
Heineken wijst op keuzevrijheid na 'bottlegate' op EK
DEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Volgens Heineken staat het iedereen vrij om een keuze te maken als het gaat om drank. Dat meldde de brouwer woensdag in een reactie op 'bottlegate' op het EK Voetbal, waar ook Coca-Cola slachtoffer van was.
De twee drankmerken hebben flink last van eenvoudige gebaren van wereldsterren. Haalde eerder de Portugees Ronaldo twee flesjes Coca-Cola uit beeld tijdens een persconferentie, waarbij hij opriep om water te drinken. Ook een flesje Heineken verdween uit beeld. De Fransman Paul Pogba zette het flesje alcoholvrij bier dinsdag buiten de spotlights neer.
De verklaring van Heineken sluit aan bij die van de UEFA die na het Coca-Cola-incident bijna hetzelfde zei. Evengoed zal de kwestie niet lekker hebben gevoeld voor de brouwer. Coca-Cola was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
Pogba's actie kwam enkele uren nadat Heineken op Twitter een grap had gemaakt over Ronaldo's voorkeur voor "agua". De incidenten doen vragen rijzen over de geschiktheid van bepaalde merken als sponsors van professionele sporten. Ook benadrukt dit de groeiende invloed van individuele sporters wier acties een enorm publiek bereiken via sociale media. Alleen Ronaldo heeft al zo'n 299 miljoen volgers op Instagram.
Beleggers lijken zich nog niet heel druk te maken over de acties van de voetballers. Coca-Cola stond woensdag lager, maar dat was in lijn met het algehele sentiment in New York. Het aandeel Heineken sloot in Amsterdam bij de koplopers in de AEX-index.
Meer uit Financieel
LIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
52 minuten geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse aandelenbeurs is op de eerste handelsdag van de tweede helft van het jaar in het rood geƫindigd. Beleggers hadden onder meer oog voor de ontwikkelingen rondom de handelsgesprekken tussen de Verenigde Staten en de belangrijkste handelspartners.
1 uur geledenBUNNIK (ANP) - Autoverkopers deden in de eerste helft van dit jaar geen goede zaken. De verkoop van nieuwe personenauto's daalde met 5,5 procent tot 182.680 stuks, komt naar voren uit de recentste cijfers van autobrancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging en RDC.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De landelijke staking van meubelmakers en interieurbouwers is definitief van de baan, meldt FNV. Na maanden cao-onderhandelingen hebben de vakbondsleden van FNV ingestemd met een verbeterd eindbod van de werkgevers.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - Tesla ging dinsdag 7,3 procent omlaag op de aandelenbeurzen in New York. De ruzie tussen Tesla-topman Elon Musk en president Donald Trump lijkt opnieuw op te laaien. Musk en Trump maakten vorige maand al openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op Trumps nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen.
3 uur geledenMUMBAI/AMSTERDAM (ANP) - Verfconcern AkzoNobel blijft altijd een deel van zijn verf of coatings in Nederland produceren, maar kijkt tegelijkertijd kritisch naar de kosten en flexibiliteit in het thuisland. Dat zegt topman Greg Poux-Guillaume. Dit en vorig jaar kondigde het bedrijf de sluiting van fabrieken in Wapenveld en Groot-Ammers aan.
4 uur geleden