De Krom: Rutte I was overtuigd van waarborgen in fraudewet
DEN HAAG (ANP) - Het eerste kabinet-Rutte was ervan overtuigd dat de wet die fraudeaanpak in de sociale zekerheid moest verbeteren, genoeg waarborgen kende om te voorkomen dat mensen gebukt gingen onder de frauderegels. Dat zegt voormalig staatssecretaris Paul de Krom, in dat kabinet verantwoordelijk was voor sociale zaken. Ondanks kritiek van onder meer de Raad van State, dacht het kabinet alleen een "kleine groep van notoire overtreders" die met grote bedragen in de sociale zekerheid sjoemelden aan te pakken.
"Foutjes maken betekende niet dat je een hoge boete zou krijgen", zegt De Krom in een soms stroef verhoor door de parlementaire enquêtecommissie die het fraudebeleid onderzoekt. Het uitgangspunt was "geen straf zonder schuld". Het kabinet wilde alleen mensen aanpakken die "willens en wetens" foute of incomplete informatie doorgaven om zo bijvoorbeeld een hogere uitkering te ontvangen. Er was bij de behandeling van de wet veel aandacht voor ongewenste effecten, benadrukt De Krom. Hij wijst er bovendien op dat de wet ook in de Tweede en Eerste Kamer met een meerderheid is aangenomen.
De zogenoemde fraudewet pakte uiteindelijk veel harder uit dan verwacht. Gemeenten trokken aan de bel omdat goedbedoelende mensen hoge boetes kregen omdat zij een foutje maakte. De boetes liepen op tot 100 procent van het uitkeringsbedrag, en bij veelplegers zelfs 150 procent. Dit leidde ertoe dat mensen in de praktijk lange tijd geen uitkering kregen, omdat het bedrag werd verrekend met hun uitkering. Eerst wilde het kabinet overigens ook de mogelijkheid openhouden veelplegers uit te sluiten van het recht op een uitkering, maar na de snoeiharde kritiek van de Raad van State sneuvelde dit voorstel.
De Krom suggereerde in zijn verhoor dat zaken vooral in de latere uitvoering van de wet zijn ontspoord. Maar de wet liet ook onduidelijkheid over wat van uitvoerders werd verwacht, bracht de enquêtecommissie aan het licht. Zo kwam er een apart boetebesluit, waarin stond dat het uitgangspunt is dat de boete bij veelplegers 150 procent van het uitkeringsbedrag is, terwijl in de wet dus juist maximaal 150 procent stond. Dat van dat laatste moest worden uitgegaan, stond volgens De Krom buiten kijf. "Over de intentie van de wetgever kon geen twijfel ontstaan", zei hij in zijn verhoor.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
14 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden