Google gaat stoppen met verkoop gepersonaliseerde advertenties
MOUNTAIN VIEW (ANP/RTR) - Google gaat vanaf volgend jaar geen advertenties meer verkopen op basis van het specifieke browsergedrag van individuele gebruikers. Dat maakte de zoekgigant woensdag bekend in een blog. Volgens kenners kan dat de manier waarop online adverteren werkt ingrijpend veranderen.
"Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen", aldus Google in een blogpost. "Dat betekent een einde maken aan cookies van derden, maar ook aan elke technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze op internet surfen."
Google maakte al eerder bekend dat het een 'privacy sandbox' gaat inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken. Door middel van tracking cookies worden internetgebruikers soms op detailniveau gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders hen dan zeer specifieke reclames aanbieden. Technologiebedrijven zoals Google worden al jarenlang bekritiseerd vanwege het gebruik van die cookies.
Met het verwijderen van cookies van andere bedrijven zou het voor andere bedrijven moeilijker worden om te concurreren met Google, dat zelf een grote speler is op het gebied van reclame. Maar nu maakt Google dus bekend dat het geen andere technologie gaat gebruiken om zelf wel het gedrag van gebruikers te volgen. De zoekmachine test wel manieren waarop bedrijven advertenties kunnen richten op specifieke groepen anonieme gebruikers die dezelfde interesses hebben.
Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al eerder onmogelijk. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy.
Meer uit Financieel
APELDOORN (ANP) - Goedkopere nieuwbouwwoningen gaan steeds vaker naar kopers van buiten de gemeente. Dat meldt het Kadaster, dat cijfers uit 2019 en 2024 met elkaar heeft vergeleken. Vooral in grote steden komen relatief veel kopers van verder weg.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep zijn honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven dinsdag gekomen, onder wie KPN-topman Joost Farwerck, Zeeman-directeur Erik-Jan Mares en Ruud Joosten, de baas van bouwconcern BAM. Ook Peer Swinkels van het moederbedrijf van bierbrouwer Bavaria en Maite Zubiaurre, de topvrouw van webwinkel bol, onderschrijven de oproep.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven is kwetsbaar voor uitval van voorzieningen als stroom en internet. Het merendeel van de bedrijven kan al binnen een halve dag niet meer functioneren zonder elektriciteit, telecom of andere ICT-diensten, blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Innovatie Monitor. Na een week kan nog slechts 6 procent van de bedrijven opereren zonder stroom, 10 procent zonder telefonie en internet en 18 procent zonder ICT-diensten.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven is kwetsbaar voor uitval van voorzieningen als stroom en internet. Het merendeel van de bedrijven kan al binnen een halve dag niet meer functioneren zonder elektriciteit, telecom of andere ICT-diensten, blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Innovatie Monitor. Na een week kan nog slechts 6 procent van de bedrijven opereren zonder stroom, 10 procent zonder telefonie en internet en 18 procent zonder ICT-diensten.
7 uur geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenbeurzen zijn maandag met winst geëindigd, aan het begin van een verkorte beursweek. Vooral techaandelen waren gewild bij beleggers.
8 uur geledenZWOLLE (ANP) - De rechtszaak over onder meer vermeende omkoping en valsheid in geschrifte door scheepsbouwer Damen Shipyards uit Gorinchem gaat op 11 december verder. Dit heeft de rechter maandag besloten tijdens de eerste zitting in de omvangrijke zaak in de rechtbank in Zwolle.
13 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Techinvesteerder Prosus was maandag een van de sterkste dalers bij de hoofdfondsen in Amsterdam na de publicatie van een tegenvallende winstgroei in de eerste jaarhelft. Het concern zag de winst flink stijgen door een hogere omzet uit zijn e-commerce-activiteiten en de verkoop van een deel van zijn belang in het Chinese internet- en gamebedrijf Tencent. Toch rekenden beleggers op meer. Het aandeel verloor ruim 3 procent.
13 uur geleden