewoners, nu is dat gestegen tot gemiddeld zo'n twintig sterfgevallen per dag. Dat is wel beduidend lager dan bij de eerste en tweede golf, voor het begin van de vaccinatiecampagne. Toen stierven dagelijks zestig tot negentig verpleeghuisbewoners.
Meer uit Gezond
BILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
49 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geleden