Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Harde wind tijdens de Zeeuwse Vliegdagen

Harde wind tijdens de Zeeuwse Vliegdagen

ARNEMUIDEN – Tijdens de jaarlijkse Zeeuwse Vliegdagen, die vrijdag, zaterdag en zondag plaatsvonden op Vliegveld Midden-Zeeland, heeft het veel gewaaid. Niet alle activiteiten waren daartegen even goed opgewassen. Gelukkig hadden de modelvliegtuigen die op vrijdagavond en zondagmiddag een show weggaven weinig last van harde wind.

Na een zwaar bewolkte dag trok de hemel op vrijdagavond open, kwam de zon door en werd het een prachtige avond voor een modelvliegtuigenshow. Honderden belangstellenden kwamen naar Vliegveld Midden-Zeeland om vermaakt te worden. Een twintigtal piloten steeg om de beurt op met hun zelfgebouwde vliegtuigen, straaljagers en helikopters. De modelvliegtuigen maakten spectaculaire duikvluchten en kurkentrekkers, loopings en bochten. Nico van Kooten (60) is een van de leden van de Zeeuwse Modelvliegclub Delta en had zijn middendekker, waarbij de vleugels op het midden van de romp zitten, meegenomen. Aan het begin van de avond vond hij het te hard waaien om met zijn vliegtuig het luchtruim op te zoeken. “Het opstijgen en landen is met harde wind extra moeilijk. Ik heb ongeveer negen maanden gewerkt aan dit vliegtuig, dus je begrijpt dat ik voorzichtig ben.”

Luchtstroom

Van Kooten legde de verschillen tussen modelvliegtuigen uit, zo zijn er met een elektrische motor maar de meeste hebben een benzinemotor. Voor de gelegenheid is er een piloot met zijn pulsjet V1 gekomen, een modelvliegtuig dat ongelooflijk veel herrie maakt. Het opstijgen gaat met behulp van een hellingbaan, omdat het vliegtuig zo warm wordt dat het de luchtstroom nodig heeft om af te koelen. De besturing vraagt een goede oog-handcoördinatie. Bij Modelvliegclub Delta besteden ze daaraan veel aandacht. “Je kunt bij ons lessen volgen en een brevet halen. Alleen proberen, raden we af, want als je verkeerd landt, heb je gelijk schade aan je vliegtuig.”
Op zondag gaven de modelvliegtuigpiloten een tweede demonstratie. Ook werd er een demonstratie gegeven met parachutisten en zweef-gyrokopters, een zweefvliegtuig zonder eigen aandrijving.

Jubileum

Organisator en luchthavenmeester Remco Belderok (22) kijkt met grote tevredenheid terug op de Zeeuwse Vliegdagen. “We hebben helaas moeten beslissen om de zaterdag niet te laten doorgaan. We hebben op het vliegveld metingen gedaan van windstoten tussen de 80 en 110 kilometer per uur. Het was een crosswind die de maximale waardes ver overschreed. De veiligheid was niet meer gewaarborgd. Gelukkig kon de zondag wel doorgaan en is het nog gezellig druk geworden.” Veel inkomende vliegtuigen, zowel oude als hele nieuwe, van andere vliegvelden kwamen langs, waarmee het een komen en gaan was op de landingsbaan. “In 2020 bestaat Vliegveld Midden-Zeeland 50 jaar en dat gaan we groots vieren. Wat we precies van plan zijn, kan ik nog niet vertellen, maar het wordt fantastisch. Dus schrijf 13 juni maar alvast in de agenda en houdt www.vliegveldzeeland.nl in de gaten.”

BIJDRAGE MARIELJA TEN BRUGGENCATE

Meer uit Beveland

De drijvende krachten achter Readshop en Bruna Goes: Ryan en Eline Dekker

Jullie werken beiden in de stad Goes, maar zijn geen stadsmensen.Ryan: "Klopt, ik ben geboren en getogen hier op de Lewedijk, net buiten Lewedorp. Dit huis was van mijn ouders. In mijn jeugd deden we veel aan hutten bouwen, slootjespringen, voetballen in de boomgaard. We hadden geen televisie in het begin, dus ik liep via de boomgaard naar opa en oma die naast ons woonden om bij hen kinderprogramma's te kijken. We hebben dertien jaar in 's-Heer Arendskerke gewoond, maar zijn twintig jaar geleden teruggekeerd. Het is hier heerlijk rustig, vrij, en je bent zo in Goes."

5 uur geleden
“Iedereen in Goes moet kunnen sporten en bewegen.”

GOES - De gemeenteraad van Goes buigt zich op 18 september over de vaststelling van een nieuwe sport- en beweegvisie, waarin het gemeentebestuur de koers uitzet richting een gezondere, inclusievere en vitalere samenleving. Wethouder Joost de Goffau lichtte het ambitieuze plan onlangs toe: "We willen dat iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of fysieke beperking, in Goes kan sporten en bewegen."

10 uur geleden
Drie dagen muziekfestival in Nisse

NISSE - Al sinds 1998 kent het historische dorp Nisse een zomerfestival middenin het dorp. De opzet is door de jaren heen veranderd van een klein dorpsfeest in een driedaags festival met een variëteit aan artiesten, kunstenaars, lekker eten en drinken, lifestyle en vintage markt, rock & roll en oldtimers, dat door een groot publiek bezocht word. De locatie is het hele dorpsplein en rondom de oude Middeleeuwse kerk waar genoten kan worden van het goed gemixte aanbod van artiesten en alle leuke extra activiteiten daaromheen.

1 dag geleden
Wereldkampioenschap Yngling op Oosterschelde belooft spektakel

KAMPERLAND - De wereldkampioenschappen Yngling worden vanaf vandaag tot en met 25 juli gehouden op de Oosterschelde vanaf Roompot Marina in Kamperland. Een Yngling is een kielboot. Op de Oosterschelde komen de beste Yngling-zeilers van over de hele wereld samen. De Yngling is internationaal gezien een zeer geschikte boot voor jonge zeilers met potentie. Er wordt op hoog niveau gezeild en de boot leent zich uitstekend voor veel trim en tactiek aan boord.

1 dag geleden
Stationsgebied Goes wordt groener met meer plek voor fietsen en deelauto’s

GOES - Het gebied rondom het station in Goes wordt vernieuwd. Er komen meer en betere fietsparkeerplaatsen en er is meer ruimte voor groen. Ook krijgen deelauto's en deelfietsen straks een plekje. Eerder aangekondigde appartementen komen er niet.

1 dag geleden
Bomen in bakken brengen snel groen en sfeer in binnenstad Goes

GOES - De binnenstad van Goes krijgt voor het einde van het jaar een groene impuls. De gemeente wil op korte termijn 63 grote bomen in verplaatsbare bakken plaatsen op verschillende strategische locaties. Dit tijdelijke project moet zorgen voor meer beleving en vergroening in afwachting van definitieve herinrichtingen van de openbare ruimte.Volgens wethouder Joosst de Goffau van Goes maakt het plan deel uit van de zogeheten kwaliteitsagenda. "We willen de binnenstad aantrekkelijker maken, maar structurele aanpassingen kosten tijd. Met deze bakken kunnen we nu al sfeer toevoegen én experimenteren met de indeling." Er is een krediet van €325.000 aangevraagd voor de aanschaf en het onderhoud van de bomen en bakken. De begroting is gebaseerd op een kostenraming van ongeveer €5.000 per boom en bak. De verwachting is dat er bij verdere uitwerking van het plan misschien kostenbesparingen mogelijk zijn.Locaties zoals de Oostwal, waar eerder veel bomen zijn weggehaald, en de Lange Vorststraat zijn voorgesteld als eerste standplaatsen. "Rond de Oostwal verlangen bewoners al langere tijd naar nieuw groen," zei de wethouder. "Deze oplossing maakt dat nu snel mogelijk." Ook wordt de versteende Lange Vorststraat als zeer geschikt gezien voor vergroening zonder dat er meteen grote graafwerkzaamheden nodig zijn.Wat deze 'bomen in bakken' bijzonder maakt, is hun flexibiliteit. Ze kunnen eenvoudig verplaatst worden voor evenementen of om werkzaamheden tijdelijk af te schermen. Ook zijn ze inzetbaar op plekken met leegstand om zo de uitstraling van een straat of plein te verbeteren.Samen met het Ondernemers organisatie Goes (OOG) wordt momenteel gewerkt aan een definitieve locatiekaart. Ondernemers zijn positief, maar willen voorkomen dat bomen voor etalages worden geplaatst. "Het is belangrijk dat er goed wordt gekeken naar de ruimtelijke context," aldus De Goffau.De exacte boomsoorten moeten nog worden bepaald, afhankelijk van beschikbaarheid en geschiktheid voor plaatsing in bakken. De bomen moeten bij voorkeur vandalismebestendig zijn en zo min mogelijk onderhoud vergen. Er wordt ook onderzocht of de bakken voorzien kunnen worden van accuverlichting, voor extra sfeer in de avonduren.De bomen in bakken vormen dus een tussenoplossing, maar kunnen op termijn ook een blijvende rol spelen op wisselende locaties in de stad.

1 dag geleden
Historische draaideur Zwaakse Weel weer op z’n plek

BORSELE - Op maandag 14 juli is de gerestaureerde stalen draaideur teruggeplaatst in de monumentale coupure bij de Zwaaksedijk. Daarmee is een bijzonder stukje erfgoed in ere hersteld. De coupure dateert uit 1927 en maakte ooit deel uit van de spoorlijn tussen Goes en Borssele. Het is een van de weinige overgebleven spoorcoupures in een binnendijk op Zuid-Beveland.

2 dagen geleden