Houd in het verkeer een beetje rekening met elkaar
Wie zaait… moet oogsten. Onder deze noemer voert het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) een oogstcampagne uit om zowel agrariërs, loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust te maken van een veilige verkeersdeelname. Dat dat nodig is, merkt ook Jeroen Boonman. Hij heeft samen met zijn ouders een agrarisch bedrijf in Heinkenszand. “Ik zie regelmatig verkeersituaties waarvan ik denk: dat is niet veilig.”Op het bedrijf van Jeroen worden hoofdzakelijk pootaardappelen, uien, suikerbieten en tarwe geteeld. Daarnaast telen ze snijbloemen. Naast het agrarisch bedrijf is Jeroen actief in de jongerenraad van Cosun en bestuurslid bij ZLTO, afdeling Borsele. “ROVZ benaderde onze ZLTO-afdeling met de vraag of we iemand kenden, die zou willen meewerken aan de campagne. Daardoor sta ik, als één van de deelnemende agrariërs, op de posters die bij deze campagne horen.”
Doel: 100% verkeersveiligheid 
Tot en met november is het oogsttijd in Zeeland. Dat betekent dat ons eten weer van het land gehaald wordt. Zoals elk jaar is dat terug te zien in het verkeer. Op polderwegen bijvoorbeeld gaat het vaak genoeg maar nét goed. Daarom voert het ROVZ samen met ZLTO en Cumela een bewustzijnscampagne met als doel 100% verkeersveiligheid. 
Levensgevaarlijk
Jeroen vertelt dat zijn bedrijf verschillende percelen heeft, waartussen hij regelmatig heen en weer rijdt. Veel verkeersbewegingen dus en daarbij signaleert hij regelmatig dat het beter kan en beter moet. “Mijn grootste ergernis is wel dat automobilisten enorm weinig geduld hebben. We rijden met trekkers, kiepers en plant- en zaaimachines en dat gaat nooit harder dan 40 kilometer per uur. Als je ziet hoe automobilisten je soms voorbij gaan, soms zelfs in een bocht of op een kruispunt, dan is dat echt levensgevaarlijk”, legt Jeroen uit. 
Even laten passeren
Gevaarlijk is het in zijn ogen ook op de vaak smalle, kleine polderwegen. Zéker nu het daar, mede door het toenemende toerisme, alsmaar drukker wordt. “Ik vermoed dat weggebruikers denken dat ik makkelijk de berm in kan. Onze voertuigen zien er immers imposant uit. Maar vergis je niet, ik rijd soms met een brede spuit op een combinatie met dunne banden. Dan kan ik echt niet zomaar de berm in”, aldus Jeroen. “Ook met fietsers gaat het soms bijna mis. Zij blijven dan maar op het randje van de weg rijden met mij achter ze aan. Dat is erg gevaarlijk. Ze hoeven maar de macht over het stuur te verliezen en ze liggen voor me, met alle mogelijke gevolgen van dien. Mijn advies: stop even, laat me passeren en vervolg dan je weg.”
Bietenoogst
De oogst van de suikerbieten, tussen september en half november, is een periode met meer modder op de weg dan normaal. Modder of klei en regen zijn dé ingrediënten voor een verraderlijk glad wegdek, dat ongevallen kan veroorzaken. Bij oogstwerkzaamheden is het onvermijdelijk dat er modder op de weg komt. “We proberen vervuiling zoveel mogelijk te voorkomen, onder andere door de wegen schoon te maken. Automobilisten op hun beurt doen er goed aan vaart te minderen, want modderige wegen kunnen nu eenmaal gevaarlijk glad zijn.”
 Oog voor elkaar
In de ogen van Jeroen is het belangrijk om oog te hebben voor elkaar. Soms bijna letterlijk, vertelt hij. “Als ik een kieper achter de trekker heb hangen, heb ik – net als vrachtwagens- een dode hoek. Ik vind het belangrijk om dan even oogcontact te hebben: zie jij mij – zie ik jou? Probeer dat af te stemmen in plaats van er automatisch van uit te gaan, dat ik je wel zie.” Jeroen vertelt dat hij op zijn beurt ook rekening houdt met andere weggebruikers. “Natuurlijk weet ik dat sommige weggebruikers harder willen. Daarom probeer ik waar mogelijk aan de kant te gaan, zodat de auto’s achter me even kunnen passeren. Rekening houden met elkaar en begrip hebben voor elkaar, daar draait het om in het verkeer.”
Meer weten over ‘Wie zaait.. moet oogsten’?
De oogstcampagne maakt zowel agrariërs en loonwerkers als alle andere weggebruikers bewust van een veilige verkeersdeelname. De campagne bestaat uit vijf afleveringen die op landingspagina’s van de ROVZ website staan en korte video’s op Facebook en Instagram. 
Kijk voor meer informatie op: www.rovz.nl/campagnes/wie-zaait-moet-oogsten
Meer uit Zeeland
TEAMforREAL viert haar 14-jarig bestaan met een vernieuwde huisstijl, website en aangescherpte positionering. Waar de oorsprong lag in leisure- en recreatieve conceptontwikkeling, heeft het team zich de afgelopen jaren nadrukkelijk bewezen als ontwikkelaar van hoogwaardige vastgoedprojecten.
1 week geledenOm Zeeuwse ondernemers voor te bereiden op de komst van nieuwe kerncentrales laat de Provincie Zeeland een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren. Dit gebeurt in samenwerking met Impuls Zeeland en werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland. Het onderzoek moet duidelijk maken hoe regionale bedrijven kunnen profiteren van de verwachte bouw en welke stappen daarvoor nodig zijn.
1 maand geledenDuurzaamheidsexpert en voormalig RTL-weervrouw Helga van Leur is aangekondigd als spreker tijdens Contacta 2025. Met haar achtergrond in Bodem, Water en Atmosfeer (Wageningen University) en een carrière waarin ze in 1998 werd uitgeroepen tot beste weervrouw ter wereld, staat Van Leur bekend om het vertalen van complexe wetenschap naar toegankelijke inzichten.
2 maanden geledenDe spanning stijgt voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat maakte vanochtend bij Omroep Zeeland bekend welke vijf bedrijven kans maken op de prestigieuze prijs, die dit jaar voor de 23e keer wordt uitgereikt. De prijs beloont ondernemingen die met innovatieve producten en diensten bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige economie in Zeeland.
2 maanden geledenAl sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.
2 maanden geledenZeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Bij bakkersbedrijf Zeelandia in Zierikzee kunnen de ovens, deegmachines en broodvormen alvast een grondige schoonmaakbeurt krijgen, want op 12 september komt er bijzonder bezoek. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum brengt Zijne Majesteit de Koning een bezoek aan het familiebedrijf. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.
2 maanden geledenOndernemerschap, innovatie en liefde voor zijn dorp: dat typeert Lennert Steketee. Als geboren en getogen Yersekenaar zet hij zich in om het vissersdorp op de kaart te zetten, zowel als ondernemer als in zijn rol als verbinder binnen de gemeenschap.
2 maanden geleden