Kamerleden danken De Jonge in zijn mogelijk laatste coronadebat
DEN HAAG (ANP) - Verscheidene Tweede Kamerleden hebben tijdens het coronadebat Hugo de Jonge bedankt voor zijn werk. Ze deden dat omdat dit mogelijk zijn laatste debat als minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is. Ook namen meerdere partijen het voor hem op na een aanval van Tunahan Kuzu van DENK.
Kuzu sorteerde vast voor op het vertrek van De Jonge, ook al is nog niet officieel bekendgemaakt dat hij op zijn ministerie vervangen zal worden. "Maar van sommige mensen neem je graag twee keer afscheid", zo zei hij. De parlementariër zei dat je vertrekkende ministers hoort te bedanken, maar niet te weten waarvoor precies. Hij kwam vervolgens met een lange lijst besluiten die wat hem betreft verkeerd waren.
Meerdere Kamerleden hadden kritiek op de manier waarop het debat soms op de man gespeeld was. Een van hen was VVD'er Aukje de Vries. Zij wilde haar "respect uitspreken" voor zijn inzet en doorzettingsvermogen. "Dat is gebeurd vaak in een rauwe omgeving die ook behoorlijk persoonlijk een aanslag kan doen op de mensen." Ook De Jonges partijgenoot Joba van den Berg (CDA) en Mirjam Bikker (CU) namen het voor de minister op.
Steun en waardering
"De minister van VWS en ik kunnen heel fors botsen op inhoud, maar de afgelopen vijftien jaar heb ik ook geen minister meegemaakt die zo goed was ingevoerd op alle dossiers", zei PVV-Kamerlid Fleur Agema. Liane den Haan en Nilüfer Gündoğan (VOLT) spraken eveneens hun steun en waardering voor het kabinet uit. SGP'er Chris Stoffer zei de minister "de kracht van rust" te gunnen.
Lisa Westerveld zei wel eens van mening verschild te hebben met het kabinet, "maar ze hebben ontzettend hard gewerkt". Caroline van der Plas (BBB) zei dat inhoudelijke discussies met de minister niet betekenen dat ze iets tegen "Hugo de Jonge als persoon" heeft. Ook zij dankte de leden van het kabinet voor hun harde werk, want "daar heeft het niet aan gelegen".
Formeel is er nog geen besluit genomen over wie de minister van Volksgezondheid wordt in het volgende kabinet. Wel meldde NRC vorige week dat die minister niet van het CDA zal zijn.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
55 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
11 uur geleden