Laatste naam Holocaustslachtoffer voorgelezen in kamp Westerbork
HOOGHALEN (ANP) - Op het terrein van het voormalige kamp Westerbork is maandag rond 14.30 uur de laatste naam van een Holocaustslachtoffer voorgelezen als onderdeel van de herdenking Namen Lezen. Zes dagen en vijf nachten achtereen werden in totaal 103.124 namen voorgelezen van mensen die slachtoffer waren van vervolging tijdens de Holocaust.
In totaal zeiden zo'n achthonderd mensen de namen en leeftijden van de slachtoffers op. Onder anderen de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema, staatssecretarissen Mariëlle Paul en Vincent Karremans, schrijver Arnon Grunberg en de Drentse commissaris van de Koning Jetta Klijnsma deden mee. Het voorlezen was te volgen via een livestream van de NOS en ook was het mogelijk om erbij te zijn.
De laatste namen werden maandag voorgelezen door onder anderen de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch en Jaïr Stranders, artistiek leider van Theater na de Dam. Na de laatste naam, uitgesproken door Hans Peeper die als kind in Westerbork en Bergen-Belsen zat, werden twee joodse gebeden gezongen en opgezegd. Directeur van Herinneringscentrum Kamp Westerbork Bertien Minco hield een slotwoord. Zij dankte de lezers, die "de moed hadden om de confrontatie met het verleden aan te gaan".
Het is maandag precies tachtig jaar geleden dat vernietigingskamp Auschwitz werd bevrijd door het leger van de Sovjet-Unie. Het voorlezen van de namen van Holocaustslachtoffers gebeurt iedere vijf jaar. De eerste editie was in 2005. Eerder werden telkens ongeveer 102.000 namen voorgelezen van de Joden, Sinti en Roma die vanuit kamp Westerbork zijn gedeporteerd naar onder meer Auschwitz. Deze editie zijn ook de namen van andere mensen toegevoegd, bijvoorbeeld van slachtoffers die via een ander land zijn gedeporteerd. Het zijn allemaal mensen die in Nederland zijn geboren, of in Nederland zijn geweest tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden