Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kop koffie in grote steden goedkoper, vraag havermelk daalt

Kop koffie in grote steden goedkoper, vraag havermelk daalt

ZEIST (ANP) - De prijs van een kop koffie in de grote steden is vorig jaar met gemiddeld 6 procent gedaald. Landelijk is de prijs juist 3 procent gestegen, meldt vakblad Misset Horeca na onderzoek. De onderzoekers constateren ook dat de populariteit van plantaardige cappuccino afneemt.

De exacte reden voor de prijsdaling in de grote steden is niet bekend. Mogelijk accepteren de gasten de hoge prijzen niet meer en zien ondernemers zich gedwongen de prijs te verlagen, stelt Misset Horeca.

In de afgelopen tien jaar werd een kopje koffie ruim 30 procent duurder. Tussen 2021 en 2022 schoot de prijs als gevolg van inflatie, de oorlog in Oekraïne en de stijging van energie- en grondstofprijzen die daarmee gepaard gingen, met 8 procent omhoog. In een middelgrote stad in de provincie Utrecht is een kopje koffie met gemiddeld 2,20 euro het goedkoopst. In Gelderland moet 3,40 euro neergeteld worden, waarmee de provincie het duurst is.

De afgelopen jaren nam het aandeel horecazaken dat plantaardige zuivelvarianten voor cappuccino en latte aanbood, fors toe. Van 57 procent in 2020 tot 75 procent in 2022. Maar aan die opmars kwam een einde: in 2023 nam dit af tot 67 procent. Bij veel van deze bedrijven worden slechts enkele plantaardige cappuccino's per dag besteld.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: huizenprijzen stijgen harder dan verwacht

AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.

3 uur geleden
Gemengd slot op Wall Street, Tesla daalt

NEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.

5 uur geleden
Trump denkt niet na over verlenging pauze op heffingen, zegt hij

WASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.

5 uur geleden
Meer nieuwe caravans en campers verkocht, meeste staan in Brabant

BUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.

6 uur geleden
Luchtvaartautoriteit: schrap kwart vluchten Parijs om staking

PARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.

7 uur geleden
Werkgevers uitzendbranche: slechts kleine groep staakt bij AH

LIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.

8 uur geleden
Heineken: mensen drinken meer alcoholvrij bier op festivals

LEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.

9 uur geleden