Gekkenhuis bij PostNL in Goes
Het is een gekkenhuis bij PostNL. Door de lockdown in de feestmaand december wordt er veel meer online gekocht en verstuurd. Het sorteer- en distributiecentrum in Goes breekt dinsdag opnieuw een record. Depotmanager Will van der Schelling: ,,Vandaag komen we aan 45.000 pakketten. Een record! Vorig jaar om deze tijd waren dat er 38.000...” Tweehonderd chauffeurs van PostNL zijn elke dag op pad om pakketten te bezorgen in Zeeland, op Goeree-Overflakkee en de westrand van Noord-Brabant. Al om kwart voor zeven 's ochtends parkeren de eerste bestelbussen bij de dockings, de vijftig genummerde laadpoorten van het sorteer- en distributiecentrum in Goes. De pakketten zijn al automatisch gesorteerd op dorp en wijk. Elke chauffeur weet bij welke docking hij moet laden. De laatsten keren 's avonds om negen uur terug. Soms wordt het half tien.
Binnen zijn 's ochtends 30 medewerkers in de weer. 's Avonds zijn het er 50 tot 60. Iedereen draagt een mondkapje, desinfecteert zijn handen en houdt 1,5 meter afstand. PostNL laat binnen geen media toe. Corona-veiligheid, onderstreept Van der Schelling. Landelijk zit PostNL inmiddels aan zijn maximale capaciteit van 1,7 miljoen pakketten per dag. Daar bovenop komen dagelijks nog eens 14 miljoen kaarten en brieven. Het post- en pakketbedrijf liet gisteren al weten dat het niet langer alle pakketten kan ophalen bij webwinkels. Ook kunnen kleine zakelijke klanten minder aanleveren. PostNL roept verder consumenten op hun retourzendingen vast te houden tot 7 januari. PostNL hapt naar adem, erkent de Zeeuwse depotmanager. ,,We hebben sinds de lockdown dit voorjaar nog eens 20 chauffeurs in dienst gesteld. Maar de groei van het aantal aangeboden pakketten is zo groot dat we nu echt aan het eind van het elastiek zitten. We zijn nu zes dagen per week van 's ochtends vroeg tot halverwege de avond bezig met sorteren en bezorgen. Meer is niet mogelijk. Onze medewerkers moeten ook uitrusten. ” Geen fijne boodschap
Door de stortvloed aan pakketten kan PostNL niet garanderen dat een pakket dezelfde of de volgende dag wordt bezorgd. ,,De capaciteit is maximaal opgerekt. We krijgen meer aangeleverd dan we aankunnen. Als iemand extra pakketten wil aanleveren, moeten we nee verkopen. We komen dan een dag later zendingen collecteren. Dat is geen fijne boodschap, maar gelukkig bestaat daar bij consumenten en betalende klanten zoals Bol.com en Zalando begrip voor.”
De vertragingen die logischerwijs ontstaan, leiden zelden tot boze reacties, merkt pakketbezorger Robin Boeijen. Dagelijks rijdt hij van Goes naar Sluis, Oostburg en omliggende dorpen om pakketten af te leveren. In Zeeland kost de bezorging door de enorme afstanden ook meer tijd dan in dichtbevolkte regio's. Boeijen is soms een kwartier onderweg van de ene naar de andere boerderij. ,,Veruit de meeste mensen snappen dat ze iets meer geduld moeten hebben. Ze beseffen dat pakketbezorging enorm belangrijk is geworden in hun dagelijkse leven en dat nu iedereen online shopt. Soms zijn ze verrast dat het pakket er al is, omdat ze er toch al rekening dat het pakket één of twee dagen later wordt bezorgd. Als je dan een dag eerder komt dan verwacht, springen ze een gat in de lucht.”
Spontaan een mok koffie gekregen
Mensen drukken die waardering ook uit, zegt Boeijen. ,,Ik krijg spontaan bedankkaartjes, die natuurlijk op corona-veilige afstand worden overhandigd. Onlangs gaf iemand me een mok koffie mee. Met de boodschap: ‘Als je morgen weer komt, geef je die mok maar terug’. Dat is hartverwarmend, zeker nu ik geen zware pakketten meer binnen mag zetten. Ik moet nu het pakket voor de deur zetten, aanbellen en afstand nemen.”
De pakketbezorger vraagt zelf begrip voor de nieuwe identificatieprocedure die PostNL hanteert. ,,Voorheen konden mensen bij aflevering elektronisch hun handtekening zetten. Nu vragen we om de laatste drie cijfers van hun identiteitsbewijs. Sommige mensen vinden dat intimiderend, maar wij zijn er heel erg mee geholpen als klanten daarover niet over in discussie gaan met de pakketbezorger. We doen verder niks met die cijfers. Het is uitsluitend een vervanging van de handtekening.”
Lange dagen voor de bezorgers
Het zijn lange dagen voor de bezorgers. Depotmanager Van der Schelling legt zijn noeste werkers daarom in de watten. ,,We laten een frietkar of een pizzawagen komen zodat de chauffeurs bij terugkomst even iets kunnen eten. Je moet goed voor je personeel zorgen.”
Meer uit Zeeland
MONO is de verantwoordelijkheid van iedereen’ Met 55 chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten, is verkeersveiligheid een belangrijk thema. Leonie van Benten, Customs Coordinator & QHSE Manager bij Tieleman Logistics in Kloosterzande legt het als volgt uit: “Onze grootste en belangrijkste prioriteit is dat iedere chauffeur ’s avonds weer goed, gezond en veilig naar huis kan.” Met dat dagelijkse streven in haar achterhoofd, kon Leonie niet om het MONO Helden stokje heen. “Ik vind het een goede manier om organisatie breed te kijken naar de afleidingen achter het stuur. Iedereen binnen ons bedrijf draagt een verantwoordelijkheid om die afleiding zoveel mogelijk te beperken. Dat begint bij bewustwording en daarbij helpt het MONO Helden stokje ons.” Tieleman Logistics is van oudsher een familiebedrijf. De naam prijkt al meer dan 100 jaar op vrachtwagens. Vijf jaar geleden heeft het bedrijf een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Inmiddels wordt veel meer gedaan dan transport alleen. “We zijn een professionele partner in de totale supply chain van onze klanten. Dat betekent dat we bijvoorbeeld ook opslag verzorgen, labelen, ompakken en monsterafname. Natuurlijk vergt dat ook een verandering in de bedrijfsorganisatie. Om die reden hebben we grote aanpassingen gedaan, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen en de magazijn inrichtingen.” Oog voor het menselijke aspect Bij Tieleman Logistics werken momenteel 110 mensen. De helft daarvan is aan de slag als chauffeur. Het bedrijf heeft een eigen vloot met uiteenlopende vrachtwagens voor uiteenlopende opdrachten. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Zo vertelt Leonie dat alle vrachtwagens zijn uitgerust met de allernieuwste snufjes op dat gebied. “Toch, je kunt zoveel techniek installeren als je wilt, we hebben altijd ook te maken met het menselijke aspect. We hebben chauffeurs, die dagelijks op de weg zitten en we weten allemaal: een foutje is zo gemaakt. Ik was al langere tijd aan het nadenken hoe we juist dat aspect kunnen aankaarten, toen ik hoorde over MONO. Het werd helemaal aantrekkelijk toen bleek dat Dek Rijscholen het stokje aan ons zou overdragen. Dat is namelijk een partner met wie wij veel samenwerken.”
2 maanden geledenHorecabeurs Goes 2025: Dé horecavakbeurs van Zuidwest-Nederland! Op 17 en 18 maart 2025 vindt de Horecabeurs Goes plaats in het hart van Zeeland. Dit jaarlijkse evenement is dé horecavakbeurs voor Zuidwest-Nederland, waar ondernemers uit de horeca, recreatie en toerisme samenkomen om inspiratie op te doen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
2 maanden geledenBoutique Hotel Philippine viert het bereiken van het hoogste punt van de bouw Philippine, 1 november 2024 — Boutique Hotel Philippine heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het hoogste punt van de bouw is een feit! Na maanden van intensieve werkzaamheden is het hotel nu wind- en waterdicht. Om deze prestatie te vieren, organiseert Boutique Hotel Philippine een feestelijke bijeenkomst voor alle betrokkenen en geïnteresseerden.
6 maanden geleden‘Natuurlijk MONO, voor onszelf en voor alle cursisten’ Dek Opleidingen heeft recent het Mono Helden-stokje overgenomen van De Baar Touringcars. Als nieuwe MONO Held besteedt Dek Opleidingen in de komende periode nadrukkelijk aandacht aan het voorkomen van smartphone gebruik in het verkeer. “Onze focus is tweeledig. Allereerst willen we werken aan bewustwording onder onze eigen medewerkers”, legt directeur Jos Dek uit. “Daarnaast willen we ook een begin maken met aandacht voor deze vorm van verkeersveiligheid in onze verkeersopleidingen. Wij leiden als het ware de nieuwe lichting op en kunnen zodoende bijdragen aan de verkeersveiligheid in onze regio.” Als nieuwe MONO Held is Dek Opleidingen in Goes ambassadeur van de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Dit sluit goed aan bij de activiteiten van dit Zeeuwse familiebedrijf. Al sinds 1976 richt Dek zich op verkeerslessen. “Ons aanbod is inmiddels breed en loopt uiteen van rijopleidingen - van personenauto tot bus, vrachtwagen en trekker - tot beroepsopleidingen, waaronder opleidingen voor intern transport, Code 95 opleidingen voor beroepschauffeurs, maar bijvoorbeeld ook VCA, BHV en cursussen Veilig werken langs de weg.” Jos vertelt verder dat zijn bedrijf inmiddels drie vestigingen heeft, namelijk in Goes, Terneuzen en Halsteren. Daar werken circa 85 medewerkers. Klanten zijn particulieren, lokale bedrijven en daarnaast grote, landelijk opererende partijen. “De Baar Touringcars is één van onze klanten. Zij besteden veel aandacht aan het voorkomen van afleiding achter het stuur. Zij deden de suggestie om het stokje van hen over te nemen.”
6 maanden geledenStellendam, 15 augustus 2024 – Na een periode van schaarste worden er in de wateren rondom Stellendam en de Voordelta weer volop garnalen gevangen. Dat heeft een sterk verlagend effect gehad op de inkoopprijs bij de visafslag. De afgelopen week werd er voor een kilo ongepelde garnalen minder dan de helft betaald in vergelijking met Week 15, toen de inkoopprijzen het hoogst waren. Dat meldt de Stellendamse Garnalen Pel Centrale BV (SGPC BV). Ondernemer Evert de Blok van SGPC is blij met de ontwikkeling. “Garnalen zijn weer betaalbaar geworden. In de eerste helft van het jaar waren de vangsten enorm teruggelopen. Dat had te maken met het koude weer en een overschot aan wijting, die ook dol zijn op garnalen. Daardoor explodeerden de inkoopprijzen en werd het voor restaurants en consumenten een wel heel erg exclusief product. Culinaire klassiekers als de Stellendamse garnalencocktail of een Tomaat met Stellendamse garnalen werden door de hoge prijzen noodgedwongen van de menukaart gehaald. Nu de vangsten van formaat Type 2 - Grande en 3 - Moyenne fors toenemen, zijn de prijzen daarvan ook spectaculair gedaald. En dat is goed nieuws voor de horeca, de viswinkels en hun klanten. Het aanbod van het grootste Type 1 – Superieur is nog beperkt, maar dat zal ook in de komende weken toenemen.”
8 maanden geledenVan 7 t/m 14 september organiseert Nationaal Park Oosterschelde de 16e editie van de Oosterscheldeweek. Tijdens de Oosterscheldeweek kan iedereen, van jong tot oud, dit prachtige gebied ontdekken en beleven.
8 maanden geledenContacta, het jaarlijkse netwerkevent voor ondernemers, vindt dit jaar plaats op 5, 6 en 7 november in de Zeelandhallen in Goes. Dit evenement is dé plek waar bedrijven en professionals uit diverse sectoren samenkomen om te netwerken, kennis te delen en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Met een breed scala aan exposanten, interessante lezingen en workshops, biedt Contacta een unieke gelegenheid om je zakelijke netwerk uit te breiden en op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in jouw branche. Het thema van dit jaar, "Sterke Schakels," weerspiegelt onze overtuiging dat succesvolle verbindingen en samenwerkingen essentieel zijn voor groei en veerkracht, zowel op individueel als op organisatorisch niveau. Door de focus te leggen op sterke schakels willen we de kracht benadrukken van het verbinden van verschillende partijen, ideeën en talenten. Dit thema is niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor onderwijsinstellingen, overheden en andere belanghebbenden. Het onderstreept het belang van samenwerking en synergie om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken.
8 maanden geleden