Horecabranche: plastic bekers en sausbakjes grootste uitdaging
WOERDEN (ANP) - Drinkbekers en sausbakjes zijn vanaf zaterdag 1 juli de "grootste uitdagingen" voor de horeca als nieuwe regels voor wegwerpplastic ingaan. "Hier zijn geen alternatieven voor zonder plastic", laat brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. "Dit betekent dat bedrijven over moeten gaan op herbruikbare alternatieven of 'bring your own'", aldus een woordvoerder.
Bij herbruikbare bekers stelt KHN de vraag of de bekers weer terug worden gebracht door gasten. "Als dat namelijk niet gebeurt en bijvoorbeeld de bekers in het zwerfafval terechtkomen, dan schiet de wetgeving zijn doel voorbij." Volgens KHN zal de praktijk uitwijzen of de nieuwe regels zullen werken.
Vanaf zaterdag moeten onder meer cafetaria's geld vragen voor plastic wegwerpbekers en -bakjes die eenmalig gebruikt worden. Ondernemers mogen zelf bepalen hoeveel zij extra rekenen. De overheid heeft hiervoor een richtlijn opgesteld, variƫrend van 0,05 cent voor voorverpakte groente, fruit en noten, tot 0,50 cent voor bakjes waar een maaltijd in past. KHN zegt nog niet te weten welke bedragen horecaondernemers gaan vragen. Critici vrezen een verkapte prijsverhoging.
Eigen bekers
KHN zegt ook nog niet in te kunnen schatten of meer mensen hun eigen bekers mee zullen nemen naar horecagelegenheden. Dit zal moeten blijken in de praktijk, aldus KHN. KHN zegt verder niet te zullen handhaven bij leden of zij de regels goed in acht nemen en verwijst hiervoor naar de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Plastic wegwerpbekers- en bakjes worden niet verboden, gratis wegwerpplastic wel. De nieuwe regels moeten zwerfafval voorkomen en het gebruik van wegwerpplastic verminderen. Vanaf 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten en gebruikt worden op locatie, zoals een kantoor of festival, verboden. De overheid hoopt dat herbruikbaar servies vaker gebruikt wordt en dat meer plastic gerecycled kan worden.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
6 uur geleden