Jovan mag zichzelf een echte Flandrien noemen
Heb jij wat nodig is om een echte Flandrien te worden? Het is die uitdaging die Jovan Dierkx van TiDi Media in Terneuzen samen met zijn wielermaten aanging: de Flandrien Challenge. Ruim vierhonderd kilometer fietsen, 5.500 hoogtemeters maken en alle bekende Vlaamse beklimmingen bedwingen, en dat binnen 72 uur. Zwaar? Zeker! Hoe kan het ook anders als je slechts drie etmalen hebt om 59 iconische berg- en kasseiensegmenten te passeren. Maar, nu de prestatie is geleverd en het kasseisteentje met zijn naam op de ‘Wall of Fame’ hangt in het centrum van de Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde, wachten er alweer nieuwe uitdagingen. Het zal zo’n acht jaar geleden zijn dat Jovan en zijn vrouw Marian voor het eerst gezamenlijk de fiets pakten voor een vakantie. Na tochten in Nederland en België, volgden al snel fietsvakanties in onder andere Schotland en Portugal. “Ik geniet van zulke vakanties. Doordat je op de fiets zit, beleef je een land van veel dichterbij. Verder geniet ik van het primitieve, back to basic gevoel. Door op een sportieve manier met je vakantie bezig te zijn, maak je bovendien je hoofd leeg. Ik heb om die reden enorm veel zin in de komende vakantie: via de Lofoten 1.250 kilometer door Noorwegen naar de Noordkaap.”
Wielervriendschappen
De keuze voor een racefiets maakte Jovan circa vijf jaar later, toen hij concludeerde dat hardlopen teveel blessureleed veroorzaakte. “Ik vind het belangrijk om iets aan beweging te doen en fietsen vond ik leuk. Zo kwam van het een het ander en ontstonden er tal van wielervriendschappen. Ik sloot me aan bij een groep sportieve fietsers en weer wat later werd ik lid van de fietsclub ’t Durp Zaamslag. Nu fiets ik ’s zomers minstens twee keer met de fietsclub; op woensdagavond 60 à 70 kilometer en in het weekend 80 à 90 kilometer. Daarnaast fiets ik zelf nog regelmatig een rondje. Vorig jaar had ik in totaal 15.000 fietskilometers in de benen.”
Vlaamse hellingen en kasseien
Met wielervrienden gaat het natuurlijk al snel over Strava-kilometers, winderige Zeeuws-Vlaamse polderwegen en uitdagingen aangaan. Zo maakten Jovan en zijn fietsvrienden al eens een rondje langs de contouren van Zeeuws-Vlaanderen, toch al snel 200 kilometer. Zo ontstond dit jaar bij Jovan en vijf fietsmaten ook het idee van deelname aan de Flandrien Challenge. Dat is een challenge in de Belgische Westhoek en de Vlaamse Ardennen voor de wielerliefhebber die ervan droomt om de Vlaamse hellingen en kasseien te leren kennen. Om de challenge te voltooien, moet elke wielrenner fietsen langs wat we met een gerust hart Vlaams wielererfgoed kunnen noemen. Daarbij kun je denken aan de legendarische kasseihellingen zoals de Oude Kwaremont, de Koppenberg en de Paterberg. “Getraind waren we wel, dus het was een kwestie van een weekend plannen en gaan. Natuurlijk speelden allerlei vragen door ons hoofd: houden we het vol én houdt het materiaal het vol, want ja, de omstandigheden zijn behoorlijk extreem.”
Loodzwaar
Op dag 1 stond er een kleine 78 km op het programma. Etappe 2 hakte er fors in: 192 km. De legendarische Muur, Nokereberg, maar ook de Paddestraat, de Bosberg en de Lange Munte maakten die dag loodzwaar. Dag 3 perste uiteindelijk alle energie uit de mannen met nog eens 140 km over hoogtepunten als de Oude Kwaremont, de Paterberg en de Koppenberg. “Het was echt enorm zwaar. Zulke steile bergen, oneindig veel kasseien en wind, altijd maar tegenwind. Je hebt elkaar dan echt nodig, zéker die laatste dag. We hebben elkaar er doorheen getrokken. Leuk is natuurlijk dat het wielrennen in die streek enorm leeft. In de kleine dorpscafeetjes oogsten we als ‘Ollanders’ toch veel respect: amai zeg, 450 kilometer in drie dagen tijd.”
Hoofd leegmaken
Nadat de laatste kilometer gereden was, snelden de heren naar het centrum van de Ronde van Vlaanderen op de Markt in Oudenaarde om daar hun namen te laten vereeuwigen. Slechts 519 deelnemers gingen hen voor. Een bewijs dat dit alleen voor diehard fietsers is weggelegd. En diehard fietsers zien telkens weer nieuwe uitdagingen. Zo ook Jovan. “We hebben sindsdien ook de GranFondo in de Vogezen gereden: 180 kilometer, 3.500 hoogtemeters en 10 collen. Dat komt overeen met een redelijk zware touretappe. In juni vertrek ik naar Noorwegen; genieten van de natuur en het hoofd leegmaken. Uiteindelijk is het dat wat het fietsen voor mij zo aantrekkelijk maakt.”
Op de foto vlnr:
Cor Zegers, Johan Haak, Jovan Dierkx, Joop de Pooter, Ronald van Luik en Peter Bakker
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden