Illegale goksites moeilijker te herkennen na reclameverbod
DEN HAAG (ANP) - Ruim twee derde van de mensen die onlinekansspelen speelt, kan een legale goksite niet onderscheiden van een illegale. Dat komt naar voren uit onderzoek van Ipsos I&O naar de ontwikkelingen in de Nederlandse onlinekansspelmarkt. Volgens directeur Peter-Paul de Goeij van de Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA) komt dat onder meer door het verbod op gokreclames op tv, radio en in kranten.
"Zoek je op Google, dan kom je direct terecht bij tientallen illegale casino's," stelt De Goeij. "Spelers hebben vaak geen idee." Sinds juni 2023 is het verboden om ongericht reclame te maken voor onlinekansspelen via tv, radio en in publieke ruimtes. Het jaar daarvoor werd al verboden om rolmodellen in reclames te gebruiken, zoals bekende Nederlanders. Op die manier wil de overheid jongeren en andere kwetsbare groepen beter beschermen tegen de risico's van gokken.
Ondanks dat veel spelers kansspelwebsites moeilijker kunnen onderscheiden, kiest de overgrote meerderheid voor het wagen van een gokje op een legale website, een site met een vergunning. Dat aantal komt neer op 95 procent, stellen de onderzoekers, waarmee het doel van de overheid van 80 procent ruimschoots wordt gehaald. Een mooi percentage, noemt De Goeij dat. "Maar het betekent ook dat nog zo'n 90.000 Nederlanders bij illegale casino's gokken. Evenveel als alle inwoners van Heerlen of Hengelo," nuanceert de NOGA-directeur.
Bewijs van inkomsten
De Goeij maakt zich bovendien zorgen over nog strengere regels. Zo lagen er eerder plannen om bepaalde spelers te verplichten een bewijs van inkomsten over te leggen. Het gaat dan om spelers die in een maand meer dan 700 euro storten, voor jongere gokkers moet die grens op 300 euro liggen. Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna de helft van de gokkers niet bereid is dit te doen. Ruim vier op de tien geeft zelfs aan in dat geval over te stappen naar een aanbieder zonder limiet.
Daarmee drijven strengere regels risicospelers juist naar illegale aanbieders, stelt De Goeij. "Risicospelers zijn mensen die weleens liegen over hun gokgedrag of meer geld inzetten dan ze van plan waren. Dit zijn spelers die extra bescherming verdienen. Strengere maatregelen werken hier mogelijk averechts."
Demissionair minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) heeft begin in februari overigens aangegeven online gokken nog niet verder aan banden te willen leggen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De effectenbeurs in Amsterdam liet woensdag geen herstel zien na de zware koersverliezen van de dag ervoor. De AEX, de index van de dertig meest verhandelde fondsen op de Amsterdamse beurs, stond opnieuw onder druk, vooral door verliezen bij chipbedrijven.
37 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft een reeks voorstellen gepresenteerd die belastingregimes in het landenblok ingrijpend kunnen veranderen. Volgens het dagelijks bestuur van de Europese Unie verminderen de aanpassingen de administratieve lasten voor bedrijven en stimuleren ze investeringen. Maar het is de vraag of de plannen de vereiste unanieme instemming krijgen van lidstaten, omdat die er ook belastingopbrengsten door dreigen mis te lopen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijs van Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, is woensdag voor het eerst sinds het begin van de Iranoorlog onder de 75 dollar per vat gezakt. Dat de olieprijs daalt, is ook zichtbaar aan de lagere prijzen aan de pomp.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met bescheiden plussen geopend, na de uitverkoop in de techsector op Wall Street van deze week. Beleggers kijken vooral uit naar de cijfers van geheugenchipfabrikant Micron Technology die nabeurs naar buiten komen. Daarbij zal vooral worden gekeken in hoeverre de AI-hausse doorwerkt in de resultaten en verwachtingen van Micron.
2 uur geledenLONDEN (ANP/RTR) - De eerste schepen zijn dankzij een evacuatieplan door de Straat van Hormuz gevaren. Dat meldt de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties. Het plan werd dinsdag in gang gezet en heeft als doel om honderden schepen veilig uit de Perzische Golf te laten varen.
4 uur geledenBERLIJN (ANP) - De Duitse regering heeft de bouw van zes fregatten helemaal geschrapt. Dat meldt het Duitse ministerie van Defensie, dat nu een plan maakt voor de aanschaf van acht marinevaartuigen van het Duitse scheepsbouwer TKMS.
6 uur geledenMUSCAT (ANP/RTR) - Oman heeft tijdelijke vaarroutes aangewezen voor schepen die veilig door de Straat van Hormuz willen varen. Volgens het land zijn de bestaande vaarroutes niet veilig. Ook heeft Oman verklaard dat de vaarweg open blijft zonder tolheffing op te leggen aan schepen die door de belangrijke zeestraat willen varen.
7 uur geleden