Dijksma: burgemeesters in gesprek met KNVB om supportersgeweld
UTRECHT (ANP) - Burgemeesters van gemeenten met een betaaldvoetbalclub gaan in gesprek met de KNVB over supportersgeweld, zegt de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma vrijdag in een interview met AD Utrechts Nieuwsblad. In mei liep de wedstrijd FC Utrecht - Go Ahead Eagles uit de hand, waarbij onder meer stenen, vuurwerk en fietsen naar de politie werden gegooid. "Het is heel heftig geweest", aldus Dijksma. "Dat hele gedonder rond die wedstrijd is me niet in de kouwe kleren gaan zitten."
Dijksma zegt in de krant de relatie met eigen voetbalclub te hebben hersteld, maar daar wil ze het niet bij laten "Want het is best heel zorgelijk dat iets wat een familiefeest of een volksfeest zou moeten zijn, zo eindigt. Dat dit zoveel politiecapaciteit kost ook. En niet één keer, maar heel veel keren. Dat is niet houdbaar. Daar moeten we het landelijk echt over gaan hebben, samen met de KNVB, de clubs en de politie."
"Want het gebeurt te vaak dat we ertussen moeten springen bij supporters. We hebben standaard ME-inzet rond wedstrijden", aldus de burgemeester. "Ik denk dat er voldoende wedstrijden zijn die laten zien dat het wel kan, zonder zoveel inzet. Het is aan ons allemaal en dus ook aan clubs en de KNVB dat dat zo blijft. Met minimale politie-inzet. En niet met permanent discussie over wat binnen en wat buiten een stadion gebeurt en wiens verantwoordelijkheid dat is."
Gesprek
Volgens Dijksma wordt er te vaak gekeken naar wat burgemeesters doen bij supportersgeweld, omdat dat vaak buiten het stadion plaatsvindt in de publieke ruimte. "Maar wat doet de KNVB zelf eigenlijk?", vraagt ze zich af.
Een woordvoerder van de KNVB laat aan de krant weten erover in gesprek te willen. "Net als iedereen willen ook wij zo min mogelijk politie-inzet. Komende tijd gaan alle clubs met hun gemeenteraad en driehoek (burgemeester, politie en Openbaar Ministerie, red.) in gesprek over oplossingen in hun lokale situatie. Vaak zijn we daar als KNVB ook bij. Er zijn al tien gesprekken in januari en februari gepland."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
1 dag geleden