Dijksma: burgemeesters in gesprek met KNVB om supportersgeweld
UTRECHT (ANP) - Burgemeesters van gemeenten met een betaaldvoetbalclub gaan in gesprek met de KNVB over supportersgeweld, zegt de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma vrijdag in een interview met AD Utrechts Nieuwsblad. In mei liep de wedstrijd FC Utrecht - Go Ahead Eagles uit de hand, waarbij onder meer stenen, vuurwerk en fietsen naar de politie werden gegooid. "Het is heel heftig geweest", aldus Dijksma. "Dat hele gedonder rond die wedstrijd is me niet in de kouwe kleren gaan zitten."
Dijksma zegt in de krant de relatie met eigen voetbalclub te hebben hersteld, maar daar wil ze het niet bij laten "Want het is best heel zorgelijk dat iets wat een familiefeest of een volksfeest zou moeten zijn, zo eindigt. Dat dit zoveel politiecapaciteit kost ook. En niet één keer, maar heel veel keren. Dat is niet houdbaar. Daar moeten we het landelijk echt over gaan hebben, samen met de KNVB, de clubs en de politie."
"Want het gebeurt te vaak dat we ertussen moeten springen bij supporters. We hebben standaard ME-inzet rond wedstrijden", aldus de burgemeester. "Ik denk dat er voldoende wedstrijden zijn die laten zien dat het wel kan, zonder zoveel inzet. Het is aan ons allemaal en dus ook aan clubs en de KNVB dat dat zo blijft. Met minimale politie-inzet. En niet met permanent discussie over wat binnen en wat buiten een stadion gebeurt en wiens verantwoordelijkheid dat is."
Gesprek
Volgens Dijksma wordt er te vaak gekeken naar wat burgemeesters doen bij supportersgeweld, omdat dat vaak buiten het stadion plaatsvindt in de publieke ruimte. "Maar wat doet de KNVB zelf eigenlijk?", vraagt ze zich af.
Een woordvoerder van de KNVB laat aan de krant weten erover in gesprek te willen. "Net als iedereen willen ook wij zo min mogelijk politie-inzet. Komende tijd gaan alle clubs met hun gemeenteraad en driehoek (burgemeester, politie en Openbaar Ministerie, red.) in gesprek over oplossingen in hun lokale situatie. Vaak zijn we daar als KNVB ook bij. Er zijn al tien gesprekken in januari en februari gepland."
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
12 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
21 minuten geledenTER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
34 minuten geledenRIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
2 uur geleden