Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Dockwize start met ondersteuningsprogramma voor horeca

De vrijetijdssector, en met name horecaondernemers, worden zwaar getroffen door de coronamaatregelen. Dockwize lanceert daarom een nieuwe editie van het SOS programma, deze keer speciaal voor de Zeeuwse horeca. SOS staat voor snel ondernemers support waarbij een team van experts met de horecaondernemer aan de slag gaat om niet alleen de crisis te overleven, maar er ook sterker uit te komen. Over SOS Dockwize HorecaHet SOS programma van Dockwize, editie horeca is een intensief programma waarin Zeeuwse horecaondernemers individueel worden begeleid door een team van experts. Zij geven de ondernemers in korte tijd inzicht in hun huidige situatie, financiële mogelijkheden, geven concrete handvatten en ideeën om de schade te beperken en bouwen samen met de ondernemers aan een positieve toekomst door middel van een concreet actieplan.

Alles onder één dak
“Wat we van ondernemers vragen is tijd, inzet en de wil om kritisch naar hun bedrijf te kijken”, zegt Matthijs Lugtenburg, directeur van Dockwize. “Wij hebben een team van professionals klaar staan die ieder met hun eigen expertise bijdragen aan een toekomstbestendig plan voor de horecaondernemers. En alles onder een dak, dat maakt het wel zo duidelijk in een tijd waar zoveel initiatieven, regelingen en loketten zijn waar je terecht kunt.”

Ook voor acute hulp
Het programma is geschikt voor zowel horecaondernemers die nú op zoek zijn naar (acute) ondersteuning om te zorgen dat ze het hoofd boven water kunnen houden, als ondernemers die willen werken aan de toekomstbestendigheid van hun horecaonderneming. Voor deze editie werkt Dockwize samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Aanmelden
Deelname aan het programma is kosteloos en ondernemers kunnen zich vanaf nu gratis aanmelden via www.dockwize.nl/sos. De eerste groep start donderdag 3 december.

Het SOS programma van Dockwize is tot stand gekomen dankzij steun van provincie Zeeland, ZLM Verzekeringen, de Zeeuwse Verzekeringen, Impuls Zeeland en Rabobank.Dockwize start met ondersteuningsprogramma voor horecaondernemers

Meer uit Zeeland

AMC Natural Drinks versterkt Europees leiderschap

De Europese leider en wereldwijde referentie in de ontwikkeling, productie en verkoop van natuurlijke fruitsappen en plantaardige melk onder private label, heeft met succes twee van zijn belangrijkste strategische pijlers afgerond om zijn leiderschap in Europa verder te versterken. AMC Natural Drinks Group versnelt strategisch plan met nieuwe bottelfabriek voor plantaardige melk in vestiging in Vlissingen.

3 dagen geleden
Interactieve avond rondom de Zeeuwse arbeidsmarkt

Hoe blijf je als werkgever op koers in de structureel krappe Zeeuwse arbeidsmarkt? Zet je in op technologie? Kies je voor nieuwe wervingsmethoden of doelgroepen? Ruim 180 Zeeuwen gingen op dinsdag 16 mei vol inspiratie terug naar hun werkplek. In het van der Valk hotel in Middelburg vond het Zeeuwse Arbeidsmarktcongres plaats. Hier werden boeiende presentaties, workshops en discussies over de arbeidsmarkt in Zeeland gevoerd. Met praktijkervaringen van diverse ondernemers, inspirerende verhalen en concrete tips konden de deelnemers direct aan de slag om hun HR-strategie aan te scherpen.

3 dagen geleden
Nieuw partnerschap binnen Simonse & Geus

Vaak informeren we je over financiële en fiscale actualiteiten, maar dit keer hebben we ander nieuws. Nieuws over ons eigen kantoor. Simonse & Geus is in 2008 opgericht door Marco Simonse en Aubert Geus. Jarenlang trokken zij samen de kar. Dit partnerschap ziet er inmiddels anders uit. Tijd om je daar wat meer over te vertellen.  

3 dagen geleden
Toekomst ondernemers vervoersmiddelen onzeker

Twee op de drie ondernemers (66 procent) verwacht in de toekomst over te stappen van het bezitten van vervoersmiddelen naar het delen van vervoersmiddelen. Dit blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk naar deelmobiliteit. Er zijn grote verschillen op welk termijn ondernemers verwachten dat het delen zal gaan gebeuren. De verwachtingen variëren van ‘nul tot twee jaar’ tot ‘meer dan tien jaar’.  Het grootste deel van de ondernemers dat verwacht vervoersmiddelen te delen in plaats van te bezitten, ziet dat tussen de drie en vijf jaar gebeuren (25 procent). Het kleinste percentage ondernemers (6 procent) verwacht dat binnen twee jaar wordt overgestapt van het hebben naar delen van vervoersmiddelen. Het gebruiken in plaats van bezitten gaat in dit geval over alle vervoersmiddelen die organisaties gebruiken zoals auto’s, maar ook fietsen, scooters en bakfietsen.    “Wij zijn positief verrast door de uitkomst dat het overgrote deel van de ondernemers verwacht dat voertuigen in de toekomst meer gedeeld zullen gaan worden,” vertelt Patrick van Weert, Product Manager bij ANWB Zakelijk. “Traditioneel is de ondernemer zo verbonden met zijn ‘stalen ros’ maar ook zij zien de mogelijkheden die deelvervoer kan hebben. Het zijn oplopende kosten voor het bezit van een voertuig, die vaak voor 95 procent van de tijd stil staat. Daarnaast de parkeerproblematiek in de binnensteden en de bereikbaarheid van de binnenstad door de oplopende congestie die ondernemers ook dwingen om andere vervoersmogelijkheden te onderzoeken.”   MKB’ers meer vertrouwen in delen dan ZZP’ers Er is een groot verschil te zien in de verwachting van MKB’ers in vergelijking tot ZZP’ers. Bijna driekwart van de MKB-ondernemers (73 procent) verwacht in de toekomst over te stappen van bezit naar gebruik. Dit tegenover slechts de helft van de ZZP’ers (50 procent).    Jongvolwassen ondernemers zeer hoge verwachtingen Van de leeftijdsgroep tussen de 18 en 34 jaar denkt maar liefst 87 procent te gaan delen in de toekomst. Voor de leeftijdsgroepen 35 tot 54 jaar en 55 tot 75 jaar geldt dat respectievelijk 66 procent en 58 procent in de toekomst verwacht over te gaan van bezit naar gebruik. Hieruit concludeert ANWB Zakelijk dat hoe jonger de ondernemer, hoe hoger de verwachting is dat zij in de toekomst vervoersmiddelen zullen gaan delen.    “Jongeren adopteren nieuwe vormen van vervoer veel sneller. Voor sommige jongeren is de komst van een deelauto of scooter een echte uitkomst om hun vrijheid te vergroten zonder een dure aanschaf te doen of te wachten op de beschikbaarheid van de auto van hun ouders. Zij groeien er mee op dus is het een middel waar ze ervaring mee opdoen en dus ook zakelijk inzetten wanneer nodig,” aldus van Weert.   Ondernemers zonder bedrijfsauto lagere verwachtingen van deelmobiliteit  Meer dan de helft van de ondernemers die op dit moment geen bedrijfsauto bezit (56 procent), verwacht dat het delen van vervoersmiddelen nooit gaat gebeuren. Dit terwijl slechts 31 procent van de ondernemers die wel in het bezit is van een bedrijfsauto, verwacht dat het delen nooit zal gaan gebeuren. Ondernemers met een leaseauto hebben de minst lage verwachtingen met betrekking tot het delen van vervoersmiddelen. Van deze groep verwacht namelijk 25 procent dat dit nooit zal gaan gebeuren.   Meer over ANWB Zakelijk ANWB zakelijk bedient de zakelijke markt (mkb en zzp) met mobiliteitsoplossingen zoals voertuighulpverlening, een mobiliteitskaart en zakelijk lease. ANWB Zakelijk verrichtte dit onderzoek om inzicht te krijgen in de grootste uitdagingen voor ondernemers in de toekomst op het gebied van mobiliteit. Het onderzoek is gehouden onder 449 ondernemers die te maken hebben met zakelijke mobiliteit. ANWB Zakelijk heeft een loket geopend voor ondernemers en verantwoordelijke voor het mobiliteitsbeleid om vragen en/of zorgen rondom mobiliteit te delen.

1 week geleden
Innovatief hightech-programma maakt Nederland koploper

Organen-op-chips, recyclebare windmolenwieken en handsfree voedselproductie. Dat klinkt wellicht nog ver weg, maar binnen het NXTGEN-HIGHTECH-programma wordt hier heel hard aan gewerkt. Met de steun van het Nationaal Groeifonds gaan ruim 330 partijen uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen samenwerken aan nieuwe hoogtechnologische machines en productietechnologieën om deze ontwikkelingen op de markt te brengen.   Nederland terug naar de top Nederland is internationaal koploper op het gebied van ultranauwkeurig hightech-equipment. Maar de continuïteit van deze positie komt in het gedrang door politieke belangen en de groeiende concurrentie uit andere werelddelen. Daarnaast zijn de investeringen in R&D aanzienlijk lager dan in andere kennislanden, en dat kost groei. Het doel van NXTGEN HIGHTECH is om Nederland terug naar de top te brengen én een bijdrage te leveren aan oplossingen voor de grote maatschappelijke uitdagingen. Om dit te bereiken, investeert het NXTGEN-HIGHTECH-programma tot 2030 circa € 1 miljard euro en gaat met 330 partners de Nederlandse economie een boost geven. Het Nationaal Groeifonds steunt dit programma met 450 miljoen euro.   “De urgentie van nieuwe technologische toepassingen is hoog en we hebben nú oplossingen nodig”, stelt Marc Hendrikse, Bestuursvoorzitter van NXTGEN HIGHTECH. “De kracht zit in de breedte van het programma. Er wordt niet alleen gewerkt aan nieuwe toepassingen en technologieën, maar ook aan het digitaliseren van fabrieken en de supply chain”, zegt hij. Een unieke benadering die niet alleen de positie van de Nederlandse hightechsector versterkt, maar ook onze concurrentiepositie fors verhoogt. Met deze partnerschappen, houden Nederland en Europa zich staande, in de competitieve kenniseconomie waarin we ons bevinden.   Dwarsverbanden accelereren groei De komende 7 jaar wordt binnen zes kerndomeinen (agrifood, biomedische productietechnologie, energie, composiet, lasersatelliet-communicatie en semiconductors), hard gewerkt aan slimme oplossingen. Dwars door deze domeinen heen, spelen de sleuteltechnologieën, systems engineering en smart industry, een cruciale rol. Zo wordt binnen het domein agrifood met behulp van slimme oplossingen, gekeken naar toepassingen van sensortechnologie en robotics. Deze toepassingen worden in de andere domeinen al veelvuldig gebruikt, maar de voedselproductie heeft tot nu toe nog weinig kunnen profiteren van die groeiende robotisering en automatisering. Veel handelingen worden nu nog manueel gedaan. Een remmende factor voor deze sector, waar steeds minder personeel beschikbaar is.   De impact van NXTGEN HIGHTECH op de toekomst Als we kijken naar de toekomst, biedt het NXTGEN-HIGHTECH-programma op korte termijn oplossingen voor diverse problemen binnen de topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM). Zo wordt er gekeken naar een universele standaard voor de farmaceutische industrie en de grootschalige productie van organen-op-chips. Binnen de laser-satellietcommunicatie wordt er gewerkt aan veilige en duurzame data-communicatie-apparatuur. Het domein energie zet in op de ontwikkeling van een geïntegreerde, opschaalbare productieketen voor brandstofcellen, electrolyzers, batterijen en plasma-conversie. Dit maakt de verduurzaming van de procesindustrie mogelijk. Het domein composieten, legt met de ontwikkelingen van machines voor lichte materialen, de basis voor een duurzame luchtvaartindustrie. In het domein semiconducteurs wordt gewerkt aan apparatuur voor snellere en energiezuinigere chips, die deels met licht schakelen. Een belangrijke ontwikkeling, want in 2030 wordt een verdubbeling van de vraag naar chips verwacht. De Europese chipverordening wil daarom het Europese leiderschap versterken en de productiecapaciteit verhogen tot 20% van de mondiale chipmarkt. Het programma kan Nederland een sleutelpositie in de markt verschaffen.   Tot slot stelt NXTGEN HIGHTECH als doel om in 2030 een systeem ontwikkeld te hebben voor autonoom opererende fabrieken, met internationale standaarden en digitale productpaspoorten. Dit zorgt voor een goede digitale infrastructuur en méér veiligheid binnen de supply chain. De ambitie van het smart-industry-subprogramma is dat de productiviteitscapaciteit in de Nederlandse industrie de komende 20 jaar wordt verdubbeld.   The Dutch Systems Engineering approach  Parallel aan de ontwikkelingen in de zes domeinen wordt er gewerkt aan het versterken van de competenties van het vak systeemdenken. Nederland heeft reeds een bloeiende hightechindustrie en veel ervaring in het vak system engineering. Maar het blijft een uitdaging om de kennis van de steeds complexere systemen goed over te dragen naar de volgende generatie. Samen met hbo-opleidingen en universiteiten legt NXTGEN HIGHTECH de bouwstenen voor een duurzame samenwerking in de hightechindustrie. Het doel is dat in 2030 ‘The Dutch Systems Engineering Approach’ volledig in het Nederlandse onderwijs is ingebed. Deze benadering biedt meer arbeidsperspectieven in de hightechindustrie en zorgt voor een goede aansluiting op de snel veranderende arbeidsmarkt. Alleen door te blijven investeren in technische kennis en kunde wordt Nederland toekomstbestendig.

1 week geleden
Ophalen en verwerken afval wordt steeds duurder

Het ophalen en verwerken van afval wordt steeds duurder. In 2023 betalen huishoudens in Zeeland gemiddeld 288,08 euro afvalstoffenheffing. Dit bedrag ligt zo’n 40 euro hoger dan 10 jaar eerder: een stijging van omgerekend 16%. Vooral in de gemeenten Veere en Middelburg werd de heffing flink duurder. Dit komt naar voren uit het meest recente afvalonderzoek van beslist.nl.

1 maand geleden
De Baar Touringcars zet in op verkeersveiligheid

De medewerkers van De Baar Touringcars in Wemeldinge hebben onlangs samen het startsein gegeven voor het nieuwe seizoen. Belangrijk gespreksonderwerp was verkeersveiligheid en de MONO-campagne van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). “Als touringcarchauffeur heb je met meer afleidingen te maken dan alleen je smartphone. Passagiers vragen aandacht, de audio- en video-installatie moet bediend worden en je hebt contact met kantoor. Het was bijzonder zinvol om daarover samen van gedachten te wisselen. We zijn ons allemaal weer bewust van onze eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van verkeersveiligheid.” Directeur Paul de Baar vertelt dat zijn bedrijf 30 touringcars heeft en 23 vaste chauffeurs in dienst heeft. Daarnaast werkt De Baar Touringcars, via touroperators, met een twintigtal chauffeurs die met name internationaal rijden. “Ons familiebedrijf bestaat bijna honderd jaar. In 2020 hebben we de naam De Baar en Leendertse veranderd in De Baar Touringcars. De coronapandemie heeft ons werk compleet veranderd. Voorheen waren we met name internationaal actief, nu richten we ons hoofdzakelijk op de Zeeuwse markt. Als het druk is, kruip ik ook zelf nog graag achter het stuur.” Dat laatste geldt ook voor Marlinde den Herder. Zij is bij De Baar Touringcars verantwoordelijk voor PR & Communicatie, maar werkt ook regelmatig als chauffeur. Marlinde: “Dat zorgt voor een leuke afwisseling en bovendien blijf ik op die manier ook bij in dit mooie vak.”Balans tussen gastvrijheid en verkeersveiligheidMet de chauffeursbijeenkomst begin maart werd een aftrap gegeven voor het komende seizoen. Vanzelfsprekend kwamen er meerdere onderwerpen ter sprake die met het chauffeursvak te maken hebben, waaronder de verkeersveiligheid. “Eén van de thema’s was MONO rijden. Hiervoor hadden we via het ROVZ informatie en een lesmodule ontvangen. Het onderwerp leverde levendige gesprekken op, omdat je als touringcarchauffeur met veel afleidingen te maken hebt. Hoe ga je tijdens het rijden om met gesprekken met passagiers? Bedien je onder het rijden de geluidsinstallatie? We constateerden dat het vooral zoeken is naar de juiste balans tussen gastvrijheid en klantvriendelijkheid, zónder de noodzaak van verkeersveilig weggedrag uit het oog te verliezen”, vertelt Marlinde. “Daar komt in ons geval nog bij dat we ook het goede voorbeeld willen geven aan de passagiers. Een chauffeur die met zijn smartphone in de weer is, is bepaald geen reclame voor ons bedrijf.”Goede stappen vooruitDe discussie heeft een aantal concrete afspraken opgeleverd. Alle chauffeurs zijn het erover eens dat het welkomstpraatje voor vertrek erg belangrijk is om de passagiers te attenderen op de veiligheid in de touringcar. Ze besteden daarbij onder andere aandacht aan het dragen van gordels en verzoeken niet te lopen in de bus tijdens het rijden. Daarnaast maakt het gebruik van Bluetooth het mogelijk dat passagiers zelf hun muziek regelen op de geluidsinstallatie van de touringcar. En, in de gevallen dat er een reisleider mee op stap gaat, is hij of zij het eerste aanspreekpunt voor zulk soort zaken. “We constateerden dat niet iedereen op de hoogte was van de MONO-stand op de smartphone. We hebben de instelling hiervan uitgelegd en een MONO-app aangeraden. Uiteindelijk hebben we met z’n allen nadrukkelijk afspraken kunnen maken over MONO rijden bij De Baar Touringcars.” Paul kijkt met een goed gevoel op de bijeenkomst terug. “We hebben gewerkt aan bewustwording en hebben op deze manier goede stappen vooruit kunnen zetten.”

1 maand geleden