Horecabranche: plastic bekers en sausbakjes grootste uitdaging
WOERDEN (ANP) - Drinkbekers en sausbakjes zijn vanaf zaterdag 1 juli de "grootste uitdagingen" voor de horeca als nieuwe regels voor wegwerpplastic ingaan. "Hier zijn geen alternatieven voor zonder plastic", laat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. "Dit betekent dat bedrijven over moeten gaan op herbruikbare alternatieven of 'bring your own'", aldus een woordvoerder.
Bij herbruikbare bekers stelt KHN de vraag of de bekers weer terug worden gebracht door gasten. "Als dat namelijk niet gebeurt en bijvoorbeeld de bekers in het zwerfafval terechtkomen, dan schiet de wetgeving zijn doel voorbij." Volgens KHN zal de praktijk uitwijzen of de nieuwe regels zullen werken.
Vanaf zaterdag moeten onder meer cafetaria's geld vragen voor plastic wegwerpbekers en -bakjes die eenmalig gebruikt worden. Ondernemers mogen zelf bepalen hoeveel zij extra rekenen. De overheid heeft hiervoor een richtlijn opgesteld, variƫrend van 0,05 cent voor voorverpakte groente, fruit en noten, tot 0,50 cent voor bakjes waar een maaltijd in past. KHN zegt nog niet te weten welke bedragen horecaondernemers gaan vragen. Critici vrezen een verkapte prijsverhoging.
Eigen bekers
KHN zegt ook nog niet in te kunnen schatten of meer mensen hun eigen bekers mee zullen nemen naar horecagelegenheden. Dit zal moeten blijken in de praktijk, aldus KHN. KHN zegt verder niet te zullen handhaven bij leden of zij de regels goed in acht nemen en verwijst hiervoor naar de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Plastic wegwerpbekers- en bakjes worden niet verboden, gratis wegwerpplastic wel. De nieuwe regels moeten zwerfafval voorkomen en het gebruik van wegwerpplastic verminderen. Vanaf 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten en gebruikt worden op locatie, zoals een kantoor of festival, verboden. De overheid hoopt dat herbruikbaar servies vaker gebruikt wordt en dat meer plastic gerecycled kan worden.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
24 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coƶrdinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
21 uur geleden