Eurostar: Amsterdam moet volwaardige Europese treinreishub worden
ROTTERDAM (ANP) - Amsterdam moet uitgroeien tot een volwaardige Europese hub voor treinreizen door Europa. Dat zegt topvrouw van de Eurostar Group Gwendoline Cazenave in een interview met het ANP. Voorbereidingen daarvoor worden volgens haar al getroffen, naar verwachting zijn alle aanpassingen in 2025 gereed. Onder meer op die manier werkt de Eurostar Group, waar zowel de Thalys als Eurostar onder vallen, aan zijn doel om jaarlijks 30 miljoen reizigers te verwerken tegen 2030.
Momenteel vertrekken dagelijks vier treinen uit de hoofdstad richting Londen. Daarin bevinden zich ook intercontinentale reizigers die Nederland binnen komen met het vliegtuig en in Amsterdam de trein pakken. Op termijn zou Cazenave daar nog een vijfde trein aan toe willen voegen. "Die trein moet wat vroeger op de dag gaan rijden, waardoor het met name voor zakelijke reizigers aantrekkelijker wordt om voor een treinreis te kiezen. Zij vertrekken dan vroeg uit Amsterdam en kunnen zo op tijd in Londen zijn voor afspraken."
De groeiende vraag naar treinreizen is inmiddels weer aangetrokken, nadat de coronacrisis het treinverkeer in Europa vorig jaar nog had platgelegd. Cazenave vertelt dat het aantal passagiers in de Eurostar en Thalys in maart vorig jaar nog maar op respectievelijk 10 procent en 30 procent van de capaciteit zat van 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. "Maar van de een op de andere dag trok de vraag weer aan, en tegen mei zaten we voor beide trajecten op 80 procent." Inmiddels rijden beide treinen weer op volle sterkte.
Veranderingen nodig
Maar om verder te groeien zijn wel veranderingen nodig. In Amsterdam liggen daar al plannen voor. Op Amsterdam Centraal moeten uiteindelijk 600 mensen aan boord van een Eurostar-trein kunnen stappen, momenteel is die capaciteit nog beperkt tot 200 door de omvang van de terminal waar de paspoortcontroles worden uitgevoerd. Terwijl de capaciteit van een trein 900 reizigers bedraagt. Onder meer de inrichting van de stations vormt daardoor een van de grootste obstakels richting de doelstelling van 30 miljoen reizigers per jaar.
Ook de spoorinfrastructuur in Nederland bemoeilijkt het verder groeien. Maar Cazenave blijft optimistisch, volgens haar is de reizigersdoelstelling nog altijd realistisch. De samenwerking met partijen als NS en ProRail voor wat betreft de dienstregeling is daarvoor "de toekomst", aldus de Eurostar-topvrouw, ook met het oog op die vijfde dagelijkse trein richting Londen. "Zo moeten we ervoor zorgen dat we voldoende capaciteit hebben om te werken aan een duurzamere wereld en een duurzamere manier van reizen."
Cazenave denkt voor nu nog niet aan het uitbreiden van het aantal bestemmingen, daarvoor moeten eerst de infrastructuur en dienstregeling goed op elkaar aansluiten. Tegen het einde van het jaar verdwijnt de Thalys bovendien van het spoor, het gevolg van een fusie met Eurostar. Vanaf dat moment reizen passagiers ook met een Eurostar-trein richting Brussel en Parijs, daar waar nu nog een Thalys-trein rijdt.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De zilverprijs heeft een nieuw recordniveau bereikt. De prijs van het edelmetaal steeg dinsdag voor het eerst ooit tot boven de 60 dollar per troy ounce (31,1 gram). De waarde van zilver wordt onder meer aangejaagd doordat handelaren speculeren op verdere versoepeling van het monetaire beleid door de Federal Reserve.
1 uur geledenHEERLEN (ANP) - Vakbond De Unie vindt dat de aangekondigde banenreductie bij pensioenuitvoerder APG op een ongelukkig moment komt. "Er is nooit een goed moment om slecht nieuws te brengen, maar zo kort voor kerst is bijzonder zuur", reageert bestuurder Joop Voesten van De Unie. APG kondigde dinsdag aan tot 1200 voltijdsbanen te willen schrappen tot 2030, als onderdeel van een nieuwe strategie.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor de aanleg van het landelijk waterstofnetwerk, dat vanaf 2030 de grote industriële regio's in Nederland met elkaar moet verbinden, zijn miljarden euro's extra nodig. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Pensioenuitvoerder APG gaat tot 2030 ruim duizend voltijdsbanen schrappen, waarvan het grootste deel in Nederland. Het bedrijf doet dat om "sneller, efficiënter en slagvaardiger" te worden en wil inspelen op grote veranderingen in de pensioensector.
3 uur geledenREDMOND (ANP/RTR) - Het Amerikaanse technologieconcern Microsoft gaat 17,5 miljard dollar (15 miljard euro) investeren in kunstmatige intelligentie in India. Volgens topman Satya Nadella gaat het om de grootste investering van het bedrijf ooit in Azië. Microsoft wil onder meer investeren in de infrastructuur voor AI in het snelgroeiende land.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Unilever herstelde dinsdag op het Damrak met een koerswinst van 3,4 procent. Het levensmiddelenconcern zakte een dag eerder 6,7 procent na de beursgang van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het aandeel Magnum verloor dinsdag ruim 3 procent op 12,57 euro. Zakenbank JPMorgan gaf Magnum een neutraal advies en een koersdoel van 14 euro per aandeel. De openingskoers van het Magnum-aandeel was maandag 12,20 euro.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - De Vlaamse toezichthouder op de media waarschuwt in een dinsdag verschenen rapport voor de grote concentratie van uitgevers en zenders in de Belgische mediasector. Vijf mediagroepen, waaronder het ook in Nederland actieve DPG Media, Mediahuis en Roularta, hebben 80 tot 100 procent van de Vlaamse mediamarkt in handen.
5 uur geleden