Horecabranche: plastic bekers en sausbakjes grootste uitdaging
WOERDEN (ANP) - Drinkbekers en sausbakjes zijn vanaf zaterdag 1 juli de "grootste uitdagingen" voor de horeca als nieuwe regels voor wegwerpplastic ingaan. "Hier zijn geen alternatieven voor zonder plastic", laat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. "Dit betekent dat bedrijven over moeten gaan op herbruikbare alternatieven of 'bring your own'", aldus een woordvoerder.
Bij herbruikbare bekers stelt KHN de vraag of de bekers weer terug worden gebracht door gasten. "Als dat namelijk niet gebeurt en bijvoorbeeld de bekers in het zwerfafval terechtkomen, dan schiet de wetgeving zijn doel voorbij." Volgens KHN zal de praktijk uitwijzen of de nieuwe regels zullen werken.
Vanaf zaterdag moeten onder meer cafetaria's geld vragen voor plastic wegwerpbekers en -bakjes die eenmalig gebruikt worden. Ondernemers mogen zelf bepalen hoeveel zij extra rekenen. De overheid heeft hiervoor een richtlijn opgesteld, variërend van 0,05 cent voor voorverpakte groente, fruit en noten, tot 0,50 cent voor bakjes waar een maaltijd in past. KHN zegt nog niet te weten welke bedragen horecaondernemers gaan vragen. Critici vrezen een verkapte prijsverhoging.
Eigen bekers
KHN zegt ook nog niet in te kunnen schatten of meer mensen hun eigen bekers mee zullen nemen naar horecagelegenheden. Dit zal moeten blijken in de praktijk, aldus KHN. KHN zegt verder niet te zullen handhaven bij leden of zij de regels goed in acht nemen en verwijst hiervoor naar de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Plastic wegwerpbekers- en bakjes worden niet verboden, gratis wegwerpplastic wel. De nieuwe regels moeten zwerfafval voorkomen en het gebruik van wegwerpplastic verminderen. Vanaf 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten en gebruikt worden op locatie, zoals een kantoor of festival, verboden. De overheid hoopt dat herbruikbaar servies vaker gebruikt wordt en dat meer plastic gerecycled kan worden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
50 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Op meerdere plekken in het land hoeven kinderen vrijdag niet naar school te gaan omdat het bijzonder warm wordt. Zo houden alle 51 scholen van onderwijsstichting De Haagse Scholen hun deuren vrijdag gesloten vanwege de hitte. Ouders zijn daarover geïnformeerd, laat een woordvoerder weten. Voor kinderen die nergens terechtkunnen, wordt noodopvang geregeld op school.
1 uur geledenRIJSWIJK (ANP) - Het CBR neemt vrijdag in de provincies waar code rood geldt geen theorie-examens, praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen af. Alleen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland gaan alle examens en cursussen door.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Walibi Holland en Drievliet zijn vrijdag gesloten vanwege de verwachte hitte, waarvoor het KNMI code rood heeft afgegeven. "De veiligheid van onze gasten en medewerkers staat altijd voorop", meldt Walibi. Mensen die al een kaartje hadden voor het attractiepark in Biddinghuizen, kunnen dat vanaf vrijdag omzetten naar een andere datum.
2 uur geledenARNHEM (ANP) - Netbeheerder Liander stelt geplande werkzaamheden aan het gas- en elektriciteitsnet uit in de gebieden waarin het bedrijf actief is, behalve in Friesland. Het gaat om Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Gelderland. In die provincies geldt vrijdag code rood omdat het extreem warm kan worden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Fysieke zittingen van rechtszaken gaan vrijdag niet door in de provincies waarvoor code rood geldt. Een uitzondering zijn spoedzittingen, zoals over zorgmachtigingen of ondertoezichtstelling, al kan een rechter besluiten dat de zitting online plaatsvindt, meldt Rechtspraak.nl.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.
3 uur geleden