Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Houd in het verkeer een beetje rekening met elkaar

Wie zaait… moet oogsten. Onder deze noemer voert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een oogstcampagne uit om zowel agrariërs, loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust te maken van een veilige verkeersdeelname. Dat dat nodig is, merkt ook Jeroen Boonman. Hij heeft samen met zijn ouders een agrarisch bedrijf in Heinkenszand. “Ik zie regelmatig verkeersituaties waarvan ik denk: dat is niet veilig.”Op het bedrijf van Jeroen worden hoofdzakelijk pootaardappelen, uien, suikerbieten en tarwe geteeld. Daarnaast telen ze snijbloemen. Naast het agrarisch bedrijf is Jeroen actief in de jongerenraad van Cosun en bestuurslid bij ZLTO, afdeling Borsele. “ROVZ benaderde onze ZLTO-afdeling met de vraag of we iemand kenden, die zou willen meewerken aan de campagne. Daardoor sta ik, als één van de deelnemende agrariërs, op de posters die bij deze campagne horen.”

Doel: 100% verkeersveiligheid
Tot en met november is het oogsttijd in Zeeland. Dat betekent dat ons eten weer van het land gehaald wordt. Zoals elk jaar is dat terug te zien in het verkeer. Op polderwegen bijvoorbeeld gaat het vaak genoeg maar nét goed. Daarom voert het ROVZ samen met ZLTO en Cumela een bewustzijnscampagne met als doel 100% verkeersveiligheid.

Levensgevaarlijk
Jeroen vertelt dat zijn bedrijf verschillende percelen heeft, waartussen hij regelmatig heen en weer rijdt. Veel verkeersbewegingen dus en daarbij signaleert hij regelmatig dat het beter kan en beter moet. “Mijn grootste ergernis is wel dat automobilisten enorm weinig geduld hebben. We rijden met trekkers, kiepers en plant- en zaaimachines en dat gaat nooit harder dan 40 kilometer per uur. Als je ziet hoe automobilisten je soms voorbij gaan, soms zelfs in een bocht of op een kruispunt, dan is dat echt levensgevaarlijk”, legt Jeroen uit.

Even laten passeren
Gevaarlijk is het in zijn ogen ook op de vaak smalle, kleine polderwegen. Zéker nu het daar, mede door het toenemende toerisme, alsmaar drukker wordt. “Ik vermoed dat weggebruikers denken dat ik makkelijk de berm in kan. Onze voertuigen zien er immers imposant uit. Maar vergis je niet, ik rijd soms met een brede spuit op een combinatie met dunne banden. Dan kan ik echt niet zomaar de berm in”, aldus Jeroen. “Ook met fietsers gaat het soms bijna mis. Zij blijven dan maar op het randje van de weg rijden met mij achter ze aan. Dat is erg gevaarlijk. Ze hoeven maar de macht over het stuur te verliezen en ze liggen voor me, met alle mogelijke gevolgen van dien. Mijn advies: stop even, laat me passeren en vervolg dan je weg.”

Bietenoogst
De oogst van de suikerbieten, tussen september en half november, is een periode met meer modder op de weg dan normaal. Modder of klei en regen zijn dé ingrediënten voor een verraderlijk glad wegdek, dat ongevallen kan veroorzaken. Bij oogstwerkzaamheden is het onvermijdelijk dat er modder op de weg komt. “We proberen vervuiling zoveel mogelijk te voorkomen, onder andere door de wegen schoon te maken. Automobilisten op hun beurt doen er goed aan vaart te minderen, want modderige wegen kunnen nu eenmaal gevaarlijk glad zijn.”

 Oog voor elkaar
In de ogen van Jeroen is het belangrijk om oog te hebben voor elkaar. Soms bijna letterlijk, vertelt hij. “Als ik een kieper achter de trekker heb hangen, heb ik – net als vrachtwagens- een dode hoek. Ik vind het belangrijk om dan even oogcontact te hebben: zie jij mij – zie ik jou? Probeer dat af te stemmen in plaats van er automatisch van uit te gaan, dat ik je wel zie.” Jeroen vertelt dat hij op zijn beurt ook rekening houdt met andere weggebruikers. “Natuurlijk weet ik dat sommige weggebruikers harder willen. Daarom probeer ik waar mogelijk aan de kant te gaan, zodat de auto’s achter me even kunnen passeren. Rekening houden met elkaar en begrip hebben voor elkaar, daar draait het om in het verkeer.”

Meer weten over ‘Wie zaait.. moet oogsten’?
De oogstcampagne maakt zowel agrariërs en loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust van een veilige verkeersdeelname. De campagne bestaat uit vijf afleveringen die op landingspagina’s van de ROVZ website staan en korte video’s op Facebook en Instagram.
Kijk voor meer informatie op: www.rovz.nl/campagnes/wie-zaait-moet-oogsten

Meer uit Zeeland

‘MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’

MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”

2 maanden geleden
Horecabeurs Goes: Dé vakbeurs van Zuidwest-Nederland!

Horecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.

2 maanden geleden
HOOGSTE PUNT

Boutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.

6 maanden geleden
MONO, voor onszelf en voor alle cursisten

‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”

6 maanden geleden
Inkoopprijzen Stellendamse garnalen meer dan gehalveerd

Stellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”

8 maanden geleden
Oosterscheldeweek 2024

Van 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.

8 maanden geleden
Contacta 2024: 'Maak gebruik van Sterke Schakels"

Contacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.

8 maanden geleden