
Google stelt blokkeren 'tracking cookies' uit tot 2023
MOUNTAIN VIEW (ANP/RTR) - Techconcern Google gaat het blokkeren van zogenoemde 'tracking cookies' uitstellen tot uiterlijk eind 2023. Eerder was het de bedoeling dat dit begin 2022 zou gebeuren. Google heeft kritiek gekregen van toezichthouders en adverteerders op deze plannen omdat andere bedrijven het moeilijker zouden kunnen krijgen om te concurreren met Google op de markt voor online-advertenties. Google is zelf een grote speler op het gebied van reclames.
Door middel van tracking cookies kunnen internetgebruikers op detailniveau worden gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders dan zeer specifieke reclames aanbieden. Stel dat Google bijvoorbeeld ziet dat iemand zoekt naar wasmachines, dan kan Google ervoor zorgen dat die persoon op de volgende bezochte site een advertentie voor een wasmachine te zien krijgt. En wie vaak zoekt naar kinderkleren, is misschien ook wel geïnteresseerd in speelgoed of vakanties voor het hele gezin, informatie die Google te gelde kan maken.
Google maakte al eerder bekend dat het een 'privacy sandbox' wil gaan inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken.
Verantwoordelijke manier
"We moeten op een verantwoordelijke manier hiermee voortgaan, met genoeg tijd voor een publieke discussie over de juiste oplossingen", aldus Google in een blogpost. De zoekmachine test wel manieren waarop bedrijven advertenties kunnen richten op specifieke groepen anonieme gebruikers die dezelfde interesses hebben.
In maart werd gemeld dat het Amerikaanse ministerie van Justitie zich zorgen maakt over het voornemen van Google om tracking cookies te blokkeren omdat het bedrijf daarmee rivalen op de advertentiemarkt kan hinderen. De Britse mededingingswaakhond heeft onderzoek gedaan naar de geplande veranderingen en houdt toezicht op de zaak.
Kritiek op cookies
Technologiebedrijven zoals Google worden al jarenlang bekritiseerd vanwege het gebruik van de cookies om zorgen over privacy. De Amerikaanse onderneming maakte begin maart bekend zelf geen advertenties meer te gaan verkopen op basis van het specifieke browsergedrag van individuele gebruikers.
Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al eerder onmogelijk. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
4 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
4 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
5 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
6 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
7 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
8 uur geleden