
De Zeeuwse horeca doet het heel goed
Bart Brinkman begint aan zijn twintigste jaar als horecamakelaar in Zeeland. In die twintig jaar is hij bij veel horecabedrijven betrokken geweest bij de aan- of verkoop ervan. “Ik beschouw het als een compliment als ik bedrijven terug in de verkoop krijg. Ik heb de aankoop, vaak jaren daarvoor, dan blijkbaar goed begeleid.”
Bart vertelt dat hij met Brinkman Horecabemiddeling nauw samenwerkt met Klaassen Horecamakelaardij, een NVM kantoor dat landelijk actief is. “Eigenlijk zocht ik direct vanaf de start al naar samenwerking. Zo kwam ik terecht bij Klaassen Horecamakelaardij. Klaassen is al meer dan 25 jaar een specialist in deze branche. Het is de enige onafhankelijke horecamakelaar met een goede landelijke dekking. Door heel Nederland wonen en werken makelaars en bedrijfsadviseurs, die net als ik actief zijn in hun eigen regio. We hebben elk een eigen netwerk en kennis van de plaatselijke horeca, maar weten elkaar makkelijk te vinden mocht dat nodig zijn.”
Veel op pad
Volgens Bart zorgt de samenwerking met Klaassen ervoor dat hij zich vooral kan richten op zijn werk als makelaar. Zo houdt Klaassen een goed bezochte website in de lucht. Bovendien kan Bart terugvallen op Klaassen voor alle backoffice zaken. “Natuurlijk heb ik daarnaast mijn eigen administratie. Om die reden ben ik blij dat mijn vrouw Virine zo’n vijf jaar later ook in de zaak kwam. Zij neemt nu vooral het kantoorwerk voor haar rekening, zodat ik veel op pad kan.”
Brede portefeuille
In zijn werk kiest Bart bewust voor een portefeuille in bijna ieder segment, van een luxe hotel tot een bruin café. Volgens hem is dat belangrijk, om zo nauw mogelijk betrokken te blijven bij de branche. “Na zoveel jaren heb ik een enorm netwerk opgebouwd. Horecaondernemers maar ook mensen die willen starten in de horeca, weten we me steeds makkelijk te vinden.”
Zeeuwse horeca
Bart prijst zichzelf gelukkig met de regio waar hij werkt. “De Zeeuwse horeca doet het heel goed. Dat komt doordat ‘het product Zeeland’ aantrekkelijk is; de provincie zit duidelijk in de lift. Nederlanders, maar ook steeds meer Belgen en Duisters, weten Zeeland te vinden. Mede daarom zijn hier erg veel goede horecazaken. Over het algemeen kun je zeggen dat de omzetten stabiel zijn, ondanks corona. Ondernemers durven om die reden nog steeds te investeren in Zeeuwse horecazaken. Bovendien, ook de verwachtingen voor de komende jaren zijn ronduit goed.”
Meer weten?
Bart Brinkman
telefoon 06-53 960 241 of e-mail: [email protected]
www.klaassenbv.nl
Meer uit Zeeland
AM Zeeland, de ontwikkelaar van Weids Zierikzee, verraste vorige week haar kopers en eigenlijk de gehele vastgoedmarkt met de aankondiging van de start bouw. Anne de Winter van AM Zeeland: “Natuurlijk merken wij ook dat het wat stroever gaat, maar over het algemeen merken we dat de combinatie van ons woningaanbod en de aantrekkingskracht van Zierikzee ideaal zijn. We verwelkomen een aantal kopers die nu al op het eiland wonen, maar het merendeel van de kopers komt uit het land”. Verkopend makelaar Niels Wisse van Sinke Komejan Makelaars vult aan: “Kopers worden verleid door de vier types die we aanbieden, stuk voor stuk zeer royale woningen op echt grote kavels. We merken dat daar nog altijd veel belangstelling voor is. En zodra mensen de kwaliteiten van Zierikzee ontdekken, dus ook de gunstige ligging, raken we in gesprek.”
1 week geledenDe Europese leider en wereldwijde referentie in de ontwikkeling, productie en verkoop van natuurlijke fruitsappen en plantaardige melk onder private label, heeft met succes twee van zijn belangrijkste strategische pijlers afgerond om zijn leiderschap in Europa verder te versterken. AMC Natural Drinks Group versnelt strategisch plan met nieuwe bottelfabriek voor plantaardige melk in vestiging in Vlissingen.
2 weken geledenHoe blijf je als werkgever op koers in de structureel krappe Zeeuwse arbeidsmarkt? Zet je in op technologie? Kies je voor nieuwe wervingsmethoden of doelgroepen? Ruim 180 Zeeuwen gingen op dinsdag 16 mei vol inspiratie terug naar hun werkplek. In het van der Valk hotel in Middelburg vond het Zeeuwse Arbeidsmarktcongres plaats. Hier werden boeiende presentaties, workshops en discussies over de arbeidsmarkt in Zeeland gevoerd. Met praktijkervaringen van diverse ondernemers, inspirerende verhalen en concrete tips konden de deelnemers direct aan de slag om hun HR-strategie aan te scherpen.
2 weken geledenVaak informeren we je over financiële en fiscale actualiteiten, maar dit keer hebben we ander nieuws. Nieuws over ons eigen kantoor. Simonse & Geus is in 2008 opgericht door Marco Simonse en Aubert Geus. Jarenlang trokken zij samen de kar. Dit partnerschap ziet er inmiddels anders uit. Tijd om je daar wat meer over te vertellen.
2 weken geledenTwee op de drie ondernemers (66 procent) verwacht in de toekomst over te stappen van het bezitten van vervoersmiddelen naar het delen van vervoersmiddelen. Dit blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk naar deelmobiliteit. Er zijn grote verschillen op welk termijn ondernemers verwachten dat het delen zal gaan gebeuren. De verwachtingen variëren van ‘nul tot twee jaar’ tot ‘meer dan tien jaar’. Het grootste deel van de ondernemers dat verwacht vervoersmiddelen te delen in plaats van te bezitten, ziet dat tussen de drie en vijf jaar gebeuren (25 procent). Het kleinste percentage ondernemers (6 procent) verwacht dat binnen twee jaar wordt overgestapt van het hebben naar delen van vervoersmiddelen. Het gebruiken in plaats van bezitten gaat in dit geval over alle vervoersmiddelen die organisaties gebruiken zoals auto’s, maar ook fietsen, scooters en bakfietsen. “Wij zijn positief verrast door de uitkomst dat het overgrote deel van de ondernemers verwacht dat voertuigen in de toekomst meer gedeeld zullen gaan worden,” vertelt Patrick van Weert, Product Manager bij ANWB Zakelijk. “Traditioneel is de ondernemer zo verbonden met zijn ‘stalen ros’ maar ook zij zien de mogelijkheden die deelvervoer kan hebben. Het zijn oplopende kosten voor het bezit van een voertuig, die vaak voor 95 procent van de tijd stil staat. Daarnaast de parkeerproblematiek in de binnensteden en de bereikbaarheid van de binnenstad door de oplopende congestie die ondernemers ook dwingen om andere vervoersmogelijkheden te onderzoeken.” MKB’ers meer vertrouwen in delen dan ZZP’ers Er is een groot verschil te zien in de verwachting van MKB’ers in vergelijking tot ZZP’ers. Bijna driekwart van de MKB-ondernemers (73 procent) verwacht in de toekomst over te stappen van bezit naar gebruik. Dit tegenover slechts de helft van de ZZP’ers (50 procent). Jongvolwassen ondernemers zeer hoge verwachtingen Van de leeftijdsgroep tussen de 18 en 34 jaar denkt maar liefst 87 procent te gaan delen in de toekomst. Voor de leeftijdsgroepen 35 tot 54 jaar en 55 tot 75 jaar geldt dat respectievelijk 66 procent en 58 procent in de toekomst verwacht over te gaan van bezit naar gebruik. Hieruit concludeert ANWB Zakelijk dat hoe jonger de ondernemer, hoe hoger de verwachting is dat zij in de toekomst vervoersmiddelen zullen gaan delen. “Jongeren adopteren nieuwe vormen van vervoer veel sneller. Voor sommige jongeren is de komst van een deelauto of scooter een echte uitkomst om hun vrijheid te vergroten zonder een dure aanschaf te doen of te wachten op de beschikbaarheid van de auto van hun ouders. Zij groeien er mee op dus is het een middel waar ze ervaring mee opdoen en dus ook zakelijk inzetten wanneer nodig,” aldus van Weert. Ondernemers zonder bedrijfsauto lagere verwachtingen van deelmobiliteit Meer dan de helft van de ondernemers die op dit moment geen bedrijfsauto bezit (56 procent), verwacht dat het delen van vervoersmiddelen nooit gaat gebeuren. Dit terwijl slechts 31 procent van de ondernemers die wel in het bezit is van een bedrijfsauto, verwacht dat het delen nooit zal gaan gebeuren. Ondernemers met een leaseauto hebben de minst lage verwachtingen met betrekking tot het delen van vervoersmiddelen. Van deze groep verwacht namelijk 25 procent dat dit nooit zal gaan gebeuren. Meer over ANWB Zakelijk ANWB zakelijk bedient de zakelijke markt (mkb en zzp) met mobiliteitsoplossingen zoals voertuighulpverlening, een mobiliteitskaart en zakelijk lease. ANWB Zakelijk verrichtte dit onderzoek om inzicht te krijgen in de grootste uitdagingen voor ondernemers in de toekomst op het gebied van mobiliteit. Het onderzoek is gehouden onder 449 ondernemers die te maken hebben met zakelijke mobiliteit. ANWB Zakelijk heeft een loket geopend voor ondernemers en verantwoordelijke voor het mobiliteitsbeleid om vragen en/of zorgen rondom mobiliteit te delen.
3 weken geledenOrganen-op-chips, recyclebare windmolenwieken en handsfree voedselproductie. Dat klinkt wellicht nog ver weg, maar binnen het NXTGEN-HIGHTECH-programma wordt hier heel hard aan gewerkt. Met de steun van het Nationaal Groeifonds gaan ruim 330 partijen uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen samenwerken aan nieuwe hoogtechnologische machines en productietechnologieën om deze ontwikkelingen op de markt te brengen. Nederland terug naar de top Nederland is internationaal koploper op het gebied van ultranauwkeurig hightech-equipment. Maar de continuïteit van deze positie komt in het gedrang door politieke belangen en de groeiende concurrentie uit andere werelddelen. Daarnaast zijn de investeringen in R&D aanzienlijk lager dan in andere kennislanden, en dat kost groei. Het doel van NXTGEN HIGHTECH is om Nederland terug naar de top te brengen én een bijdrage te leveren aan oplossingen voor de grote maatschappelijke uitdagingen. Om dit te bereiken, investeert het NXTGEN-HIGHTECH-programma tot 2030 circa € 1 miljard euro en gaat met 330 partners de Nederlandse economie een boost geven. Het Nationaal Groeifonds steunt dit programma met 450 miljoen euro. “De urgentie van nieuwe technologische toepassingen is hoog en we hebben nú oplossingen nodig”, stelt Marc Hendrikse, Bestuursvoorzitter van NXTGEN HIGHTECH. “De kracht zit in de breedte van het programma. Er wordt niet alleen gewerkt aan nieuwe toepassingen en technologieën, maar ook aan het digitaliseren van fabrieken en de supply chain”, zegt hij. Een unieke benadering die niet alleen de positie van de Nederlandse hightechsector versterkt, maar ook onze concurrentiepositie fors verhoogt. Met deze partnerschappen, houden Nederland en Europa zich staande, in de competitieve kenniseconomie waarin we ons bevinden. Dwarsverbanden accelereren groei De komende 7 jaar wordt binnen zes kerndomeinen (agrifood, biomedische productietechnologie, energie, composiet, lasersatelliet-communicatie en semiconductors), hard gewerkt aan slimme oplossingen. Dwars door deze domeinen heen, spelen de sleuteltechnologieën, systems engineering en smart industry, een cruciale rol. Zo wordt binnen het domein agrifood met behulp van slimme oplossingen, gekeken naar toepassingen van sensortechnologie en robotics. Deze toepassingen worden in de andere domeinen al veelvuldig gebruikt, maar de voedselproductie heeft tot nu toe nog weinig kunnen profiteren van die groeiende robotisering en automatisering. Veel handelingen worden nu nog manueel gedaan. Een remmende factor voor deze sector, waar steeds minder personeel beschikbaar is. De impact van NXTGEN HIGHTECH op de toekomst Als we kijken naar de toekomst, biedt het NXTGEN-HIGHTECH-programma op korte termijn oplossingen voor diverse problemen binnen de topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM). Zo wordt er gekeken naar een universele standaard voor de farmaceutische industrie en de grootschalige productie van organen-op-chips. Binnen de laser-satellietcommunicatie wordt er gewerkt aan veilige en duurzame data-communicatie-apparatuur. Het domein energie zet in op de ontwikkeling van een geïntegreerde, opschaalbare productieketen voor brandstofcellen, electrolyzers, batterijen en plasma-conversie. Dit maakt de verduurzaming van de procesindustrie mogelijk. Het domein composieten, legt met de ontwikkelingen van machines voor lichte materialen, de basis voor een duurzame luchtvaartindustrie. In het domein semiconducteurs wordt gewerkt aan apparatuur voor snellere en energiezuinigere chips, die deels met licht schakelen. Een belangrijke ontwikkeling, want in 2030 wordt een verdubbeling van de vraag naar chips verwacht. De Europese chipverordening wil daarom het Europese leiderschap versterken en de productiecapaciteit verhogen tot 20% van de mondiale chipmarkt. Het programma kan Nederland een sleutelpositie in de markt verschaffen. Tot slot stelt NXTGEN HIGHTECH als doel om in 2030 een systeem ontwikkeld te hebben voor autonoom opererende fabrieken, met internationale standaarden en digitale productpaspoorten. Dit zorgt voor een goede digitale infrastructuur en méér veiligheid binnen de supply chain. De ambitie van het smart-industry-subprogramma is dat de productiviteitscapaciteit in de Nederlandse industrie de komende 20 jaar wordt verdubbeld. The Dutch Systems Engineering approach Parallel aan de ontwikkelingen in de zes domeinen wordt er gewerkt aan het versterken van de competenties van het vak systeemdenken. Nederland heeft reeds een bloeiende hightechindustrie en veel ervaring in het vak system engineering. Maar het blijft een uitdaging om de kennis van de steeds complexere systemen goed over te dragen naar de volgende generatie. Samen met hbo-opleidingen en universiteiten legt NXTGEN HIGHTECH de bouwstenen voor een duurzame samenwerking in de hightechindustrie. Het doel is dat in 2030 ‘The Dutch Systems Engineering Approach’ volledig in het Nederlandse onderwijs is ingebed. Deze benadering biedt meer arbeidsperspectieven in de hightechindustrie en zorgt voor een goede aansluiting op de snel veranderende arbeidsmarkt. Alleen door te blijven investeren in technische kennis en kunde wordt Nederland toekomstbestendig.
3 weken geledenHet ophalen en verwerken van afval wordt steeds duurder. In 2023 betalen huishoudens in Zeeland gemiddeld 288,08 euro afvalstoffenheffing. Dit bedrag ligt zo’n 40 euro hoger dan 10 jaar eerder: een stijging van omgerekend 16%. Vooral in de gemeenten Veere en Middelburg werd de heffing flink duurder. Dit komt naar voren uit het meest recente afvalonderzoek van beslist.nl.
1 maand geleden