
Gratis ijsje voor Zeeuwse eindexamenscholieren
De bijna 4000 Zeeuwse scholieren die eindexamen doen, ontvangen een succeswens van de Provincie Zeeland. Ze krijgen allemaal een tegoedbon voor een gratis ijsje. Dat is onderdeel van de jaarlijkse campagne voor eindexamenscholieren die de provincie organiseert om jongeren te interesseren voor een studie of werk in Zeeland. “Examen doen is spannend. Zeker in coronatijd, na een jaar lang voornamelijk thuisonderwijs. Wij willen alle eindexamenleerlingen dan ook op een bijzondere manier succes wensen”, aldus gedeputeerde Harry van der Maas. Als aftrap van deze actie deelden gedeputeerden Harry van der Maas en Jo-Annes de Bat maandagochtend 17 mei 2021 ijsjes uit op het schoolplein van het Asteria College en de Klimopschool in Middelburg.
Campagne
Op 17 mei starten de centrale eindexamens en eindtoetsen. Alle eindejaarsleerlingen krijgen een succeswens in de vorm van een ijscoupon met de tekst: ‘Houd je hoofd cool’. De coupons zijn, na activatie, tot begin september in te leveren bij een aantal ijssalons verspreid over de provincie. “Deze actie is tevens de start van een langetermijncampagne om de band met Zeeland warm te houden”, licht gedeputeerde Jo-Annes de Bat toe. Die campagne wordt georganiseerd door de betrokken partijen van het Aanvalsteam Arbeidsmarkt, de Provincie Zeeland en de Economic Board Zeeland. “Voorgaande jaren ontvingen eindexamenleerlingen een brief bij hun diploma. De actie breiden we nu uit. Door via de tegoedbon contact te leggen met de jongeren en met ze in contact te blijven, hopen we aan hen te laten zien dat Zeeland veel te bieden heeft.”
Iedereen telt mee
In Zeeland is volop werk te vinden, op alle niveaus en in alle sectoren. Het Aanvalsteam Arbeidsmarkt -waarin onderwijs, overheden en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn- zet zich in om de vele vacatures ingevuld te krijgen. Door Zeeuwen, mensen van buiten Zeeland, statushouders, deeltijdwerkers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Iedereen telt mee. Harry van der Maas: “Daarom vind ik het ook zo mooi dat we de actie starten op scholen voor speciaal onderwijs. Deze leerlingen stromen door naar onder andere de facilitaire en groensector en leveren daarmee een bijdrage aan de uitdaging waarvoor we staan.”
Boeien en binden
“Met de langetermijnstrategie willen we Zeeuwse jongeren tijdens hun loopbaan blijven boeien voor en binden aan Zeeland”, vervolgt Jo-Annes de Bat. Vanaf het moment dat ze op de middelbare school een studiekeuze moeten maken, een bijbaan of stage zoeken tot het moment dat ze zijn afgestudeerd en/of op zoek gaan naar werk. Tijdens hun loopbaan willen we hen benaderen met verschillende online en offline campagnes over Zeeland die aansluiten bij de levensfase waarin ze op dat moment zitten. Ook jongeren die van buiten onze provincie hier naartoe komen om te studeren, benaderen we tijdens de meerjarenstrategie. Met als doel om alle jongeren te laten zien wat voor moois Zeeland te bieden heeft en welke kansen hier op ze liggen te wachten op het gebied van wonen, werken en studeren.”
Bekijk de video: https://bit.ly/3ftQli8
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
1 maand geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
1 maand geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
5 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
5 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
6 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
6 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
6 maanden geleden