Dodental coronavirus stijgt met drie tot 6081
BILTHOVEN (ANP) - Nog eens drie mensen zijn gestorven door het coronavirus. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft hun overlijden in de afgelopen 24 uur doorgekregen. Daarmee is het aantal sterfgevallen opgelopen tot 6081. Het werkelijke dodental ligt waarschijnlijk hoger, omdat niet iedereen wordt getest op het virus.
GGD'en hebben elf nieuwe ziekenhuisopnames van coronapatiënten gemeld. Daarmee komt het totaal aantal opnames op 11.846. Onder deze nieuwe meldingen zijn twee mensen die in mei in een ziekenhuis kwamen te liggen en iemand die al half maart werd opgenomen. Het virus is vastgesteld bij nog 116 mensen. Dat totaal is gestegen naar 49.426.
Alle drie de overledenen zijn afgelopen woensdag gestorven. Het aantal dagelijkse sterfgevallen zit al bijna twee weken tussen één en vijf. Afgelopen zaterdag is voor zover nu bekend slechts één persoon overleden, het laagste aantal sinds begin maart.
Niemand overleden
In Overijssel, Groningen en Friesland is de afgelopen twee weken niemand overleden en niemand in een ziekenhuis opgenomen. Zeeland, Flevoland en Drenthe hebben ook al twee weken geen ziekenhuisopnames meer, maar nog wel een enkel sterfgeval. De meeste nieuwe gevallen, ziekenhuisopnames en sterfgevallen gebeuren in Zuid-Holland.
Van maandag tot en met donderdag hebben iets meer dan 34.000 mensen zit laten testen op het coronavirus. Dat leverde 358 besmettingen op, oftewel één besmetting op elke honderd uitgevoerde tests. In de vorige weken lag het percentage positieve tests hoger. Vorige week had 1,6 procent van alle geteste mensen het coronavirus onder de leden, de week daarvoor 2,1 procent.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
7 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
10 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden