
Matseditie Eneco NK Tegenwindfietsen blijkt stiekem de pittigste ooit
Ook in de 7e editie van het Eneco NK tegenwindfietsen stoempten honderden getrainde en ongetrainde windfanaten zich op de Oosterscheldekering letterlijk het snot voor de ogen in de strijd tegen een striemende windkracht 7, met op sommige stukken 9 pal tegen. Ieder op een gewone fiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Winnaar van de zogenaamde Matseditie werd de 25-jarige Jurjun van der Velde uit Leiden, student geneesmiddelonderzoek, die met zijn tijd van 20:22 min. 26 tellen sneller finishte dan nummer 2 - en winnaar van de afgelopen twee edities - Max de Jong. Bij de dames won Lisa Scheenaard uit Eindhoven in 22.53 min. voor Anneloes Hoff. Om deelnemers na twee jaar afwezigheid te helpen het tegenwindfietsen weer in de benen te krijgen en het op te kunnen nemen tegen de Hollandse wind, werd dit NKT uitgeroepen tot Matseditie. Nog steeds een loodzwaar evenement, maar met een paar kleine tegemoetkomingen. Zo lag de eindstreep dankzij de Smokkelfinish anderhalve meter dichterbij en was er de Tegenwind-mee-bocht voor wie wilde bijkomen via een zalige 1,4 seconden wind in de rug. Deze Matseditie bleek volgens bedenker en organisator van het evenement Robrecht Stoekenbroek stiekem de zwaarste ooit: ”Vooral de combinatie van de wind, kou en striemende regen maakte het misschien wel de pittigste ooit. En voor velen bleken de 8,5 km toch ook heilzaam na 2 jaar corona, want deelnemers gaven toe het lekker te vinden de afgelopen periode even letterlijk van zich af te fietsen”. Matsobjecten Om zelfs de meest doorgewinterde en dikke kuiten dit jaar iets te matsen, werden er een aantal modificaties doorgevoerd bij het evenement. Zo is het parcours flink verkort: de ‘Smokkelfinish’ staat dit jaar anderhalve meter naar voren. Ook was er een ‘Tegenwind-mee-bocht’, waar de vermoeide deelnemers even een bochtje kunnen draaien en zo 1,4 seconden windmee hebben. Bovendien was er nog het ‘Goed-gevoel-stuk’, een sectie van 100 meter met windvanen zo gemonteerd dat ze optisch enorme meewind beloven. H Bij de finish lag de ‘Afge-mat’, een dikke mat waar deelnemers intens vermoeid neer kunnen ploffen om weer kleur in hun gezicht te krijgen. Gierend populair Het Eneco NK Tegenwindfietsen draait om pure heroïek. De mens strijdt kromgebogen over de fiets tegen de wind. Uiteraard ook tijdens deze Matseditie – deelnemers rijden op een oerdegelijke Hollandse fiets, zonder versnellingen. Het populaire evenement staat bekend om de enorme kracht van de tegenwind (minimaal windkracht 7) en vooral het effect daarvan op de deelnemers. Voor de meer dan 13.000 geïnteresseerden waren maar 300 startbewijzen beschikbaar – en na twee stille jaren was het dan ook binnen 3 uur vol. Aan de startstreep van devierkoppige teams verschenen ook Bart Brinkman, Bram Boer en Kevin Gideonse. Zij wonnen vorig jaar dankzij hun doorzettersmentaliteit een Golden Ticket en namen nietsvermoedend deel aan een spontaan georganiseerde kwalificatieronde. Over het Eneco NK Tegenwindfietsen Het Eneco NK Tegenwindfietsen is een oer-Hollands evenement dat pas doorgang vindt bij een zuidwesterstorm met minimaal windkracht 7. Het circuit voor de 200 individuele deelnemers en 25 vierkoppige teams is de 8,5 kilometer lange Oosterscheldekering in Zeeland. Het materiaal: een fiets zonder versnellingen met terugtraprem. Het Eneco NK Tegenwindfietsen wordt georganiseerd door het Amsterdamse reclamebureau Being There en de sportmarketeers van SportVibes uit Delft. Het event wordt mede moeilijk gemaakt door Eneco HollandseWind & Zon®, dat al sinds de eerste editie in 2013 de hoofdsponsor is. Zie ook de officiële NK Tegenwindfietsen-pagina waar geïnteresseerden zich direct kunnen opgeven.
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden