Groene reclamecampagne Shell verboden in Verenigd Koninkrijk
LONDEN (BLOOMBERG) - De Britse reclametoezichthouder heeft de advertenties van enkele grote olieproducenten waaronder Shell bestempeld als greenwashing, wat betekent dat deze bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze zijn. De reclames van Shell, het Spaanse Repsol en het Maleisische Petronas waarin de oliemaatschappijen hun investeringen in hernieuwbare energie aanprijzen zonder vermelding van de omvang van hun andere vervuilende activiteiten, zijn dan ook verboden in het Verenigd Koninkrijk.
Bedrijven in sectoren met een hoge CO2-uitstoot "moeten echt voorzichtig zijn met hun boodschappen op het gebied van milieu", zei topman Guy Parker van de Britse reclame-autoriteit ASA. "Deze bedrijven zullen op zijn minst enige informatie moeten verstrekken aan lezers en kijkers van de advertenties om de andere kant van het verhaal duidelijk te maken."
Alle campagnes waarop de ASA zich richtte benadrukten de ambities van de oliebedrijven op het gebied van hernieuwbare energie. Zo verklaarde Petronas in een tv-commercial "levens te verrijken voor een duurzame toekomst", waarbij niet werd vermeld dat het bedrijf nog altijd een aanzienlijke CO2-uitstoot heeft.
Postercampagne
Bij de Spaanse oliegigant Repsol richtte de ASA zich op een advertentie op de website van de Financial Times waarin de investeringen in biobrandstoffen en synthetische brandstoffen werden aangeprezen. Die investeringen vertegenwoordigen volgens de ASA slechts een "fractie" van de activiteiten van het bedrijf.
Shell had een postercampagne, een YouTube-video en een tv-commercial waarin de uitdrukking 'schonere energie' voorkwam. Volgens de toezichthouder was dat misleidend omdat ze voorbijgingen aan het feit dat de overgrote meerderheid van de activiteiten van Shell bestaat uit olie en gas. In Nederland werd Shell vorig jaar ook al enkele keren door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt vanwege misleidende reclames.
Een woordvoerder van Shell liet weten het niet eens te zijn met het besluit van de ASA. "Mensen weten al heel goed dat Shell olie en gas produceert waarvan ze vandaag afhankelijk zijn. Maar wat veel mensen niet weten, is dat wij ook zwaar investeren in koolstofarme en koolstofvrije energie. Geen enkele energietransitie kan succesvol zijn als mensen zich niet bewust zijn van de alternatieven die voor hen beschikbaar zijn."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
5 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
11 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
14 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
16 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
17 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
19 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
20 uur geleden