Koning mag met subsidie Het Loo niet meer maanden sluiten
DEN HAAG (ANP) - De koning mag Kroondomein Het Loo niet meer maanden per jaar afsluiten, als hij de subsidie van het Rijk voor het onderhoud van het Veluwse natuurgebied wil behouden. De algemene regels voor dit soort subsidies gaan vanaf volgend jaar ook voor de vorst gelden. Demissionair minister van Landbouw Carola Schouten meldt dat woensdag aan de Tweede Kamer.
Voorwaarde voor de subsidie is dat de rentmeester, in dit geval koning Willem-Alexander, het natuurgebied bijna het hele jaar openstelt voor het publiek. Maar een groot deel van het park is van half september tot eind december dicht.
Juristen hebben in het verleden kritiek geuit op de uitzondering die voor de koning wordt gemaakt, en de Kamer eiste begin dit jaar opheldering.
Jacht
Critici denken dat de koninklijke familie op wild jaagt in de periode dat het natuurgebied gesloten is. Kamerlid Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren, die in januari het voorstel tot opheldering deed dat door de Kamer werd gesteund, noemt het besluit van Schouten "geweldig nieuws!".
"Als de Koning natuursubsidie aanvraagt voor kroondomein Het Loo, moet hij gewoon aan de voorwaarden voldoen!", twittert Wassenberg. "En het kroondomein het HELE JAAR openstellen. OOK tijdens het jachtseizoen! Hier heeft de Partij voor de Dieren jaren voor gestreden."
Rechtszaak
Ook de Faunabescherming is "zeer verheugd" over het voornemen van het kabinet om de subsidie van 4,7 miljoen per vijf jaar niet langer te verlenen wanneer het gebied tijdens het jachtseizoen gesloten blijft. Volgens de organisatie erkent het kabinet impliciet dat de huidige subsidie in strijd is met de regels. Faunabescherming heeft een rechtszaak aangespannen om "de onterecht verleende miljoenensubsidie" terug te laten betalen.
"De koning zou op basis van dit besluit eigenlijk niet anders kunnen dan af te zien van de voorgenomen sluiting van het gebied per 15 september aanstaande", zegt voorzitter Niko Koffeman. "De jachtpartijen met koninklijke jachtgasten zijn niet alleen niet meer van deze tijd, maar ook nadrukkelijk in strijd met de wettelijke voorwaarden voor het ontvangen van beheerssubsidie. Enige zelfbeheersing zou de koning sieren."
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
1 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
8 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden