Halsema: Jodenster bij corona-demo smakeloos, maar niet strafbaar
AMSTERDAM (ANP) - Het dragen van een Jodenster, zoals dat op zondag 5 september gebeurde bij een demonstratie tegen coronamaatregelen op de Dam, was "stuitend smakeloos en getuigend van gebrek aan historisch besef, maar het was niet strafbaar". Dat zei burgemeester Femke Halsema van Amsterdam tijdens een gemeenteraadsvergadering.
"Omdat er niet wordt aangezet tot discriminatie van Joden is er geen sprake van strafbaarheid. Dus kan er niet worden opgetreden", aldus Halsema. "Het was vooral een gruwelijke vergelijking." Voor zover zij weet is er geen aangifte gedaan. Ze wees erop dat het oordeel of een uiting 'strafwaardig' is, niet bij haar maar bij het Openbaar Ministerie ligt.
Halsema benadrukte nog eens dat de vrijheid om te demonstreren beschermd is, ongeacht wie de betoging organiseert. Wel "kunnen organisaties bij ons in beter of slechter daglicht staan", zei ze, daarbij verwijzend naar de organisator van de demonstratie van 5 september, Michel Reijinga. De manier waarop hij afstand nam van het dragen van Jodensterren door sommige demonstranten noemde ze "halfhartig".
Daags na het coronaprotest zei Reijinga in Het Parool begrip te hebben voor betogers met een Jodenster, ook al hebben zijn eigen grootouders ook een ster gedragen. "Ik heb een achterban van meer dan 50.000 mensen en als er dan vijftig tussen lopen met een ster, dan ben ik daar niet blij mee, maar dan kan ik ze dat niet verbieden". "Maar in '40-'45 is apartheid gecreëerd voor de Joden, en in '20-'21 wordt apartheid gecreëerd voor niet-gevaccineerden. Dus ik begrijp die mensen dat ze die vergelijking maken", zei Reijinga in Het Parool.
"Als een organisator allerlei organisaties verzamelt, betekent dat dat er eindverantwoordelijkheid is, en dat je afstand neemt van wat er is gebeurd en dat veroordeelt. Daar heb ik wel zorgen over in dit geval", aldus de burgemeester.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - De rechtbank in Rotterdam heeft maandag de 59-jarige René F. uit Schiedam vrijgesproken van betrokkenheid bij de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De ggz-directeur werd op 1 januari van dat jaar doodgeschoten in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het Openbaar Ministerie had 24 jaar geëist tegen F., maar de rechtbank zag te weinig bewijs voor een veroordeling.
9 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Twee van de drie mensen die werden aangehouden wegens mogelijke betrokkenheid bij de explosie in Amsterdam Osdorp, blijven langer in de cel. Het gaat om Amsterdammers van 24 en 25 jaar, meldt het Openbaar Ministerie.
35 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Maatregelen mogen nooit meer zo streng worden dat mensen niet bij stervende geliefden mogen zijn, zei ic-arts Diederik Gommers in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. "Dit soort maatregelen mogen wij nooit meer nemen."
59 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Bij de VPRO verdwijnen door bezuinigingen 58 banen. De reorganisatie treft zowel de media- en productiekant als ondersteunende afdelingen. Tegelijkertijd ontstaan veertien nieuwe arbeidsplaatsen. Medewerkers zijn maandag geïnformeerd.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Geld was een belangrijke reden voor sommige ziekenhuizen om geen ic-patiënten over te nemen van andere ziekenhuizen tijdens de tweede coronagolf, zei Diederik Gommers. De arts van het Rotterdamse Erasmus MC zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus dat de samenwerking tussen ziekenhuizen na de eerste golf minder goed werd.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig OMT-lid Diederik Gommers zei dat hij ruzie had met toenmalig premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge over het meenemen van iemands leeftijd in het geval er keuzes moesten worden gemaakt over wie op de intensive care kon worden opgenomen. "Ik heb gezegd dat zij daar niet over gingen."
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Afgelopen nacht hebben 91 asielzoekers voor wie geen plek was in het aanmeldcentrum in Ter Apel de nacht elders doorgebracht. Het Rode Kruis laat maandagochtend weten dat zij in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen. Er is geen gebruik gemaakt van het congrescentrum Hanzeplaza in Groningen. Volgens MiGreat bleven twintig mensen achter op het voorterrein in Ter Apel.
3 uur geleden