Grapperhaus: controle coronatoegangsbewijs nog niet verbeterd
DEN HAAG (ANP) - De naleving en controle op het coronatoegangsbewijs is deze week niet verbeterd, en in sommige opzichten zelfs verslechterd. Dat meldt demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) op grond van een peiling die het kabinet heeft laten houden.
Het is de bedoeling dat van alle bezoekers in bijvoorbeeld horeca, theaters, bioscopen, sportkantines en casino's bij binnenkomst zowel het coronatoegangsbewijs als het identiteitsbewijs wordt gecontroleerd. Maar er is geen enkele sector waar meer dan pakweg een derde van de bezoekers echt volgens die regel gecheckt wordt.
"De cijfers over de naleving en controle zijn echt onvoldoende", schrijft Grapperhaus aan de Tweede Kamer. "Zeker nu de urgentie toeneemt door de hoge besmettingscijfers." De bewindsman gaat praten met de sectoren waar de coronapas verplicht is en met burgemeesters om het belang van handhaving nog eens te benadrukken.
Identiteitscontrole
Restaurants, theaters en casino's doen het nog relatief goed. Zij vragen gemiddeld aan circa driekwart van hun gasten in ieder geval de coronapas te tonen. Maar ook hier blijft de identiteitscontrole achter. Restaurants zijn vergeleken met vorige week wel vaker om een paspoort of rijbewijs gaan vragen.
Bioscopen zijn sinds het coronatoegangsbewijs er drie weken geleden verplicht werd gesteld, steeds slechter gaan controleren. In de eerste week scanden zij nog bij 85 procent van de bezoekers de QR-code en controleerden zij bij ongeveer de helft het identiteitsbewijs. Dat was deze week nog respectievelijk 70 en 35 procent.
Minstens 22 gelegenheden hebben afgelopen week een bestuurlijke waarschuwing gekregen. Aan 46 bedrijven of organisaties is een last onder dwangsom opgelegd om ze aan te sporen hun leven te beteren. In één geval is overgegaan tot sluiting.
Meer uit Binnenland
ROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
11 minuten geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
13 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
3 uur geleden