Kabinet hekelt Amerikaanse actie tegen WHO
DEN HAAG (ANP) - Dat de Verenigde Staten midden in de coronapandemie de geldkraan voor de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dichtdraaien is niet verstandig, vindt het kabinet. De WHO is cruciaal voor de wereldwijde strijd tegen het virus, zegt minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking). Ze sluit niet uit dat Nederland en gelijkgezinde landen bijspringen met extra geld.
De Amerikaanse president Donald Trump besloot dinsdag om de jaarlijkse bijdrage - een kleine 370 miljoen euro - van zijn land aan de WHO tijdelijk stop te zetten. Hij wrijft de organisatie aan dat die de pandemie niet goed heeft aangepakt.
Zodra de virusuitbraak is bedwongen, kunnen we leren van eventuele fouten, zegt Kaag in een toelichting. "Laten we ons nu eerst richten op hoe we deze crisis doorkomen". Daarvoor is volgens de minister "al onze energie nodig". Ze vindt de beslissing van Trump "ontzettend jammer en een tegenslag voor het functioneren van de WHO".
Nederland
Nederland sluit zich "volledig" aan bij VN-chef António Guterres, die zich eerder kritisch uitliet over het Amerikaanse besluit, aldus Kaag. "Dit is niet het moment om de financiering in te houden. Juist nu we wereldwijd met man en macht bezig zijn om bijvoorbeeld beschermingsmiddelen te regelen", aldus de minister.
Kaag weet niet precies hoe groot het gat is dat in de WHO-begroting ontstaat door het Amerikaanse besluit. Maar hierdoor dreigen juist andere ziekten nieuwe slachtoffers te maken, waarschuwt Kaag. Veel van het Amerikaanse geld ging volgens haar naar bijvoorbeeld de strijd tegen polio en malaria, en die "moet je niet de kans geven zich weer te verbreiden".
Tweede Kamer
Het besluit van de VS viel ook in de Tweede Kamer verkeerd. Regeringspartijen CDA, D66 en ChristenUnie willen dat Kaag met haar EU-collega's er bij de Amerikanen op aandringt van de beslissing terug te komen. Ze vragen de minister bovendien of de Europese Unie de WHO uit de brand kan helpen en wat Nederland misschien extra kan bijdragen.
Europa moet "niet per se" geld bijleggen om het gat te stoppen, vindt Kaag. Ze gaat eerst met onder andere Europese bondgenoten navragen waar de WHO nu geld tekort komt. Maar vervolgens is een extra bijdrage "een optie".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
5 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden