Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Engelsen keren terug naar pub voor circa 8,5 miljoen liter bier

Engelsen keren terug naar pub voor circa 8,5 miljoen liter bier

LONDEN (ANP) - Engelsen keren zaterdag massaal terug naar de pubs die meer dan drie maanden lang gesloten zijn geweest wegens het coronavirus. Britse media schatten dat er zaterdagavond 15 miljoen 'pints' aan bier over de toonbank gaan. Het gaat om circa 8,5 miljoen liter bier dat als het aan de coronaregels ligt, niet aan de bar moet worden geconsumeerd, maar op plaatsen waar ruimte is om afstand van elkaar te houden.

The Daily Mail toont beelden van grote groepen bierdrinkers die zich ook buiten op straat niet aan die afstandsregel houden, maar opeengepakt voor de camera proosten. Een groep drinkers heeft voor de foto wel voorzorgsmaatregelen genomen en zit vlakbij elkaar aan een tafeltje in een pub in speciale beschermde witte pakken met mutsen en maskers. Maar voor de 'pints' in hun handen zal het mondmasker waarschijnlijk hebben moeten wijken.

In de pubs is veel veranderd. Zo mogen er bijvoorbeeld maar een beperkt aantal gasten naar binnen en is livemuziek niet toegestaan. Ongeveer 23.000 cafés hebben de deuren zaterdag weer geopend. Aan de oproep van de regering afstand van elkaar te bewaren, lijkt op veel plaatsen geen gehoor te worden gegeven. Wel mogen groepjes samen uit, maar de groepjes moeten zeker een meter van elkaar verwijderd blijven.

Voor sommige pubs stonden om 07.00 uur 's morgens al voor de opening klanten te wachten tot de deuren opengingen. Het enthousiasme wordt vermoedelijk iets getemperd door de hogere prijzen van de consumpties. In de horeca proberen ondernemers de in de lockdown verloren inkomsten nu een beetje te compenseren met hogere prijzen. Maar volgens deskundigen komt dat dit jaar niet meer goed. De meeste pubs zouden in de komende 12 maanden geen winst meer kunnen maken.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

5 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

40 minuten geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

2 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

4 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

5 uur geleden