Gouden Koets met kraan naar Amsterdamse expositieplek getakeld
AMSTERDAM (ANP) - Met een enorme hijskraan is in de nacht van woensdag op donderdag de Gouden Koets naar de binnenplaats van het Amsterdam Museum getakeld. Het ruim 2800 kilo wegende gevaarte, dat in een houten kist verpakt was, moest daarvoor over het dak van het museum worden getild. Na het ophijsen hing de koets enige tijd stil boven het historische pand, zodat de medewerkers van de kraanverhuurder van de Nieuwezijds Voorburgwal naar de binnenplaats konden lopen. De koets werd neergezet vlakbij de glazen behuizing waarin hij de komende tijd wordt tentoongesteld. Het uitpakken en installeren gebeurt in beslotenheid.
Vanaf 18 juni kan het publiek de Gouden Koets ruim acht maanden lang van dichtbij bekijken. In de zalen rond de binnenplaats geven honderden cultuurhistorische objecten, schilderijen, kostuums en japonnen, spotprenten, foto’s en filmpjes een beeld van de geschiedenis, het ontwerp, de restauratie en het gebruik van het rijtuig en de discussies uit heden en verleden. Vooral de schildering op een zijpaneel, 'Hulde der Koloniën', gaf tien jaar geleden aanleiding tot debat. Op het 'slavenpaneel' is te zien hoe donkere mensen uit de koloniën producten en geschenken overhandigen aan een witte jonge vrouw die Nederland uitbeeldt.
De koets is van teakhout met een laagje bladgoud. Hij werd in 1898 door de stad Amsterdam geschonken aan koningin Wilhelmina ter gelegenheid van haar inhuldiging. Het rijtuig is de afgelopen vijf jaar in Den Haag gerestaureerd. Het werd daarvoor helemaal uit elkaar gehaald. Voor de duur van de expositie heeft het Amsterdam Museum de Gouden Koets in bruikleen van het Koninklijk Staldepartement en de Koninklijke Verzamelingen. Of hij na de tentoonstelling weer in gebruik wordt genomen voor de koninklijke rijtoer op Prinsjesdag is nog niet bekend.
Koning Willem-Alexander opent de tentoonstelling op 17 juni. Hij krijgt dan een rondleiding en een boek over de Gouden Koets.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
7 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
12 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
14 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
15 uur geleden