Kamer: niemand onder bestaansminimum door inhouden toeslagen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil dat het kabinet met een voorstel komt waardoor mensen niet meer door de verrekening van schulden met toeslagen onder het bestaansminimum kunnen belanden. Een ruime meerderheid roept de verantwoordelijke bewindslieden op om daar "op zeer, zeer korte termijn" over in gesprek te gaan met de Nationale ombudsman en de Landelijke Organisatie Sociaal Raadswerk (LOSR).
De Belastingdienst kijkt volgens LOSR bij schulden van burgers niet naar hun financiƫle situatie voordat de organisatie toeslagen inhoudt. Daardoor kunnen mensen onder het bestaansminimum terechtkomen, hoewel dat volgens de wet niet mag.
De sociaal raadslieden verwijzen naar de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet. Die wet moet zorgen dat burgers met schulden genoeg geld overhouden om van te leven en niet door te hoge beslagleggingen dieper in de problemen worden gedrukt. Tot driekwart van de mensen met schulden zou voor de wet onder het bestaansminimum uit zijn gekomen qua inkomsten.
Opheldering
De wet werd al in 2017 aangenomen en is sinds 1 januari van kracht. Dat de overheid in de vorm van de Belastingdienst zich er niet aan houdt, vinden de sociaal raadslieden moeilijk te verteren. Ze hebben een brief geschreven naar staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiƫn. Ook de Nationale ombudsman gaat er bij de staatssecretaris op aandringen dat de Belastingdienst zich aan de wet houdt.
Vrijwel alle fracties in de Tweede Kamer willen opheldering. Als het verhaal van LOSR klopt, betekent dat volgens de Kamerleden dat de beslagvrije voet waar het gaat om de verrekening van toeslagen "effectief een wassen neus is". Zij willen verder weten wat de staatssecretaris gaat doen om te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld uit hun huis worden gezet. Ook vragen zij zich af of de Staat aansprakelijk is voor eventuele vervolgschade als zij zich niet aan de wet heeft gehouden,
Het ministerie reageert dat mensen altijd een brief krijgen als ze een deel van de toeslagen moeten terugbetalen, en dat ze daarin worden opgeroepen contact op te nemen als betalen niet lukt. "Dan zoeken we naar een oplossing", aldus een woordvoerder, waarbij ook rekening wordt gehouden met hoeveel men kan betalen. Als iemand daarna nog niet betaalt, volgt een dwangverrekening. Daarvoor geldt wel automatisch de beslagvrije voet. Het ministerie wil in gesprek met LOSR over de brief.
Meer uit Financieel
LONDEN (ANP) - De evacuatie van ongeveer 11.000 zeevarenden die vastzitten in de Perzische Golf zal "enkele weken" in beslag nemen. Dat is de inschatting van secretaris-generaal Arsenio Dominguez van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de scheepvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Het is de bedoeling dat schepen die vastzaten door de sluiting van de Straat van Hormuz stapsgewijs weg kunnen, nu Iran die zeestraat heeft geopend als onderdeel van een voorlopig vredesakkoord met de Verenigde Staten.
27 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aanzienlijke koersdaling van aandelen van SpaceX deze week heeft ervoor gezorgd dat topman Elon Musk niet langer biljonair is. Volgens de rijkemensenlijst van persbureau Bloomberg is zijn vermogen nu 957 miljard dollar, waarmee hij nog altijd veruit de rijkste persoon op aarde is.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De effectenbeurs in Amsterdam liet woensdag geen herstel zien na de zware koersverliezen van de dag ervoor. De AEX, de index van de dertig meest verhandelde fondsen op de Amsterdamse beurs, stond opnieuw onder druk, vooral door verliezen bij chipbedrijven.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft een reeks voorstellen gepresenteerd die belastingregimes in het landenblok ingrijpend kunnen veranderen. Volgens het dagelijks bestuur van de Europese Unie verminderen de aanpassingen de administratieve lasten voor bedrijven en stimuleren ze investeringen. Maar het is de vraag of de plannen de vereiste unanieme instemming krijgen van lidstaten, omdat die er ook belastingopbrengsten door dreigen mis te lopen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijs van Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, is woensdag voor het eerst sinds het begin van de Iranoorlog onder de 75 dollar per vat gezakt. Dat de olieprijs daalt, is ook zichtbaar aan de lagere prijzen aan de pomp.
5 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met bescheiden plussen geopend, na de uitverkoop in de techsector op Wall Street van deze week. Beleggers kijken vooral uit naar de cijfers van geheugenchipfabrikant Micron Technology die nabeurs naar buiten komen. Daarbij zal vooral worden gekeken in hoeverre de AI-hausse doorwerkt in de resultaten en verwachtingen van Micron.
5 uur geledenLONDEN (ANP/RTR) - De eerste schepen zijn dankzij een evacuatieplan door de Straat van Hormuz gevaren. Dat meldt de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties. Het plan werd dinsdag in gang gezet en heeft als doel om honderden schepen veilig uit de Perzische Golf te laten varen.
7 uur geleden