Dr. Martens boekt door onlineshoppen hogere omzet in coronatijd
LONDEN (ANP) - Het bekende Britse schoenenmerk Dr. Martens heeft het afgelopen boekjaar een hogere omzet behaald, ondanks de wijdverbreide winkelsluitingen tijdens lockdowns. Een sterke groei van onlineverkopen van de laarzen en schoenen met kenmerkende dikke zool compenseerde die problemen in de winkelstraat.
De opbrengsten stegen in het boekjaar dat liep tot eind maart met 15 procent tot 773 miljoen pond, omgerekend bijna 902 miljoen euro. Daarbij namen de onlineverkopen van de schoenen toe met 73 procent. De brutowinst, waar belastingen, afschrijvingen, rentes en eenmalige kosten nog niet van zijn afgeschreven, steeg met meer dan een vijfde tot 224,2 miljoen pond.
Het zijn de eerste jaarcijfers die het schoenenmerk publiceert sinds zijn beursgang. Door alle kosten die het bedrijf maakte voor de stap naar de Londense beurs daalde de nettowinst tot 35,7 miljoen pond, ruim de helft minder dan een jaar eerder.
Kwaliteitspartners
Topman Kenny Wilson van Dr. Martens verklaart dat het bedrijf al voor de coronacrisis, die consumenten wereldwijd versneld naar webwinkels dreef, had geïnvesteerd in digitale verkoopkanalen. Om het imago van de schoenenmerk te bewaken, wil het bedrijf in de toekomst bovendien met minder winkeliers samenwerken. Met de overgebleven winkelbedrijven wil het de banden vervolgens aanhalen, zodat "kwaliteitspartners" ontstaan die het merk goed in de markt kunnen zetten.
De eerste laarzen en schoenen van Dr. Martens werden al in de jaren veertig van de vorige eeuw ontworpen door de Duitse legerarts Klaus Märtens. Het merk werd daarna omarmd door arbeiders en later door allerlei subculturen, van punks tot skinheads. Tegenwoordig bereiken ze ook een breder publiek. Dr. Martens is onder andere bij groepen milieubewuste consumenten populair, mede dankzij hun vegan versies van schoenen.
Bij zijn jaarcijfers kondigde het bedrijf dan ook nieuwe duurzaamheidsdoelen aan. Zo wil Dr. Martens voor 2030 per saldo geen extra CO2 uitstoten. Tien jaar later zal het merk alleen nog schoenen van duurzame materialen maken.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
3 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
3 uur geleden