Laatste Nederlandse vliegtuig met diplomaten vertrokken uit Kabul
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse evacuatieoperatie in Kabul is voorbij. De laatste Nederlandse vluchten zijn uit de Afghaanse hoofdstad vertrokken, en landden korte tijd later in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad, meldt het ministerie van Defensie. Aan boord zijn onder meer de diplomaten en militairen die de afgelopen tijd vanaf het vliegveld hebben gewerkt.
"Het is verschrikkelijk om Afghanistan na 20 jaar op deze manier te moeten verlaten", twittert demissionair minister van Buitenlandse Zaken Sigrid Kaag. "Met pijn in het hart zijn het ambassadeteam en militairen vertrokken met de laatste Nederlandse vlucht."
Kaag erkent dat het vertrek van de Nederlanders "ingrijpende consequenties" heeft voor de mensen die nog niet in veiligheid zijn gebracht. "De inzet blijft om, samen met internationale bondgenoten, allen te helpen die recht hebben op terugkeer of evacuatie en de Afghaanse bevolking te blijven steunen."
Gemengde gevoelens
Demissionair minister van Defensie Ank Bijleveld zegt "gemengde gevoelens" te hebben bij het vertrek van de laatste evacuatievlucht uit Kabul. "We zien verschrikkelijke berichten over aanslagen", aldus de bewindsvrouw. Ook Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim spreekt van een dubbel gevoel. "Trots op het harde werk van onze mensen maar ook grote zorg voor hen die we niet hebben kunnen meenemen."
De laatste twee vluchten met evacués landen in de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdagochtend op Schiphol. Het ambassadepersoneel en de militairen zetten naar verwachting pas vrijdagavond voet op Nederlandse bodem.
Meer uit Binnenland
LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.
24 minuten geledenDE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquête over het coronavirus.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.
2 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.
3 uur geleden