De Jong: blij terug te zijn na vreemd jaar in Amerikaanse MLS
HEERENVEEN (ANP) - Siem de Jong heeft zich vrijdagmiddag voor anderhalf seizoen aan sc Heerenveen verbonden. De 31-jarige aanvallende middenvelder geeft op het clubkanaal aan blij weer terug te zijn in Nederland. "Ik ben blij dat ik hier ben", aldus De Jong, die een vreemd jaar in de Amerikaanse competitie achter de rug heeft. "Met alles wat er speelde wilde ik terug naar Nederland, voor mij is dit een superoplossing."
Sinds zijn contract bij FC Cincinnati vorige maand niet werd verlengd, zat zesvoudig international De Jong zonder club. "Afgelopen jaar was voor iedereen een vreemd jaar, voor mijzelf ook. Ik ging in februari richting de Verenigde Staten met het idee dat het seizoen zou beginnen. Maar toen ging alles dicht."
Het seizoen in de Amerikaanse competitie werd in toernooivorm in een 'bubbel' in Orlando hervat. "Ik heb de MLS niet beleefd zoals ik vooraf graag wilde", zegt de oud-speler van onder meer Ajax, PSV en Newcastle United over die periode. "Ondanks alles was het een prima tijd. Het seizoen in de VS stopte in november, dus ik ga de komende tijd gebruiken om in januari weer fit te zijn."
Welkome versterking
Heerenveen is bovendien geen onbekend terrein voor De Jong. "Mijn oma woont hier en mijn vader komt uit de buurt vandaan. De club heeft iets speciaals binnen mijn familie."
Technisch manager Gerry Hamstra van de Friezen is blij met de komst van De Jong. "Je kijkt altijd om je heen naar versterkingen voor je selectie", zegt Hamstra op de clubwebsite. "Siem is een absolute buitenkans. Met zijn voetballend vermogen en persoonlijkheid is Siem een zeer welkome versterking. Hij beschikt over een geweldige staat van dienst en brengt een karrenvracht aan ervaring met zich mee. Wij zijn trots dat hij voor ons heeft gekozen."
De in Zwitserland geboren De Jong speelde in november 2013 zijn laatste van zes interlands voor Oranje tijdens de oefenwedstrijd tegen Colombia (0-0).
Meer uit Voetbal
MIAMI GARDENS (ANP) - Kaapverdië heeft in de nacht van zondag op maandag opnieuw voor een stunt gezorgd door de tweede groepswedstrijd in het Miami Stadium met 2-2 gelijk te spelen tegen Uruguay. Het elftal van bondscoach Pedro Leitão Brito veroverde eerder ook al verrassend een punt tegen Spanje (0-0). WK-debutant Kaapverdië speelde met vijf geboren Rotterdammers tegen de Zuid-Amerikanen.
54 minuten geledenMIAMI GARDENS (ANP) - Kaapverdië begint aan de tweede wedstrijd op het WK voetbal tegen Uruguay met drie in Nederland geboren spelers in de startopstelling. Bondscoach Pedro Leitão Brito heeft een basisplaats voor verdediger Sidny Lopes Cabral en middenvelders Jamiro Monteiro en Garry Rodrigues.
3 uur geledenINGLEWOOD (ANP) - België heeft ook de tweede groepswedstrijd op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico niet weten te winnen. Iran hield de Rode Duivels in het stadion nabij Los Angeles op een doelpuntloos gelijkspel: 0-0.
4 uur geledenATLANTA (ANP) - Spanje heeft zich met een 4-0-zege op Saudi-Arabië op het WK hersteld van de teleurstellende openingswedstrijd tegen Kaapverdië (0-0). Met Lamine Yamal voor het eerst in de basis zette de Europees kampioen de nummer 61 van de wereld in Atlanta vanaf het begin onder zware druk, met halverwege de eerste helft een 3-0-voorsprong als resultaat. Spits Mikel Oyarzabal was met twee treffers en een assist de uitblinker.
7 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal blijft voorlopig in Kansas City op het WK. Bondscoach Ronald Koeman en zijn spelers zijn in ieder geval tot de eventuele achtste finale in het huidige basiskamp.
9 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Quinten Timber heeft zondag de training bij het Nederlands elftal hervat. De middenvelder liep drie dagen geleden tijdens de training na een duel met Frenkie de Jong een lichte hersenschudding op en kon daardoor zaterdag niet meedoen in de tweede groepswedstrijd tegen Zweden, die Oranje met 5-1 won.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax heeft afscheid genomen van trainer Oscar García. De Spaanse coach had nog een contract tot medio 2027, maar in goed onderling overleg is besloten de samenwerking per direct te beëindigen, meldt de club. Ajax had al de Spaanse trainer Míchel aangetrokken voor het nieuwe seizoen.
9 uur geleden