Koning over prinses Beatrix: het gaat helemaal top
DEN HAAG (ANP) - Het gaat ondanks haar coronabesmetting "helemaal top" met prinses Beatrix. Dat laat haar zoon, koning Willem-Alexander, maandagmiddag weten aan Blauw Bloed. Zaterdag werd bekend dat de prinses positief was getest op het coronavirus en dat ze in thuisisolatie zit.
"Er is gelukkig helemaal niks aan de hand. Alleen ze was een beetje verkouden, dacht dat het de airconditioning was in de tropen, ze heeft getest, was positief", zegt de koning als hem wordt gevraagd hoe het met Beatrix gaat. Maandag 29 november keerde de 83-jarige prinses terug van een vierdaags werkbezoek aan Curaçao. Daar liet ze weten dat ze twee coronavaccinaties en een boostervaccin heeft gehad. "Voor de rest is ze in hele goede spirits, dus het is allemaal fantastisch", aldus de koning.
De koning bedankt iedereen in Nederland voor het medeleven dat hij heeft ontvangen. "Dus ik denk dat ik ook namens haar iedereen hartelijk dank voor het medeleven en de goede wensen, maar het gaat helemaal top met haar."
Tijdens het werkbezoek besteedde prinses Beatrix vooral aandacht aan de gevolgen van de coronapandemie en aan natuurbehoud op het eiland. Aan het begin van dat bezoek werden mondkapjes gedragen en 2 meter afstand gehouden, zoals dat verplicht is op sommige plekken op het eiland, maar die maatregelen werden later in het bezoek niet altijd opgevolgd.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
44 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden