Dr. Martens boekt door onlineshoppen hogere omzet in coronatijd
LONDEN (ANP) - Het bekende Britse schoenenmerk Dr. Martens heeft het afgelopen boekjaar een hogere omzet behaald, ondanks de wijdverbreide winkelsluitingen tijdens lockdowns. Een sterke groei van onlineverkopen van de laarzen en schoenen met kenmerkende dikke zool compenseerde die problemen in de winkelstraat.
De opbrengsten stegen in het boekjaar dat liep tot eind maart met 15 procent tot 773 miljoen pond, omgerekend bijna 902 miljoen euro. Daarbij namen de onlineverkopen van de schoenen toe met 73 procent. De brutowinst, waar belastingen, afschrijvingen, rentes en eenmalige kosten nog niet van zijn afgeschreven, steeg met meer dan een vijfde tot 224,2 miljoen pond.
Het zijn de eerste jaarcijfers die het schoenenmerk publiceert sinds zijn beursgang. Door alle kosten die het bedrijf maakte voor de stap naar de Londense beurs daalde de nettowinst tot 35,7 miljoen pond, ruim de helft minder dan een jaar eerder.
Kwaliteitspartners
Topman Kenny Wilson van Dr. Martens verklaart dat het bedrijf al voor de coronacrisis, die consumenten wereldwijd versneld naar webwinkels dreef, had geïnvesteerd in digitale verkoopkanalen. Om het imago van de schoenenmerk te bewaken, wil het bedrijf in de toekomst bovendien met minder winkeliers samenwerken. Met de overgebleven winkelbedrijven wil het de banden vervolgens aanhalen, zodat "kwaliteitspartners" ontstaan die het merk goed in de markt kunnen zetten.
De eerste laarzen en schoenen van Dr. Martens werden al in de jaren veertig van de vorige eeuw ontworpen door de Duitse legerarts Klaus Märtens. Het merk werd daarna omarmd door arbeiders en later door allerlei subculturen, van punks tot skinheads. Tegenwoordig bereiken ze ook een breder publiek. Dr. Martens is onder andere bij groepen milieubewuste consumenten populair, mede dankzij hun vegan versies van schoenen.
Bij zijn jaarcijfers kondigde het bedrijf dan ook nieuwe duurzaamheidsdoelen aan. Zo wil Dr. Martens voor 2030 per saldo geen extra CO2 uitstoten. Tien jaar later zal het merk alleen nog schoenen van duurzame materialen maken.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP/BELGA) - Negen op de tien werknemers van Leen Bakker in België dreigen hun baan te verliezen als de noodlijdende meubelwinkelketen in dat land failliet gaat. De Nederlandse keten zette in augustus zijn 44 Belgische winkels te koop. Vakbond ACV meldde woensdag dat ongeveer dertig van de driehonderd werknemers wellicht voor andere ketens kunnen werken die winkels overnemen.
30 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse tractorfabrikant Deere was woensdag een van de verliezers op Wall Street. Beleggers zetten het aandeel zo'n 5 procent lager nadat de onderneming bij haar kwartaalresultaten met een tegenvallende winstverwachting was gekomen.
31 minuten geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Katjes Group, een Duits snoepbedrijf, is in vergevorderde onderhandelingen voor de overname van het Britse snackmerk Graze. Dat meldt de Britse zender Sky News op basis van ingewijden. Daarmee lijkt Unilever opnieuw een merk te gaan afstoten.
2 uur geledenLONDEN (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Britse regering verhoogt haar begrotingsbuffer naar 22 miljard pond (25 miljard euro), zo werd bekend uit een te vroeg gepubliceerde raming van een rekenkamer van de overheid. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van de speelruimte die het Office for Budget Responsibility (OBR) in maart zag.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/AFP/RTR) - De Europese Commissie heeft de Aziatische webwinkel Shein om informatie gevraagd over de op kinderen lijkende sekspoppen die onlangs op het platform werden aangeboden. De kwestie leidde in Frankrijk al tot veel ophef. Brussel vreest dat er risico's zijn voor consumenten in heel Europa.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Logius, de beheerder van identiteitsverificatiesysteem DigiD, vindt zorgen over een mogelijke Amerikaanse overname onterecht. Volgens het overheidsagentschap is en blijft DigiD Nederlands, ook wanneer clouddienstenleverancier Solvinity wordt overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Kyndryl.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het water uit de kraan wordt voor veel Nederlanders duurder in 2026. Meerdere drinkwaterbedrijven hebben hun tarieven voor volgend jaar bekendgemaakt. Ze verhogen de prijs voor het verbruik, en vaak ook de vaste prijs die klanten betalen voor hun wateraansluiting. Het extra geld zeggen ze nodig te hebben voor investeringen die het gevolg zijn van toegenomen verbruik, klimaatverandering en vervuiling.
4 uur geleden