Horeca wordt volgens bond platgelegd door vervroegde sluiting
WOERDEN (ANP) - Het kabinet legt de horeca "feitelijk plat", maar komt verder met "halfzachte maatregelen", concludeert voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij vreest dat de impact van de pandemie op deze manier "nog lang bij ons zal blijven" en noemt de gevolgen voor de horecabranche niet te overzien. Wel vindt de branchevoorman het goed dat er nu serieus werk wordt gemaakt van een aanvulling op het huidige compensatiepakket.
De vrijdagavond aangekondigde verplichte sluiting om 17.00 uur biedt voor sommige restaurants wellicht nog een klein beetje ruimte. Maar voor het merendeel van de horeca komt dit in de ogen van Willemsen neer op een volledige lockdown. Hij vindt het ook vervelend dat er na drie weken pas een evaluatiemoment van het beleid komt. Dat zou veel te laat zijn. De voor de branche zo belangrijke decembermaand is dan eigenlijk al volledig afgeschreven.
Afhalen en bezorgen van eten blijft komende tijd wel mogelijk. Willemsen denkt dat er vanuit de horeca weer veel initiatieven ontplooid zullen worden om mensen op die manier toch te kunnen bedienen. "Dat hebben we vorig jaar ook gezien. Er zit heel veel creativiteit in de horeca."
Meer uit Binnenland
TER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
8 minuten geledenRIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
2 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
2 uur geleden