Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

De Jonge vraagt Gezondheidsraad om nieuw advies AstraZeneca

De Jonge vraagt Gezondheidsraad om nieuw advies AstraZeneca

DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Hugo de Jonge heeft een nieuw advies gevraagd aan de Gezondheidsraad over het AstraZeneca-vacccin. Hij vraagt aan de raad of nieuwe informatie van het Europees geneesmiddelenbureau EMA aanleiding geeft "om de leeftijdsgrens waarboven het AstraZeneca-vaccin kan worden ingezet te verlagen". Vrijdag meldde het EMA, na verdere bestudering van het vaccin, dat de voordelen ervan opwegen tegen de nadelen voor alle volwassenen. Anders gezegd: het vaccin zal veel meer coronabesmettingen voorkomen dan bijwerkingen opleveren.

Momenteel worden AstraZeneca-prikken alleen gezet bij 60- tot 64-jarigen.

De Jonge verzoekt de Gezondheidsraad zich ook uit te buigen over het eventueel verkorten van de periode tussen de eerste en de tweede prik. De raad wordt naar "een optimaal interval" gevraagd.

Trombose

Het EMA concludeerde eerder wel dat een combinatie van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie) een zeer zeldzame bijwerking kan zijn van het vaccin. Maar de organisatie zei vrijdag dat de ernstige bijwerking naar schatting voorkomt bij 1 op de 100.000 gevaccineerde mensen. Nadelen van het vaccin werden eerder vooral geconstateerd bij vrouwen jonger dan 60 jaar. In Nederland zijn acht meldingen bekend. Bij vier van hen kwamen de bloedpropjes bij de longen terecht. Een vrouw is aan zo'n embolie overleden. Een andere vrouw kreeg ook een hersenbloeding. Het gaat om vrouwen tussen de 23 en 65 jaar.

Na een advies van de Gezondheidsraad besloot het kabinet het AstraZeneca-vaccin alleen aan te bieden aan mensen die zijn geboren in 1960 of eerder. De nadere studie levert volgens het EMA niet meer inzichten op wat betreft voordelen en risico's ten aanzien van mannen en vrouwen. Wel is het duidelijk geworden dat de voordelen van prikken met AstraZeneca toenemen naarmate iemand ouder is en naarmate het aantal besmettingen groeit. Het EMA houdt vast aan het advies om de tweede dosis van het vaccin te geven vier tot twaalf weken nadat de eerste prik is gezet.

Meer uit Gezond

Van Ark pleitte in najaar 2020 voor hardere coronalockdown

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.

2 uur geleden
Zorg was aantal keer dicht bij code zwart tijdens de pandemie

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.

2 uur geleden
Van Ark: urgentie coronacrisis won het van de lange termijn

DEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

3 uur geleden
Nieuw rapport Jason Bhugwandass: gebrek aan erkenning en nazorg

DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."

1 dag geleden
WHO-topman prijst bij bezoek Oegandese ebola-inspanningen

KAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.

1 dag geleden
Topambtenaar: eenzaamheid verdiende meer aandacht tijdens corona

DEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Alpe d'HuZes levert ruim 25 miljoen euro op voor KWF

ALPE D'HUEZ (ANP) - Sportevenement Alpe d'HuZes heeft dit jaar iets meer dan 25 miljoen euro opgeleverd, een recordbedrag. Dat laat de organisatie weten. Die belooft dat al het geld wordt besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar kanker.

5 dagen geleden