Kinderombudsvrouw: kinderen geen prioriteit bij corona-aanpak
DEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
"Het kabinet was sowieso de kinderen vergeten", zei Kalverboer. De visie van het kind werd op geen enkele manier meegenomen, volgens de ombudsvrouw. En er was helemaal geen aandacht voor kwetsbare kinderen. Voor wie de coronamaatregelen nog ingrijpender waren dan voor andere kinderen. "Kinderen zijn nooit serieus genomen."
"De overheid gaf geen informatie over wat de schoolsluiting zou kunnen betekenen voor een gezin", aldus Kalverboer. "Wij hebben toen al snel een nieuwsbrief met informatie uitgestuurd." De Kinderombudsvrouw erkende dat lang niet alle ouders en kinderen werden bereikt met de nieuwsbrief. "Maar we bereikten wel andere organisaties en bestuurders die meer in contact staan met kinderen."
Geen kinderpsycholoog
Kalverboer zei dat er vanuit de overheid helemaal geen informatie kwam, terwijl er veel onduidelijkheid was voor ouders en kinderen. Volgens de Kinderombudsvrouw hadden ouders zorgen over dat ze opeens zelf onderwijs zouden moeten geven. "We hebben aangegeven dat het voor meer stress kan zorgen en dat dat normaal is."
De ombudsvrouw zocht contact met kinderarts en OMT-lid Károly Illy om haar zorgen door te geven aan het Outbreak Management Team. "De samenstelling was enorm medisch, er zat bijvoorbeeld geen kinderpsycholoog in." Kalverboer had het goed gevonden als daar meer aandacht voor was geweest.
In de loop van de pandemie kwam er volgens Kalverboer meer aandacht voor kinderen, maar kwam dat vooral vanuit andere organisaties en niet vanuit het kabinet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
12 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
1 dag geleden