
Eerste mast voor nieuwe stroomsnelweg staat
BORSSELE - In het Sloebos bij Borssele is donderdag de eerste mast voor de nieuwe hoogspanningsverbinding van Borssele naar Rilland in elkaar gezet. Het laatste element van de pyloon van de eerste mast is met een enorme kraan op zijn plek gehesen.
De nieuwe stroomsnelweg van Borssele naar Rilland is 48 kilometer lang en wordt in 2023 in gebruik genomen. De verbinding is volgens netbeheerder Tennet nodig voor het transporteren van de elektriciteit van de bestaande en toekomstige windparken op zee die in Borssele aan land komen. ‘De transportcapaciteit van de huidige verbinding wordt volledig benut en onderhoud aan deze verbinding is daardoor niet meer mogelijk’, aldus Tennet.
De netbeheerder plaatst 207 zogenaamde wintrackmasten (gemaakt van voornamelijk beton) en 2 stalen vakwerkmasten. ‘Wintrackmasten hebben een slank profiel en passen beter in het landschap dan vakwerkmasten. Ook hebben ze kleinere magneetvelden. De 2 vakwerkmasten komen langs het Kanaal door Zuid-Beveland te staan, omdat daar vanwege de scheepvaart hogere masten nodig zijn.
Windparken
In 2020 zijn de windparken op zee van Ørsted en Blauwwind opgeleverd. De stroom van deze windparken komt aan land bij Borssele. ‘Ze leveren inmiddels voldoende stroom voor het jaarlijks verbruik van 2 miljoen huishoudens. De stroom moet daarom verder worden getransporteerd in het Nederlandse hoogspanningsnet.’
De komende jaren worden er nog meer windparken op zee aangesloten, die bij Borssele aan land komen. ‘Daarom is uitbreiding van de transportcapaciteit noodzakelijk. Daarnaast zijn de nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding en het nieuwe hoogspanningsstation bij Rilland een belangrijke schakel in de verbinding van het hoogspanningsnet met België.’
Afbreken
Tussen Borssele en de Willem-Annapolder, bij Kapelle, combineert Tennet twee verbindingen in één mast. ‘Dit is uniek in Nederland. We combineren daarnaast de nieuwe hoogspanningsverbinding met de bestaande verbindingen in de Zak van Zuid-Beveland en tussen de Willem-Annapolder en Rilland. Dat maakt 42 kilometer van de bestaande verbinding overbodig.’ Die breekt Tennet af na realisatie van de nieuwe verbinding. ‘Het gaat om 131 vakwerkmasten die verdwijnen uit het landschap.’
Meer uit Beveland
COLIJNSPLAAT - Tijdens de cursusavond van de EHBO vereniging Noord-Beveland in Colijnsplaat zette burgemeester Meeuwisse zeven jubilarissen in het zonnetje.
4 uur geledenGOES - Wethouder Joan Veldhuizen opende onlangs speeltuin De Fanfaria in de wijk Aria. Voorzitter André Lindenbergh van wijkvereniging Overturia benadrukte de lange voorbereiding van dit groene project, mogelijk gemaakt door gemeente, aannemer, sponsors en buurtbewoners.
7 uur geledenGOES - Bij Sleutelen Aan Vermogen (SAV) in Goes is op 15 september een nieuwe bulkmachine voor statiegeldverpakkingen geopend. De machine maakt het mogelijk om meer dan honderd flesjes en blikjes tegelijk in te leveren. Dat scheelt consumenten en organisaties met volle zakken of dozen veel tijd en moeite.
1 dag geledenGOES - Om de zorg in Zeeland te behouden gaan de Zeeuwse ziekenhuizen Adrz en Zorg Saam meer samenwerken. 'Met concentratie van bepaalde operaties en de aanschaf van een chirurgie-robot kan belangrijke zorg in Zeeland behouden blijven', staat in een gezamenlijk persbericht van de beide ziekenhuizen. 'Dit is een belangrijke stap voor de Zeeuwse ziekenhuiszorg en dat vindt ook CZ, de grootste zorgverzekeraar in Zeeland.'
1 dag geledenGOES - Bij het station in Goes heeft maandagmiddag vermoedelijk een vechtpartij plaatsgevonden waarbij een groep jongeren betrokken was.
1 dag geledenKLOETINGE - Met een feestelijke aftrap hebben VV Kloetinge en de gemeente Goes zaterdag 13 september de vernieuwde sportvelden op sportpark Wesselopark officieel in gebruik genomen. Daarmee werd een traject afgesloten dat al in 2021 begon met de voorbereidingen.
2 dagen geledenWISSENKERKE - Het kleine dijkhuisje aan de Oosterschelde bij Wissenkerke bestaat dit jaar precies 100 jaar. Ooit was het een onmisbare werkplek voor de dijkbaas, die vanaf hier de veiligheid van de dijken bewaakte. "Het was vaak penibel, maar ook een mooie tijd," vertelt voormalig dijkbaas Bas van Liere. In 1970 begon Van Liere bij het waterschap Noord-Beveland. Het werk als dijkbaas betekende lange nachten en barre omstandigheden. "We hadden niet die goede jassen van tegenwoordig. Je stond daar maar in de kou en nattigheid. Als het stormde, vloog het water soms over de kruin en werd het gras zwart van het zout."
2 dagen geleden