De beste notenbar van Nederland zit in Goes
Tijdens het jaarlijkse Branche-Event Foodspecialiteiten van het Vakcentrum Foodspecialiteiten zijn maandagavond de winnaars van de Nationale Competities bekend gemaakt. De winnaars zijn: Nederlands Beste Foodspecialiteitenwinkel: Het oude Zuivelhuis uit Haarlem Nederlands Beste Foodspecialist Boerenkaas: Zuivelhoeve by Kaashuis Tromp uit Haarlem Nederlands Beste Foodspecialist Noten & Chocolade: Floor 2.0 uit Goes Het Oude Zuivelhuis is Nederlands Beste Foodspecialiteitenwinkel 2021Deze winkel onderscheidt zich door het pand. De winkel is gevestigd in een oud pand waarin de eerste zuivelwinkel uit 1906 was gevestigd. Desondanks ziet het er van binnen toch zo uit dat het met deze tijd meegaat zonder zijn charme van het ‘oude’ te verliezen en dit is toch wel uniek.De voltallige jury is onder de indruk van de fijne no-nonsense manier van klantcontact die de medewerker laat zien. Het is heel eigen, heel dorps en heel erg passend bij de uitstraling van deze fijne zaak.
Zuivelhoeve by Kaashuis Tromp is Nederlands Beste Foodspecialist Boerenkaas 2021
Deze fraaie winkel heeft een bourgondische uitstraling. Ook het randassortiment wordt royaal onder de aandacht gebracht: wijnen, patés, jam tot zelfs afgebakken broodjes. Het ziet er goed uit en ze zijn echt trots dat ze genomineerd zijn! De voltallige jury is onder de indruk van de verstand van zaken. Er wordt uitgelegd dat dat er een groot verschil is tussen Boerenkaas, fabriekskaas en kaas van de boerderij. Er wordt aangegeven dat het duidelijk merkbare verschil absoluut de smaak is.
Floor 2.0 Goes is Nederlands Beste Foodspecialist Noten & Chocolade
Deze winkel is helemaal van nu. De winkel straalt klasse uit door hoogte, het veelvuldig gebruik van zwart/antraciet en grote product blow-ups. De voltallige jury is onder de indruk van de ondernemer die zelf groentechips, rijstcrackers en zeewiersnacks ontwikkelt en belevert aan grote internationale ketens.
Nationale Competities
Na een spannende voorselectie zijn op 31 maart de 11 finalisten bekendgemaakt. De finalisten per categorie zijn vervolgens beoordeeld door drie andere juryleden dan de voorronde. De 2 vakjuryleden en de consumentenjury hebben de winkels onafhankelijk van elkaar bezocht.
Onderscheidend ondernemen
De finalisten werden beoordeeld op klantvriendelijkheid, klantgerichtheid, voedselveiligheid & hygiëne, winkeluitstralingen hun visie op het vak en de branche, de eigen aanpak daarin, het ondernemings- en winkelmanagement, het personeelsbeleid en netheid en de performance van de winkel. Daarnaast beoordeelde een mystery shopper het aanbod, de winkel en de behandeling die hen als klant ten deel viel.
Uit de juryrapporten was duidelijk dat het niveau erg hoog was van alle finalisten en de resultaten erg dicht bij elkaar lagen. De jury was het er dan ook unaniem over eens dat juist de passie en uitmuntend vakmanschap onontbeerlijk zijn en onderscheidend vermogen zorgt dat ze tot de top in de branche van Nederland behoren.
Certificering Foodspecialiteitenwinkels
Deelname aan de Nationale Competities is exclusief voor winkels die de Certificering Foodspecialiteiten met goed gevolg hebben behaald. Dit certificeringsproces wordt in opdracht van Stichting Foodspecialiteiten Nederland uitgevoerd door onafhankelijk instituut FOODBASE uit Wageningen. Dit traject biedt een onafhankelijke toetsing door ervaren en getrainde inspecteurs en professionele mystery shoppers. De winkels worden beoordeeld op winkeluitstraling, hygiëne & voedselveiligheid, klantgerichtheid en klanttevredenheid. Het certificeringstraject heeft een looptijd van 24 maanden die start met een meting, na 12 maanden een tussenevaluatie hoever de aanbevelingen zijn verwerkt en weer 12 maanden later wordt er opnieuw gekeurd.
Organisatie
De Nationale Competities zijn een initiatief van Vakcentrum Foodspecialiteiten en worden georganiseerd door Stichting Foodspecialiteiten Nederland in Woerden. Voor algemene informatie:www.foodspecialiteitenwinkels.nl
Meer uit Zeeland
TEAMforREAL viert haar 14-jarig bestaan met een vernieuwde huisstijl, website en aangescherpte positionering. Waar de oorsprong lag in leisure- en recreatieve conceptontwikkeling, heeft het team zich de afgelopen jaren nadrukkelijk bewezen als ontwikkelaar van hoogwaardige vastgoedprojecten.
1 maand geledenOm Zeeuwse ondernemers voor te bereiden op de komst van nieuwe kerncentrales laat de Provincie Zeeland een uitgebreid marktonderzoek uitvoeren. Dit gebeurt in samenwerking met Impuls Zeeland en werkgeversorganisatie VNO-NCW Zeeland. Het onderzoek moet duidelijk maken hoe regionale bedrijven kunnen profiteren van de verwachte bouw en welke stappen daarvoor nodig zijn.
2 maanden geledenDuurzaamheidsexpert en voormalig RTL-weervrouw Helga van Leur is aangekondigd als spreker tijdens Contacta 2025. Met haar achtergrond in Bodem, Water en Atmosfeer (Wageningen University) en een carrière waarin ze in 1998 werd uitgeroepen tot beste weervrouw ter wereld, staat Van Leur bekend om het vertalen van complexe wetenschap naar toegankelijke inzichten.
3 maanden geledenDe spanning stijgt voor de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo 2025. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat maakte vanochtend bij Omroep Zeeland bekend welke vijf bedrijven kans maken op de prestigieuze prijs, die dit jaar voor de 23e keer wordt uitgereikt. De prijs beloont ondernemingen die met innovatieve producten en diensten bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige economie in Zeeland.
3 maanden geledenAl sinds 1900 maakt de naam Akkerdaas deel uit van het Zeeuwse ondernemerslandschap. Wat begon als een smederij en loodgietersbedrijf groeide in ruim een eeuw tijd uit tot een veelzijdige onderneming met een eigen kadowinkel. De familie Akkerdaas staat inmiddels al vier generaties lang garant voor vakmanschap, ondernemerschap en een scherp oog voor wat klanten zoeken.
3 maanden geledenZeelandia viert 125 jaar: van Zeeuwse keuken tot wereldspeler in bakkerij-ingrediënten Bij bakkersbedrijf Zeelandia in Zierikzee kunnen de ovens, deegmachines en broodvormen alvast een grondige schoonmaakbeurt krijgen, want op 12 september komt er bijzonder bezoek. Ter gelegenheid van het 125-jarig jubileum brengt Zijne Majesteit de Koning een bezoek aan het familiebedrijf. Wat in 1900 begon met een recept voor beschuitgelei groeide uit tot een internationaal concern met ruim 3.000 medewerkers, actief in meer dan honderd landen.
3 maanden geledenOndernemerschap, innovatie en liefde voor zijn dorp: dat typeert Lennert Steketee. Als geboren en getogen Yersekenaar zet hij zich in om het vissersdorp op de kaart te zetten, zowel als ondernemer als in zijn rol als verbinder binnen de gemeenschap.
4 maanden geleden