“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”
“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord. Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”
Continu aandacht voor veiligheid
Aandacht voor veiligheid is een rode draad bij Wielemaker. Medewerkers worden voortdurend getraind en opgeleid, ook wat betreft verkeersveiligheid. Niets voor niets was het bedrijf in 2023 MONO Held. “We wijzen onze medewerkers op hun eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk is MONO rijden de norm. Dat komt aan bod tijdens de toolbox meetings die we enkele keren per jaar hebben. Bovendien, we spreken elkaar aan op onveilig gedrag. Zie ik iemand bellen achter de stuur, dan zeg ik daar iets van.” Naast de eigen verantwoordelijkheid ziet Ronald ook een rol weggelegd voor de planners. Het is in zijn ogen belangrijk dat zij rekening houden met de uitdagingen die de chauffeurs onderweg kunnen tegenkomen. “Doen ze dat niet, dan gaan mensen gestrest en gejaagd de weg op, met alle mogelijke gevolgen van dien.” Tot slot wijst Ronald op het belang van een goed inwerktraject. “Gaat iemand op een nieuw of ander voertuig rijden, dan draait hij of zij minimaal één week mee alvorens zelf achter het stuur te kruipen.”
Op weg naar een elektrisch wagenpark
Wielemaker heeft daarnaast volop aandacht voor de verduurzaming van bedrijfsprocessen. Ronald vindt dat daarbij te snel gedacht wordt aan elektrificatie. Naar zijn mening liggen daarvoor ook nog enkele stappen. Hij legt uit wat. “Naar mijn idee begint het met de vraag: is deze rit echt noodzakelijk? Is dat het geval, dan is het zaak deze zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Dat betekent slim plannen, zodat je niet of nauwelijks lege kilometers hebt. Eenmaal onderweg betekent dit dat de chauffeur zuinig rijdt en dat bijvoorbeeld ook het voertuig is gestroomlijnd. Denk bijvoorbeeld aan spoilers bij het vervoer van een hoge container.” In de ogen van Ronald begint hierna pas het denken over elektrificatie. Daarin heeft zijn bedrijf inmiddels de eerste, positieve stappen gezet. “Op basis van het aantal voertuigen dat we hebben, het aantal kilometers en de werkzaamheden, hebben we vorig jaar besloten als eerste een volledig elektrische vuilniswagen aan te schaffen. Dit bevalt ontzettend goed, zowel bij de chauffeur en de planner als bij de klant. Sterker nog, de chauffeur geeft aan zoveel prettiger te werken, dat hij niet meer anders wil. Om die reden we hebben we er nog één besteld.”
Zero-emissie wordt de norm
Ronald meent dat binnen nu en vijf jaar diesel duurder is dan elektriciteit. Met andere woorden, de stap naar elektrificatie is onomkeerbaar, los van de uitdaging die de netcongestie met zich meebrengt. “Elektrificatie sluit ook aan bij ons streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Als familiebedrijf richten we ons vooral op de lange termijn van ons bedrijf. Je moet daarvoor keuzes maken en elektrificatie hoort daarbij. Voor mij betekent mvo ook dat ik me als voorzitter inzet voor Zeeland Connect, een netwerk van Zeeuwse transportbedrijven. Daar binnen kunnen we elkaar inspireren en kennisdelen. Noemenswaard in dat verband is de Zero Emission Truck Academy, waarbij ondernemers en wagenparkbeheerders in 5 trainingsdagen alles leren over de weg naar zero emissie in het transport.”
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
7 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
7 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
7 maanden geleden