Horecabranche: plastic bekers en sausbakjes grootste uitdaging
WOERDEN (ANP) - Drinkbekers en sausbakjes zijn vanaf zaterdag 1 juli de "grootste uitdagingen" voor de horeca als nieuwe regels voor wegwerpplastic ingaan. "Hier zijn geen alternatieven voor zonder plastic", laat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. "Dit betekent dat bedrijven over moeten gaan op herbruikbare alternatieven of 'bring your own'", aldus een woordvoerder.
Bij herbruikbare bekers stelt KHN de vraag of de bekers weer terug worden gebracht door gasten. "Als dat namelijk niet gebeurt en bijvoorbeeld de bekers in het zwerfafval terechtkomen, dan schiet de wetgeving zijn doel voorbij." Volgens KHN zal de praktijk uitwijzen of de nieuwe regels zullen werken.
Vanaf zaterdag moeten onder meer cafetaria's geld vragen voor plastic wegwerpbekers en -bakjes die eenmalig gebruikt worden. Ondernemers mogen zelf bepalen hoeveel zij extra rekenen. De overheid heeft hiervoor een richtlijn opgesteld, variërend van 0,05 cent voor voorverpakte groente, fruit en noten, tot 0,50 cent voor bakjes waar een maaltijd in past. KHN zegt nog niet te weten welke bedragen horecaondernemers gaan vragen. Critici vrezen een verkapte prijsverhoging.
Eigen bekers
KHN zegt ook nog niet in te kunnen schatten of meer mensen hun eigen bekers mee zullen nemen naar horecagelegenheden. Dit zal moeten blijken in de praktijk, aldus KHN. KHN zegt verder niet te zullen handhaven bij leden of zij de regels goed in acht nemen en verwijst hiervoor naar de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Plastic wegwerpbekers- en bakjes worden niet verboden, gratis wegwerpplastic wel. De nieuwe regels moeten zwerfafval voorkomen en het gebruik van wegwerpplastic verminderen. Vanaf 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten en gebruikt worden op locatie, zoals een kantoor of festival, verboden. De overheid hoopt dat herbruikbaar servies vaker gebruikt wordt en dat meer plastic gerecycled kan worden.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
10 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
11 uur geleden