Irritatie in Kamer dat Kaag wacht met plan koopkrachtherstel
DEN HAAG (ANP) - Een deel van de oppositie in de Tweede Kamer is geïrriteerd dat minister van Financiën, Sigrid Kaag, tijdens het debat over de Startnota nog niet met plannen komt om de dalende koopkracht te herstellen. Kaag wil eerst ramingen van het Centraal Planbureau (CPB) afwachten, die in maart komen. Mogelijke aanpassingen van de begroting, waardoor ruimte voor herstel ontstaat, presenteert het kabinet dan pas in mei tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota.
Onder meer de SGP, PvdA, DENK en Kamerlid Pieter Omtzigt reageerden geërgerd. Zij vinden dat Kaag het probleem voor zich uitschuift, terwijl mensen nu in de problemen komen door de oplopende prijzen voor boodschappen en energie. "U zegt eigenlijk tegen heel Nederland: pak een deken en doe een warme trui aan, want dit jaar kunnen we niks repareren", aldus PVV-Kamerlid Tony van Dijck. Omtzigt wil weten wat het kabinet gaat doen aan het acute probleem. "Of wachten we tot het explodeert en mensen uit huis gezet worden omdat ze hun rekeningen niet kunnen betalen?"
Kaag vraagt om geduld in de Kamer. Zij verwacht dat de situatie "inzichtelijker" is zodra de ramingen van het CPB er zijn. Zoals eerder tempert ze ook tijdens het debat de verwachtingen voor wat mogelijk is. Veel ligt al vast in de begroting en de mogelijkheden om dit jaar nog mensen tegemoet te komen zijn volgens haar beperkt. Toezeggingen dat er sowieso compensatie komt, wil ze dan ook niet doen. "Ik vraag echt even uw begrip dat we moeilijke keuzes met elkaar moeten maken." Wel herhaalt ze dat het kabinet ervan "doordrongen is dat mensen het moeilijk hebben".
Eerder waarschuwde minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) al dat koopkrachtmaatregelen voor dit jaar "best moeilijk" zijn. Zij zei dat de aanpassing van belastingregels op zijn vroegst per 1 januari volgend jaar mogelijk zijn. Wel kan het kabinet mogelijk overgaan tot specifieke compensatie voor bijvoorbeeld de energierekening. Daarvoor trok het kabinet vorig jaar 3 miljard euro uit, zodat huishoudens op of net boven het sociale minimum 200 euro kunnen krijgen voor de energierekening.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
15 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 uur geleden