Halsema: geen signalen dat Satudarah nog actief is in de stad
AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zegt geen informatie te hebben dat de verboden motorclub Satudarah in georganiseerd verband nog actief is in de stad. Ze reageerde hiermee op vragen van de ChristenUnie in de gemeenteraad over de massale opkomst bij de uitvaart van Satudarah-kopstuk Etous Belserang afgelopen dinsdag, waarbij veel motorrijders aanwezig waren. Volgens Halsema monitort de politie Amsterdam continu of en in welke mate motorclubs actief zijn.
"Ook wij hebben kunnen zien dat de uitvaart heel veel bezoekers trok", aldus de burgemeester. "Uit heel Nederland en zelfs uit het buitenland, van nogal diverse pluimage. Er waren bijvoorbeeld ook veel supporters van de harde kern van Ajax aanwezig."
Veel van hen waren gekleed in zwart met geel, de kleuren van de motorclub. Op voorhand was gemeld dat het niet was toegestaan de zogeheten colors (clubhesjes) te dragen. "Daar heeft men zich aan gehouden", zei Halsema. "Ik begrijp dat de kleuren geel en zwart de associatie oproepen met de verboden organisatie, maar de kleuren zijn op zichzelf niet verboden."
Extra veiligheidsmaatregelen
De driehoek van politie, gemeente en Openbaar Ministerie heeft de uitvaart de hele dag gevolgd vanaf het politiebureau. Rondom het uitvaartcentrum en de begraafplaats was een forse politiemacht op de been. Ook golden er extra veiligheidsmaatregelen. Zo is volgens Halsema op het pad richting begraafplaats Zorgvlied preventief gefouilleerd. "Daar hebben we ook aardig wat in beslag genomen, wat niet wegneemt dat mensen in de buurt fakkels verborgen hadden." Volgens een woordvoerder zijn 110 fakkels en 50 stuks zwaar vuurwerk in beslaggenomen.
Belserang, die een prominent lid was van Satudarah, overleed vorige week op 46-jarige leeftijd naar verluidt aan hartfalen.
De Hoge Raad ging vorig jaar mee in het besluit van het gerechtshof in Den Haag om Satudarah te verbieden. Inmiddels zijn ook motorclubs Hells Angels, No Surrender en Caloh Wagoh verboden. Het OM ziet de clubs als criminele broeinesten en daarmee als een gevaar voor de openbare orde.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
2 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
3 uur geleden