Gekkenhuis bij PostNL in Goes
Het is een gekkenhuis bij PostNL. Door de lockdown in de feestmaand december wordt er veel meer online gekocht en verstuurd. Het sorteer- en distributiecentrum in Goes breekt dinsdag opnieuw een record. Depotmanager Will van der Schelling: ,,Vandaag komen we aan 45.000 pakketten. Een record! Vorig jaar om deze tijd waren dat er 38.000...” Tweehonderd chauffeurs van PostNL zijn elke dag op pad om pakketten te bezorgen in Zeeland, op Goeree-Overflakkee en de westrand van Noord-Brabant. Al om kwart voor zeven 's ochtends parkeren de eerste bestelbussen bij de dockings, de vijftig genummerde laadpoorten van het sorteer- en distributiecentrum in Goes. De pakketten zijn al automatisch gesorteerd op dorp en wijk. Elke chauffeur weet bij welke docking hij moet laden. De laatsten keren 's avonds om negen uur terug. Soms wordt het half tien.
Binnen zijn 's ochtends 30 medewerkers in de weer. 's Avonds zijn het er 50 tot 60. Iedereen draagt een mondkapje, desinfecteert zijn handen en houdt 1,5 meter afstand. PostNL laat binnen geen media toe. Corona-veiligheid, onderstreept Van der Schelling. Landelijk zit PostNL inmiddels aan zijn maximale capaciteit van 1,7 miljoen pakketten per dag. Daar bovenop komen dagelijks nog eens 14 miljoen kaarten en brieven. Het post- en pakketbedrijf liet gisteren al weten dat het niet langer alle pakketten kan ophalen bij webwinkels. Ook kunnen kleine zakelijke klanten minder aanleveren. PostNL roept verder consumenten op hun retourzendingen vast te houden tot 7 januari. PostNL hapt naar adem, erkent de Zeeuwse depotmanager. ,,We hebben sinds de lockdown dit voorjaar nog eens 20 chauffeurs in dienst gesteld. Maar de groei van het aantal aangeboden pakketten is zo groot dat we nu echt aan het eind van het elastiek zitten. We zijn nu zes dagen per week van 's ochtends vroeg tot halverwege de avond bezig met sorteren en bezorgen. Meer is niet mogelijk. Onze medewerkers moeten ook uitrusten. ” Geen fijne boodschap
Door de stortvloed aan pakketten kan PostNL niet garanderen dat een pakket dezelfde of de volgende dag wordt bezorgd. ,,De capaciteit is maximaal opgerekt. We krijgen meer aangeleverd dan we aankunnen. Als iemand extra pakketten wil aanleveren, moeten we nee verkopen. We komen dan een dag later zendingen collecteren. Dat is geen fijne boodschap, maar gelukkig bestaat daar bij consumenten en betalende klanten zoals Bol.com en Zalando begrip voor.”
De vertragingen die logischerwijs ontstaan, leiden zelden tot boze reacties, merkt pakketbezorger Robin Boeijen. Dagelijks rijdt hij van Goes naar Sluis, Oostburg en omliggende dorpen om pakketten af te leveren. In Zeeland kost de bezorging door de enorme afstanden ook meer tijd dan in dichtbevolkte regio's. Boeijen is soms een kwartier onderweg van de ene naar de andere boerderij. ,,Veruit de meeste mensen snappen dat ze iets meer geduld moeten hebben. Ze beseffen dat pakketbezorging enorm belangrijk is geworden in hun dagelijkse leven en dat nu iedereen online shopt. Soms zijn ze verrast dat het pakket er al is, omdat ze er toch al rekening dat het pakket één of twee dagen later wordt bezorgd. Als je dan een dag eerder komt dan verwacht, springen ze een gat in de lucht.”
Spontaan een mok koffie gekregen
Mensen drukken die waardering ook uit, zegt Boeijen. ,,Ik krijg spontaan bedankkaartjes, die natuurlijk op corona-veilige afstand worden overhandigd. Onlangs gaf iemand me een mok koffie mee. Met de boodschap: ‘Als je morgen weer komt, geef je die mok maar terug’. Dat is hartverwarmend, zeker nu ik geen zware pakketten meer binnen mag zetten. Ik moet nu het pakket voor de deur zetten, aanbellen en afstand nemen.”
De pakketbezorger vraagt zelf begrip voor de nieuwe identificatieprocedure die PostNL hanteert. ,,Voorheen konden mensen bij aflevering elektronisch hun handtekening zetten. Nu vragen we om de laatste drie cijfers van hun identiteitsbewijs. Sommige mensen vinden dat intimiderend, maar wij zijn er heel erg mee geholpen als klanten daarover niet over in discussie gaan met de pakketbezorger. We doen verder niks met die cijfers. Het is uitsluitend een vervanging van de handtekening.”
Lange dagen voor de bezorgers
Het zijn lange dagen voor de bezorgers. Depotmanager Van der Schelling legt zijn noeste werkers daarom in de watten. ,,We laten een frietkar of een pizzawagen komen zodat de chauffeurs bij terugkomst even iets kunnen eten. Je moet goed voor je personeel zorgen.”
Meer uit Zeeland
En toen was de winter voorbij. Of, nou ja: het wordt vroeger licht en later donker; krokussen schieten weer overal uit de grond en de zon is steeds vaker te zien. Bijna lente, dus over tweeënhalve maand vindt de 12e editie van VESTROCK (dit jaar op vrijdag 2 juni en zaterdag 3 juni) alweer plaats. Met de toevoeging van de laatste twintig namen maakt de organisatie van het mooist gelegen festival van Nederland (namelijk op een prachtig groen eiland aan de stadsgracht van de pittoreske middeleeuwse vestingstad Hulst in Zeeuws- Vlaanderen) zijn programma rond. Ook Maan, Gladde Paling, The Native, Indigo Pastel, Gin Juice, Caiva, Jrd, Jake Whiskin, Michel De Hey, Robin Kester, Cronin, Doctor Millar, Alta Luna, Rosann, Vunzige Deuntjes Soundsystem, Herman Brusselmans, Newton B2B BULC, Vera Grace en Love2dance zullen gedurende twee zomerse dagen op vier podia de ruim internationale 10.000 bezoekers doen dansen, zingen, lachen en, ontroeren.
1 week geledenVESTROCK is het grootste festival van Zeeuws-Vlaanderen en het op één na grootste festival van provincie Zeeland, maar heeft initimiteit van een boutique festival. Het festivalterrein is prachtig gelegen aan de rand van middeleeuwse vestingstad Hulst. Dit jaar wordt het gevierd op 2 en 3 juni. Een weekend VESTROCK biedt een heerlijke mix allerlei podiumkunsten met de nadruk op muziek. Op de weide is een bourgondisch aanbod van eten (ook vega- en vegan) en drinken te vinden. Daarnaast serveren we als eerste festival van Nederland een eigen speciaalbier: VESTROCK BLOND. Dit wordt elk jaar, naar eigen recept, speciaal voor het festival gebrouwen. VESTROCK wordt professioneel georganiseerd door een enthousiaste groep mensen met passie voor muziek en de regio. Het gehele jaar wordt er energie gestoken in het neerzetten van een nieuwe editie wordt gezocht naar vernieuwende ideeën. Samen met honderden vrijwilligers is het al twaalf jaar gelukt om het publiek te verrassen met bijzondere belevenissen.
1 maand geledenSlim ondernemenDe vraag naar duurzame diensten en producten neemt sterk toe. Ingegeven door een veranderende vraag van consumenten, leveranciers en overheden. Ook wet- en regelgeving die op grote bedrijven, woningbouwcorporaties en zorginstellingen af komt, speelt een grote rol. Dit maakt dat zij in hun aanbestedings- en vergunningstrajecten nu al de voorkeur geven aan duurzame aanbieders en actief gecompenseerde diensten en producten. Ook bij potentiële nieuwe werknemers weegt aandacht voor duurzaamheid steeds zwaarder mee.
1 maand geledenDe vijf kanshebbers voor de Zeeuwse PioniersPrijs van dit jaar zijn door de jury bekend gemaakt en vanaf nu kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete pionier. Meer aandacht geven aan de mooie dingen die er in Zeeland gebeuren, Zeeland positief op de kaart zetten, dat is het doel van de Zeeuwse PioniersPrijs. Dit jaar wordt de prijs voor de negende keer uitgereikt en ook nu kan het publiek weer mede bepalen wie de winnaar wordt. Wie uiteindelijk de €5.000,- geldprijs en het bijbehorende kunstwerk krijgt uitgereikt wordt mede bepaald door stemmen van het publiek. Stemmen kan via www.zeeuwsepioniersprijs.nl. De prijs wordt uitgereikt tijdens het jaar-event van stichting De Zeeuwse Connectie, op zaterdag 4 februari in Middelburg.
1 maand geledenWie is dé Pionier van Zeeland? Nog een paar weken en dan is het zo ver: op zaterdag 4 februari wordt de Zeeuwse PioniersPrijs weer uitgereikt. Kanshebbers zijn aangemeld om mee te dingen voor de €5.000,- prijzengeld, het unieke kunstwerk en alle media-aandacht.
2 maanden geledenEen dag als alle andere, tot dat ene bericht. SMART is een voorstelling over en voor ons allemaal. Schrijver Peter de Graef belicht het perspectief van een gewoon mens die in een onbewaakt ogenblik het ergste veroorzaakt. Indringend, aangrijpend en scherp, maar ook humorvol. Theatergezelschap MATZER voert deze voorstelling viermaal in Zeeland uit op verzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Het doet je realiseren dat een ongeluk bij elk van ons in een klein hoekje kan zitten.Madeleine Matzer, artistiek leider van MATZER Theaterproducties, vertelt dat SMART ontstond naar aanleiding van een gesprek met de ouders van Yannick Frijns. “Yannick, 21 jaar jong, overleed in maart 2016 na een aanrijding. De automobiliste die het ongeluk veroorzaakte, was volgens het OM afgeleid door het gebruik van haar smartphone. Na Yannicks zinloze dood richtten haar ouders Stichting Yannick op, waarmee ze actief zijn op het gebied van bewustwording, preventie en wet- en regelgeving rond de risico’s van het gebruik van smartphones in het verkeer. Ze willen op deze manier voorkomen dat andere ouders overkomt wat hen is overkomen. Hun verhaal vormde de aanleiding voor het maken van de voorstelling SMART.” Madeleine beschouwde de vraag van Stichting Yannick als eervol, maar ook als spannend. “Het gaat om het allerdierbaarste wat je als mens hebt.”
2 maanden geleden𝗗𝗲 𝗹𝗲𝗸𝗸𝗲𝗿𝘀𝘁𝗲 𝗼𝗹𝗶𝗲𝗯𝗼𝗹𝗹𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗭𝗲𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱 𝗸𝗼𝗺𝗲𝗻 𝘂𝗶𝘁 𝗧𝗲𝗿𝗻𝗲𝘂𝘇𝗲𝗻!
3 maanden geleden