EU niet uit op handelsoorlog met China, zegt ambassadeur
SHANGHAI (ANP/RTR) - De Europese Unie wil niet in een handelsoorlog met China verzeild raken. Dat heeft EU-ambassadeur in China Jorge Toledo zaterdag gezegd tijdens een evenement in Shanghai. Volgens hem is het belangrijk dat er een gelijk speelveld komt voor bedrijven, zowel voor Europese ondernemingen in China als voor Chinese bedrijven in Europa. Maar de onderhandelingen daarover met Beijing hebben vooralsnog weinig opgeleverd, aldus Toledo.
De spanningen tussen de EU en China zijn de laatste tijd opgelopen nadat het landenblok een onderzoek was gestart naar de import van elektrische voertuigen. Volgens de Europese Commissie profiteren Chinese autofabrikanten van fikse staatssubsidies, die de concurrentiepositie van Europese fabrikanten bemoeilijken. Daarop heeft de EU de importheffingen op elektrische auto's uit China verhoogd, soms tot wel 45,3 procent.
Daarnaast is de EU in april gestart met een onderzoek naar Chinese overheidsaanbestedingen van medische apparatuur. Volgens Toledo lijken Europese fabrikanten ook in deze sector te worden "gediscrimineerd". "Als dat waar is, en we weten dat het waar is, zullen we Chinese bedrijven in Europa op dezelfde manier behandelen als wij hier worden behandeld", aldus de ambassadeur.
China heeft het niet laten zitten bij de onderzoeken van de EU en is ook zelf onderzoeken gestart, onder meer naar de Europese varkensvlees- en zuivelsector. Beijing kondigde een maand geleden maatregelen aan tegen het dumpen van brandy uit de EU op de Chinese markt.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.
30 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.
38 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).
1 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
2 uur geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - "Het ligt binnen de vrijheid van meningsuiting om compleet gekke uitlatingen te doen", laat een woordvoerder van de Europese Commissie weten na opmerkingen van Elon Musk. De eigenaar van X suggereerde de EU volledig af te schaffen en vergeleek op X de EU met het naziregime, nadat de Commissie het socialmediaplatform vrijdag een boete van 120 miljoen euro had gegeven.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Meta komt de Europese Commissie tegemoet door gebruikers van Instagram en Facebook binnenkort de keuze te bieden om minder gepersonaliseerde advertenties te zien. Het Amerikaanse techbedrijf moest zijn beleid aanpassen om te ontkomen aan een boete, nadat Brussel eerder had vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden.
4 uur geleden