Kamer wil focus bij aanpak schijnconstructies op probleemsectoren
DEN HAAG (ANP) - Als er straks tegen schijnzelfstandigheid wordt opgetreden, moet vooral gekeken worden naar die sectoren waar deze constructies en uitbuiting het vaakst voorkomen. Dat vinden partijen in de Tweede Kamer. Ook de vier coalitiepartijen zijn het hierover eens, bleek tijdens een debat over de kwestie. Maar PVV, VVD, NSC en BBB denken wel zeer verschillend over de aanpak van schijnzelfstandigheid in het algemeen.
Vanaf 1 januari gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnconstructies, waarbij zelfstandigen werk uitvoeren waar eigenlijk een dienstverband bij hoort. Onder zelfstandigen is hier onrust over, terwijl bonden er juist op aandringen dat er snel weer wordt gehandhaafd. Al jarenlang geldt een wet tegen schijnzelfstandigheid, maar vanwege onduidelijkheid over die wet is er bijna nooit tegen opgetreden. Er is onenigheid over de vraag of bijvoorbeeld uitspraken van de rechter de nodige duidelijkheid bieden.
Coalitiepartij VVD is uiterst kritisch op de algemene handhaving die er weer aankomt. Wat Kamerlid Thierry Aartsen betreft moet de Belastingdienst zich "richten op de probleemgevallen", en "hardwerkende, goedbedoelende zzp'ers met rust laten". Het opnieuw handhaven moet zacht landen, vindt hij. "Richt je op die evidente probleemgevallen." Anders dan NSC en PVV stelt hij voor om voor de rest in eerste instantie alleen een aanwijzing te geven, in feite een soort waarschuwing.
Naheffingen
PVV'er Maikel Boon wil dat er hard moet worden opgetreden tegen schijnzelfstandigheid. Dat is "schadelijk voor zowel mensen als de samenleving", aldus de PVV'er. Maar ook hij steunt vooral "de aanpak van bedrijven die bewust misbruik maken van de regels." Hij wil voorkomen dat bedrijven die "te goeder trouw handelen onterecht worden bestraft".
Partijen als NSC en GroenLinks-PvdA vinden het goed dat de Belastingdienst gaat handhaven, en ook naheffingen gaat opleggen waar nodig. NSC'er Tjebbe van Oostenbruggen noemt het "onuitlegbaar dat een deel van de belastingwetgeving al negen jaar niet gehandhaafd wordt". Wat hem betreft zijn er inmiddels heldere criteria om een arbeidsrelatie te beoordelen. Maar ook "hij wil dat handhaving zich richt "op die sectoren waar de meeste misstanden zijn".
Volgens BBB-Kamerlid Mariska Rikkers-Oosterkamp is het opheffen van de handhavingsstop "geen oplossing" voor de problemen. "Waarom gaan we handhaven op regels die nog steeds niet duidelijk zijn", vraagt zij zich af. Ze benadrukt dat er wordt gewerkt aan een nieuwe wet waarin duidelijkere criteria staan.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden