Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Kinepolis sluit 2021 wederom af met miljoenenverlies

Kinepolis sluit 2021 wederom af met miljoenenverlies

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Bioscoopuitbater Kinepolis, met twintig bioscopen in Nederland, heeft 2021 afgesloten met 25,5 miljoen euro verlies. Ook afgelopen jaar had het van huis uit Belgische bioscoopbedrijf veel last van lockdowns en andere coronabeperkende maatregelen, waardoor veel bioscopen gesloten waren. Dat gold met name voor de eerste helft van vorig jaar, maar ook nu zit het aantal bezoekers nog niet op het niveau van voor de pandemie. Vanwege de aantrekkende economie zegt Kinepolis wel vertrouwen in de toekomst te hebben.

De bioscoopuitbater ontving vorig jaar 17,2 miljoen bezoekers. Dat was 42,6 procent meer dan in 2020, het jaar dat de pandemie om zich heen greep. Het totale aantal bezoekers in Nederland lag vorig jaar net onder de 2 miljoen, iets minder dan het jaar ervoor. De keten opende in juni in Leidschendam een nieuwe bioscoop, in winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands.

In de tweede helft van afgelopen jaar trokken na heropeningen blockbusters zoals sciencefictionfilm Dune, de Nederlandse productie De Slag om de Schelde en de nieuwe James Bond-film No Time To Die weer bezoekers naar de zalen. De maand december was in Nederland en België vanwege superheldenfilm Spider Man: No Way Home de beste maand. Maar het totale aantal bezoekers was nog altijd ruim een derde minder dan in dezelfde periode in 2019.

Omzet

De omzet steeg met ruim de helft ten opzichte van 2020 tot 266,4 miljoen euro. Bezoekers gaven toen ze weer naar de film konden gemiddeld meer uit aan tickets, drankjes en snacks. Kinepolis leed het afgelopen jaar veel minder verlies dan in 2020. Toen stond onderaan de streep nog een verlies van 69,1 miljoen euro. Het bedrijf keert ook dit jaar geen dividend uit.

In totaal heeft Kinepolis Group, dat in 1997 uit een fusie voortkwam, wereldwijd 108 bioscopen, waarvan ongeveer de helft in Europa en de andere helft in Canada en de Verenigde Staten.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven

AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.

5 uur geleden
Vliegtuigen wijken uit naar Maastricht door staking België

MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.

11 uur geleden
Veel uitval treinritten door staking in België

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.

14 uur geleden
Bloomberg: hernieuwde interesse mijnbouwer BHP in overname Anglo

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.

16 uur geleden
Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

17 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

19 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

20 uur geleden